نگاهی به یک وعده ده ساله؛
۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۱۰:۰۰ چاپ
گیل خبر/ حسین لطفی در روزنامه سوال جواب نوشت: ظاهرا شورای اسلامی شهر رشت در چند دوره گذشته و حال اقدامات و نویدهایی داد که اقداماتش فلج کننده و نویدهایش تا کنون در حد حرف باقی ماند ! به عنوان نمونه می توان از بی آر تی بد فرجام ، پیاده راه فرهنگی بنیانکن که با آنهمه بوق و کرنا کردن ها و دفاعیات جانانه و مثال زدنی برخی از نمایندگان محترم شورا ، ژ5 و اینک نیز قطار شهری رشت از جمله شق القمرهای شورای شهر رشت است. قطار شهری رشت سال هاست هر از گاهی سوژه تبلیغاتی اعضای محترم شورا می شود و طلوع نکرده افول می کند تا جایی که زمانی در خیابان شریعتی حد فاصل میدان صیقلان - اول تختی در ضلع غربی خیابان با پرده نوشته کارگاهی علم کرده بودند که به تعبیر نویسنده ، تراموا یا قطار شهری از این نقطه باید بگذرد ، ولی معلوم نشد چرا بی سر و صدا این کارگاه برچیده شد و تا امروز هم کسی از دلیل آن مطلع نشد؟ از آنجایی که حافظ می گوید: رخ تو در دلم آمد مراد خواهم یافت - چرا که حال نکو در قفای فال نکوست، قصد برآن است با بیان تاریخچه اقدامات لسانی ( ! ) فقط در مورد قطار شهری رشت تفالی بزنیم بلکه حال خوشی پیدا کنیم و در خوانندگان محترم نیز انبساط خاطر ایجاد نماییم !؟ ببخشید سهم رشتی ها چیزی بیشتر از این نیست !!؟؟ صدا و سیمای مرکز گیلان به تاریخ 13 / 11 / 1388 اعلام کرد : همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر در سی و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی موافقت نامه اجرای طرح قطار شهری رشت به امضاء رسید. ؟! شمال نیوز به تاریخ 15 دی 1388 نوشت : چینی ها قطار شهری رشت را راه می اندازند . ؟! همین منبع ادامه می دهد : عضو شورای اسلامی شهر رشت در جمع اعضا گفت : یک شرکت چینی دولتی که فازهای اجرایی مربوط به متروی تهران را قرارداد بسته است، برای قطار شهری رشت اعلام آمادگی کرد. خبرگزاری خانه ملت در تاریخ 12 مردا 1390 نوشت : جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با بیان این که امسال اعتبار طرح قطار شهری شهرستان رشت در جدول 14 بودجه 90 قید شده است، افزود: این طرح تنها با مشکل اخذ مجوز روبه رو شده است.؟! نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که هم اکنون تنها مطالعه طرح قطار شهری در داخل شهر انجام شده است، افزود: این طرح برای اجرایی شدن به مجوز از محیط زیست و مراجع قانونی نیاز دارد. به گزارش خوبان به نقل از مهر در تاریخ 7 آبان 91 از قول ثابت قدم شهردار رشت نوشت : مطالعات پروژه قطار شهری را رو به اتمام اعلام کرد و گفت: این پروژه مطابق ماده 215 در ردیف بودجه قرار گرفته است. ؟! باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ 18 مهر 1391 از قول علی ثابت قدم گفت : براساس مطالعات طرح جامع حمل ونقل عمومی رشت و ترافیک ، دوخط شرقی و غربی و شمالی جنوبی برای قطار شهری پیش بینی شده است که می تواند در اوج تقاضا در 24 ایستگاه شهری در هر ساعت بیش از 22 هزار مسافر را در مسیر 23 کیلومتری جابجا کند. وی افزود: با پایان یافتن نیمی از مطالعات میدانی ، کار نقشه برداری ، حفاری، گمانه زنی های اکتشافی قطار شهری رشت از هفته آینده شروع می شود. شهردار رشت مدت اجرای این طرح را حدود 6 سال و اعتبار آن را 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که از محل مصوبات سفرهای استانی دولت ، معاونت راهبردی ریاست جمهوری و شورای عالی ترافیک استان تامین شده است. ؟! ترابر نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز در تاریخ 3 خرداد 1392 نوشت : قطار شهری رشت پس از 29 ماه فقط نقشه دارد. دیار میرزا به نقل از فارس از قول جبار کوچکی نژاد ، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 28 اسفند 93 نوشت: پروژه قطار شهری رشت در ردیف بودجه 150 میلیارد تومان اعتبار داشت، اما به دلیل ضعف مدیریت شهری و شورا این مبلغ جذب نشده است. ؟! لنگر خبر به نقل از فارس در تاریخ 20 بهمن 1394 نوشت : محمدعلی ثابت قدم پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست با خبرنگاران کاروان فجر خبری و مراسم آغاز عملیات اجرایی مهم ترین پروژه آزادسازی معابر و تملک شهری رشت، اظهار کرد: پروژه قطار شهری نیز با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی از سال آینده آغاز می شود. ؟! 8دی در تاریخ 28 مهر 1392 نوشت : شاید 12 سال دیگر، احداث قطار شهری رشت یک واقعیت است یا یک رویا !؟ خبر شمال در تاریخ 2 اردیبهشت 1396 نوشت : نشست مشترک شهردار رشت و نمایندگان شرکت سرمایه گذار خارجی نورینکو چین پیرامون اجرای قطار شهری با محوریت تراموا برگزار شد. ؟! رشت پرس در 12 بهمن 96 نوشت : نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایجه بودجه 97، اعتباری به مبلغ 15 میلیارد تومان برای قطار شهری رشت تصویب شد. ؟! مهندس جبار کوچکی نژاد، با اشاره به تخصیص اعتبار به قطار شهری رشت در لایحه بودجه 97، اظهار کرد: به مدت 7 – 8 سال این پروژه در جداول آورده می شد، اما شهرداری رشت هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نمی داد. دیار میرزا در تاریخ 15 اسفند 1394 با تیتر «لایحه قطار شهری رشت از ایستگاه شورا گذشت» ، نوشت : در جلسه امروز شورای اسلامی شهر رشت (صد و بیست ویکمین جلسه ) لایحه قطار شهری ، با اصلاحاتی که عباس صابر پیشنهاد داده بود فقط با یک رای مخالف به تصویب رسید. ؟! زمانی این سوژه با اهل فنی به شور گذاشته شد، وی گفت : قرار نیست همه شهرها مثل هم باشد، حرف های شیرین عمران و رفاه مال ماست ، عمل کردن به این قبیل وعده ها مال سایر شهرها ست، ولی بد نیست زیرا «وصف العیش ، نصف العیش است» !؟ خدا همین را هم از ما نگیرد ؟!