گیل خبر/ رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه موضوع فراخوان مسابقه طرح های نوین مهندسی با رویکرد احیا و ساماندهی زرجوب، گوهررود و تالاب عینک رشت چند ماهی است که به شهرداری رشت اعلام شده اظهار کرد: در این راستا نخستین دبیرخانه ساماندهی زرجوب، گوهررود و تالاب عینک رشت با رویکرد احیا و مشارکت متخصصین، افراد صاحب نظر و شهروندان راه اندازی و به زودی فراخوان مسابقه طرح های نوین مهندسی و نشست های تخصصی در این باره انجام می شود.
فاطمه شیرزاد به وضعیت زباله در سراوان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم اعتبارات دولتی مربوط به احداث زباله سوز رشت هر چه سریعتر اختصاص پیدا کرده و نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و استاندار گیلان برای تحقق این مهم و ایجاد بستر لازم به منظور جذب سرمایه گذار با حساسیت بیشتری ورود کنند.
وی با تاکید بر اینکه در کنار احداث نیروگاه زباله سوز می توانیم به طرح های مهندسی شده انرژی های نوین نیز توجه داشته باشیم افزود: تحقق این مهم نیازمند تعامل و همراهی دیگر دستگاه ها است.
شیرزاد با اشاره به اینکه تمامی برنامه های مربوط به حوزه خدمات شهری در سال ۹۸ پیش از اجرا با سازمان فرهنگی ورزشی در میان گذاشته شود اظهار کرد:
متاسفانه در برخی از محلات شاهد دپوی زباله در سطح کوچه ها هستیم و این اقدام موجب سرازیری شیرآبه در سطح کوچه های شهر و نارضایتی شهروندان شده و شهرداران مناطق پنجگانه رشت و سازمان پسماند باید با نظارت بیشتری به این مهم بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه به مقوله کاهش و حذف پلاستیک در سال ۹۸ باید توجه بیشتری صورت بگیرد بیان کرد: اجرایی شدن این مهم نیازمند فرهنگ سازی بوده و ساک های پارچه ای باید جایگزین پلاستیک در نانوایی ها ، مساجد و غیره بشود.
رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با انتقاد از عدم اختصاص منابع مالی مناسب به پروژه های زیست محیطی بالاخص در بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: بحث احداث نیروگاه زباله سوز در شهر رشت از وظایف سازمان پسماند بوده و مدیر عامل این سازمان مکلف به پیگیری جذب اعتبارات دولتی و تسریع بخشیدن به اجرای امور مربوطه است.
شیرزاد در خصوص نیروهای شاغل در کارخانه کودآلی افزود: برخی از افراد شاغل در مجموعه شهرداری رشت در حال حاضر با دو ابلاغ مشغول به فعالیت بوده و این در حالی است که برخی از این ابلاغ ها خارج از چارت بوده و طبق تاکیدات سازمان بازرسی گیلان این اقدام خلاف قانون و مقررات بوده و تمامی ابلاغ های خارج از چارت در مجموعه شهرداری رشت از جمله مدیر پروژه و غیره باید تعیین تکلیف شوند.
وی با انتقاد از صدور ابلاغ های خارج از چارت در شهرداری رشت افزود: برای بنده پذیرفتنی نیست در شرایطی که مدیران توانمند و تحصیل کرده در مجموعه شهرداری رشت حضور دارند بخواهیم از دیگر شهرها برای جایگاه های مدیریتی در سازمان های شهرداری رشت اقدام به جذب مدیر کنیم.
شیرزاد به اقدامات انجام شده پیرامون راه اندازی تصفیه خانه و مدیریت شیرآبه سراوان اشاره کرد و گفت: مراحل اجرای آزمایشی عملکرد تصفیه خانه و مدیریت شیرآبه سراوان در حال انجام بوده و با اختصاص زمین مربوطه امیدواریم در اسرع وقت شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.
وی با قدردانی از ورود و پیگیری سازمان بازرسی گیلان به برخی از پروژه های مدیریت شهری بیان کرد: یقینا نظارت این دستگاه موجب جلوگیری از بروز هر گونه تخلف شده و همه باید تابع قانون بوده و نسبت به اجرای آن مکلف باشیم.
رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت به برنامه های هفته زمین پاک اشاره کرد و گفت: انتظار داریم از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در برنامه های مربوط به زمین پاک بیشتر استفاده شده و از تلاش بی وقفه و مشارکت این انجمن ها در راستای برنامه های مدیریت شهری و توسعه پایدار تشکر می کنم.
شیرزاد با تاکید به حضور نیروهای متخصص و فنی در کارخانه کودآلی شهرداری رشت گفت: با توجه به نوع فعالیت کارخانه کودآلی باید از حضور نیروهای متخصص و فنی این حوزه در آن مجموعه استفاده شده و از پذیرش نیروهای ناکارآمد و سفارشی در کارخانه کودآلی به طور جدی خودداری شود.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز با انتقاد از برخی اقدامات نامناسب در زمینه فرهنگ سازی پیرامون مبحث پسماند اظهار کرد: ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار به این منظور در دانشگاه گیلان قرار گرفت اما متاسفانه تا کنون اقدام شاخصی در این باره انجام نشده و متاسفانه سیاستهای فرهنگی در حوزه پسماند با مشکلات فراوانی مواجه است.
بهراد ذاکری با تاکید بر اینکه ابهاماتی پیرامون اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی با هدف فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا وجود دارد افزود: انتظار داریم درباره قراردادی که از این بابت ما بین شهرداری رشت و دانشگاه گیلان منعقد شده شفاف سازی شود.
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه چند خطوط پردازش کارخانه کودآلی شکسته شده است اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد از مشبک ها با ورق بدون سوراخ پر شده است.
محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه مباحثی که پیرامون افزایش کارخانه کودآلی به ظرفیت پانصد تن روزانه مطرح است تامل برانگیز است افزود: افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی به روزانه پانصد تن در ادوار گذشته انجام شده و انتظار می رود در این باره شفاف سازی بشود.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در مبحث پسماند اظهار کرد: در سال ۹۷ شاید برای سیاست گذاریهای انجام شده نمره کامل را در این حوزه دریافت نکنیم اما کسب نمره متوسط را یقینا حق این مجموعه می دانیم.
علی مقصودی به هجوم مگس در سراوان اشاره کرد و گفت: با تلاش سازمان پسماند این مشکل برطرف و پس از آن شاهد تکرار آن نبودیم .
وی با بیان اینکه موضوع افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی شهرداری رشت از گذشته مطرح شده بود افزود:
کارخانه کودآلی در ابتدا با دو ورودی تعریف شد و قرار بود با ظرفیت روزانه تفکیک پانصد تن زباله به فعالیت بپردازد اما بنا به دلایلی از جمله حجم سیلوهای احداث شده ، این مهم محقق نشد و در تلاشیم تا در در سال ۹۸ این مهم به طور کامل محقق شود.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به اعتبار دولتی اختصاص یافته به منظور خرید زباله سوز برای رشت بیان کرد: اخیرا حدود هفت میلیارد تومان اسناد خزانه دولتی به این کار اختصاص یافته و در تلاشیم تا با تبدیل آن به دلار بتوانیم بر اساس قول های مساعدی که از سوی شرکت تی تی اس دریافت کرده ایم نقشه ساخت ساختمان مورد نیاز را دریافت کنیم.
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی موجب کاهش تولید زباله در رشت شده است اظهار کرد: روزانه حدود یکصد تن تولید زباله در رشت کاهش داشته که مهم ترین دلیل آن وضعیت نامطلوب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم است.
علیرضا حاجی پور یکی دیگر از دلایل کاهش تولید زباله را وجود زباله گردها دانست و گفت: برخی از افراد با انواع خودرو در سطح شهر نسبت به جمع اوری زباله های خشک اقدام می کنند .
وی با بیان اینکه ساک مخصوص نان و ساک مخصوص کفش جهت استفاده در مساجد با هدف حذف پلاستیک توسط سازمان پسماند تهیه شده است افزود: گسترش این مهم نیازمند فرهنگ سازی و تعامل دو سویه است.
مدیر عامل کارخانه کودآلی شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه متاسفانه پیرامون فعالیت های این کارخانه مباحث غیر واقعی مطرح می شود اظهار کرد: کارخانه کود آلی نسبت به گذشته در شرایط بهتری به سر می برد و در حال حاضر در کل کشور جزو سه کارخانه کودآلی که موفق به دریافت استاندارد کود نرم شده اند هستیم.
آرش جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر ۶ نفر از کارکنان شهرداری رشت در این مجموعه از کارخانه مشغول فعالیت هستند افزود: به طور مجموع ۶۷ نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند که از این تعداد هفت نفر در بخش اداری و مالی و مابقی در قالب مسئوول انبار، مدیر فاز، راننده، کارگر مشغول فعالیت هستند
.