گیل خبر/ روابط عمومی دانشگاه گیلان طی جوابیه ای  به مطالب مندرج در گیل خبر طی ماه های گذشته پاسخ داد. (لینک مطالب گیل خبر در جوابیه گنجانده شده است) در این جوابیه نکاتی مطرح است که به زودی پاسخ آن توسط این پایگاه خبری  منتشر می شود.   پاسخ روابط عمومی دانشگاه گیلان به مطالب مندرج در گیل خبر با سلام و احترام حدود یک سالی است که پایگاه محترم گیل خبر، دانشگاه گیلان را هر از چند گاهی با شاخص های خاص خود، یکسویه به داوری می نشیند و پیشرفت ها و اقدامات مثبت علمی و پژوهشی این دانشگاه را نادیده می انگارد. آخرین این موارد انتقادی است به نداشتن سردرب مجتمع اصلی دانشگاه و ربط دادن آن به یادداشت قبلی خود در خصوص اتوبوس های دانشگاه، که در آن تشکل های مردم نهاد دانشجویی را نیز مورد انتقاد قرار داده بود. این پایگاه خبری حتی قطع برق منطقه ای شهر را به برنامه یک تشکل فرهنگی دانشگاه ربط داده و آن را دستمایه خبرسازی هدفمند قرار داده است. محتوا و لحن تحلیل های این پایگاه خبری چنان است که گویی از همدلی حاکم بر مجموعه دانشگاه ناخشنود است و از فضای عقلانی حاکم بر محیط دانشگاه راضی نیست. از آنجا که دانشگاه گیلان انتقاد را فرصتی برای شناخت نقاط ضعف و یافتن راه کارهایی برای رفع آنها می داند و از سویی دیگر مشی خود را پرداختن به متن کار و بی اعتنایی به حاشیه سازی های احتمالی افراد یا گروه ها قرار داده است، در صدد پاسخگویی برنیامد. اما از آنجا که استمرار انتشار یکسویه اخبار همراه با تفسیرهای خاص، ممکن است موجب فضاسازی علیه این مرکز بزرگ علمی گردد، روابط عمومی دانشگاه بر خود لازم دید نکاتی را به استحضار مخاطبان محترم این رسانه و سایر خوانندگان فهیم برساند: دانشگاه گیلان حق هر فرد یا رسانه ای می داند که با شاخص های شخصی، هر رویدادی را ارزیابی کند. اما ارزیابی دانشگاه ها شاخص های خود را دارد و با معیارهای مراکز علمی مورد سنجش قرار میگیرد. پایگاه محترم گیل خبر می تواند شاخص دانشگاه های خوب دنیا را داشتن سر در ورودی بداند اما این شاخص در ارزیابی دانشگاه ها جایی ندارد و برخلاف تصور این پایگاه خبری، بسیاری از دانشگاه های مهم و اثرگذار جهان سردر ندارند. در دنیای امروز نمادها، اشکال مختلفی دارند که یک شکل آن می تواند بنایی فیزیکی باشد و دانشگاه گیلان نیز آن را در مجتمع اصلی خود خواهد ساخت همچنان که در زمان استقرار مرکزیت دانشگاه در محل فعلی پردیس دانشگاهی، سردری برای آن مجموعه ساخته شد. اما دانشگاه گیلان نمادهای دیگری نیز دارد که به آن شناخته می شود. تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه که به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا شهرت دارند از نمادهای بارز دانشگاه گیلان به شمار می روند. اینکه سالانه بیش از دو هزار نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فقط در دانشگاه های دولتی قبول می شوند از نمادهای این دانشگاه است. اینکه دانشگاه گیلان در جمع 250 دانشگاه برتر جوان در نظام رتبه بندی تایمز قرار دارد و در سایر نظام های رتبه بندی جهانی مانند سایماگو و لیدن جایگاه قابل قبولی دارد و اینکه نام دانشگاه گیلان در فهرست دانشگاه های یک درصد برتر جهان قرار دارد و هم اکنون صدها دانش آموختۀ دانشگاه گیلان در کسوت هیأت علمی در دانشگاه های داخلی و خارجی به فعالیت علمی می پردازند، بهترین نمادهایی محسوب می شوند که با شاخص ها و مقیاس های دانشگاهی به دست آمده اند. با اینحال ساخت سردر مناسب جزو برنامه های دانشگاه خواهد بود و برگزاری مسابقۀ طراحی سردر به عنوان قدم اول بود که توسط دانشکده معماری انجام شد. بدیهی است برگزاری مسابقه و انتخاب یک طرح از طرف داوران شرط کافی برای اجرای آن نیست و اجرای آن نیازمند تمهیداتی است که به مرور زمان حاصل می شود و گاه با موانعی روبرو می شود که غلبه بر آنها زمان بر است. شایان ذکر است که طرح اول برگزیده توسط داوران، از جهت معماری مورد تأیید قرار گرفت اما با عدم مراجعه و همکاری طراحان آن مواجه شد و طراحان آن برای ارائۀ جزئیات طرح و مطالب توجیهی برای اجرای پروژه حاضر نشدند. در این میان اولویت های دیگر عمرانی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت که هر کدام از آنها جزء نیازهای اساسی دانشگاه بودند؛ از جمله حصارکشی مجتمع اصلی دانشگاه با مساحت 190 هکتار که باعث تأمین امنیت بیشتر کوی دانشگاه شد. راه اندازی خوابگاه 300 نفری جدید برای دانشجویان دختر و تجهیز تدریجی سلف سرویس های دانشجویی به دستگاه های پخت صنعتی و انجام تعمیرات اساسی خوابگاه های دانشجویی. هم اکنون نیز تلاش می شود تا در سال آینده برای 300 نفر دانشجوی دیگر نیز ظرفیت خوابگاهی جدید ایجاد شود. افزایش 22 هزار مترمربع فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در طی چند سال گذشته نشان از اهتمام دانشگاه به رفع نیازهای اساسی دانشجویان دارد. با این همه، طراحی و ساخت سردر دانشگاه، کماکان در دستور کار دانشگاه قرار دارد و دانشگاه به دنبال طراحی و اجرای بنایی با هزینه ای معقول و منطقی است. اما دربارۀ یادداشت دیگر آن پایگاه خبری محترم تحت عنوان «افتخار دانشگاه گیلان به اتوبوس های فرسودۀ خود» به استحضار مخاطبان گرامی می رساند که مجتمع اصلی دانشگاه گیلان بر اساس اعلام شهرداری رشت در حوزۀ شهری قرار دارد. از این رو شهرداری انواع عوارض شهری را از دانشگاه مطالبه می کند. شهرداری رشت موظف است همچون بسیاری از شهرها، حمل و نقل دانشجویان را بر عهده بگیرد و از گیل خبر که دغدغۀ رفاه دانشجویان دارد، می خواهیم که با طرح مطالبۀ دانشجویان این دانشگاه، از سازمان های مسئول بخواهد در تحقق این انتظار به حق، دانشگاه گیلان را یاری نمایند. دانشگاه به اتوبوس های خود افتخار نمی کند بلکه سالیانه با هزینه های فراوان نسبت به ایمن سازی اتوبوس های موجود و تمدید مستمر معاینه فنی وسایل نقلیه خود اقدام می کند تا در شرایط سخت اقتصادی کشور مقداری از بار هزینه های دانشجویان بکاهد و خلأ عدم ارائۀ خدمات حمل و نقل شهری را تا اندازه ای پر کند. افتخار اصلی دانشگاه گیلان به نقش آفرینی آن در تولیدات علمی و تربیت نیروی متخصص است که بخشی از آثار آن در بالا اشاره شد. افتخار دانشگاه گیلان به این است که با وجود محدودیت و قلت منابع، علاوه بر موارد فوق، توانسته است در سال جاری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه را تجهیز و راه اندازی کند و همچنین ایستگاه پیشرفتۀ هواشناسی را با مشارکت آکادمی علوم چین در دانشگاه مورد بهره برداری قرار دهد. دانشگاه گیلان به خیّرین و حامیان خود افتخار می¬کند. خیّرینی که دو پروژۀ آنان در ماه گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و هم اکنون سه پروژۀ خیّرساز دیگر در دانشگاه گیلان در دست احداث و یک پروژه در دست مطالعه است. متأسفانه در آن پایگاه خبری از دستاوردهای اشاره شده که بخشی از نتایج تلاش های دانشگاهیان است خبری نیست. از رسانه هایی که دغدغۀ توسعۀ استان گیلان به ویژه گسترش آموزش عالی را دارند انتظار می رود در کنار انتقادات، نسبت به بازتاب دادن دستاوردهای دانشگاهیان این استان نیز اقدام کنند. در غیر این صورت و در شرایط سخت اقتصادی کشور، یافتن مشکلات و برجسته کردن آن ها و ارائۀ تحلیل های مأیوس کننده هنر نیست. یادآور می شود که دستاوردهای دانشگاه گیلان محصول همدلی و مشارکت همۀ دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و پشتیبانی مسئولان استانی و کشوری است و برای رسیدن به جایگاه واقعی آموزش عالی استان راهی طولانی در پیش داریم.