گیل خبر/ سرویس شهری: دومین سمینار تخصصی شهرداران استان گیلان امروز (پنجشنبه) در بندرانزلی برگزار شد. (گزارش تصویری) 15 پیشنهاد شهردار بندر انزلی برای مجمع شهرداران گیلان حسن پورقربان شهردار بندر انزلی در ابتدای سمینا با گرامیداشت هفته بسیج  ابراز داشت: ، ایثار و گذشت بسیجی ها در جبهه های جنگ ، هوشیاری بسیجی ها در فرآیندهای فرهنگی ، حضور فعال بسیجی ها در عرصه سازندگی همیشه زبانزد بوده است .  امروز هر ایرانی یک بسیجی وفادار است و ما کارگزاران حکومت نباید در حوزه خدمتگزاری کوتاهی کنیم و در حقیقت با روحیه بسیجی در فکر مردم به معنی کلمه باشیم. شهردار بندر انزلی در ادامه گفت: باید ترتیبی داده شود و مکانیسمی به وجود بیاید که کارگزاران حکومتی خودشان را به معنای حقیقی کلمه ، خدام و خدمتگزاران مردم بدانند و زمانی یک شهر از لحاظ توسعه به رشد می رسد که پروژه های ماندگار و اصولی را به بهره برداری برسانیم و بنده به عنوان یک شهردار در شهر زیبایی بندرانزلی در پی آنم تا با همیاری همه ، فانوس بندری ، همیشه روشن بماند و مرز این سامان راستایی به بلندای زیباترین شهرهای جهان داشته باشد. پورقربان با اشاره به این که  امروز مردم از مسئولان  کار و خدمت شایسته می خواهند خاطرنشان کرد: مردم شهری سرشار از زیبایی ، امنیت و سلامت میخواهند داشته باشند و چه نیکو خواهد بود که در راه خدمت به مردم همیشه آماده ، استوار ، بی ریا ومصمم باشیم. اگر یکدلی ، کار و تلاش و ایمان و کار را همیشه مدنظر داشته باشیم ، موفق خواهیم بود و امیدوارم در این نشست امروز بهترین ها را الگو کنیم و خوشه چین فرآیندهایی باشیم که طعم خدمت دهد. وی در ادامه پیشنهادات خود را برای تقویت مجمع شهرداران گیلان ارائه کرد. در پیشنهادات شهردار بندر انزلی آمده است: ۱) مجمع شهرداران استان گیلان با هدف استفاده از قدرت وحدت کلام ، هم افزایی ، تبادل اطلاعات و تجربیات تاسیس و دبیرخانه آن در شهرداری بندرانزلی مستقر گردد. ۲) تاسیس دفتر مطالعات استراتژیک شهرداری ها با هدف وحدت رویه و برنامه ریزی کلان در حوزه منافع مشترک اعم از صید وصیادی ، توریسم و گردشگری یا بوم گردی ، کشاورزی و تولیدات بومی ، هدایت آب های سطحی ، دفن زباله و... ۳)تغییر و تعدیل در نحوه محاسبه عوارض نوسازی برمبنای هزینه های عمرانی و یا افزایش مبنای درصد دارایی با توجه به فزونی هزینه ها ۴)شفاف سازی قدرالسهم ارزش افزوده هر شهر ۵)ترغیب قانون گذار جهت حذف قانون تسهیل که در این راستا بیشترین محرومیت و ضررهای آن گریبانگر شهرداری ها بوده است. ۶)تقبل هزینه های طرح های مطالعاتی و زیربنایی همچون طرح جامع ، طرح تفصیل ، طرح ترافیک ، هدایت آب های سطحی ، توسعه فرهنگی و اجتماعی ، نقشه های هوایی از سوی وزارت کشور و شهرسازی ۷)تقویت پشتوانه حقوقی اخذ عوارض محلی همانند سایر مالیات ها از جمله ارزش افزوده ۸)تشکیل کارگروه های فنی و مهندسی ، عمران ، خدمات شهری ،ماده ۱۰۰ ، ماده ۷۷ ، فناوری اطلاعات ، آتشنشانی ، حمل و نقل ، فضای سبز ، آرامستان ، مبلمان شهری ، درآمد ، نوسازی ، مالی ، منابع انسانی و کارگزینی و... با عضویت مدیران و کارشناسان شهرداری های استان و به محوریت هر یک از شهرداری ها با هدف آموزش ، تبادل اطلاعات و تجربیات و کاهش هزینه ها ۹)پیشنهاد طرح نحوه پرداخت پاداش (حق عمران شهرداران) صرفا از کار عمرانی به کار عمرانی و کاهش هزینه های جاری و انجام امور زیربنایی ، اعم از طرح های مطالعاتی، دولت الکترونیک ، شهر الکترونیک ، شهروند الکترونیک به وزارت کشور ۱۰) ترغیب نمایندگان محترم مجلس جهت ارائه طرح تغییر محاسبه حقوق کارکنان شهرداری ها از قانون نظام هماهنگ حقوق به قانون خدمات کشوری ۱۱) ایجاد وب گاه معرفی پیمانکاران و مشاوران عمرانی و کالا و خدمات دارای صلاحیت فنی و بالاخص توانمند و متخصص و فنی و کارآمد، جهت بهره برداری شهرداری های دیگر. ۱۲) تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی که سالیان زیادی در شهرداری ها مشغول هستند که بعضی از این نیروها بیش از ده سال سابقه کار دارند و همچنین تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی به رسمی بمنظور انجام امور تخصصی شهرداری ها همچون ذیحسابی. ۱۳) باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی استان در زمینه ها فضای سبز شهرداری های گیلان ملزم به تهیه طرح جامع و تفصیلی فضای سبز با نظارت دفتر فنی استانداری گیلان اقدام نمایند. ۱۴) افزایشی فوق العاده خوب کارکنان شهرداری ها و آیین نامه حقوقی شهرداران از طریق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی   ۱۵) با توجه به حذف عوارض های شهرداری یکی پس از دیگری در دیوان عدالت اداری و در دفاع از موارد عدیده حقوقی و قضایی شهرداری ها و خصوصا شهرداران، پیشنهاد می شود یک تیم حقوقی در استانداری به همین موضوع تشکیل و فعال شود.   ضرورت دوری شهرداران از ورود به مسائل سیاسی/ ما و منطقه آزاد هر دو از یک مجموعه هستیم اسماعیل حیدری آزاد فرماندار بندر انزلی نیز  این سمینار اظهار کرد: بهتر است این سمینارها به صورت کارگاهی برگزار شود تا تجربیات منتقل شود و همه به یک نگاه مشترک و خدمات رسانی مطلوب برسند. وی رفع دغدغه های شهروندان و پاسخ به مطالبات به حق شهروندان از جمله خدمات رسانی بیشتر را ضروری دانست و بیان کرد: چابک سازی پیکره مدیریت شهری و شفاف سازی و افزایش اتکا به درآمدهای پایدار با اجرای طرح های بازآفرینی شهری از جمله مسائلی هستند که باید به آنها توجه ویژه ای شود. فرماندار شهرستان انزلی مدیریت علمی پسماند و آمادگی و انسجام سازمانی با استفاده از امکانات موجود را امری لازم بیان و اظهار کرد: نقش موثر شهرداری ها در پدافند غیرعامل و استفاده از همه ی پتانسیل شهرها و اجرای برنامه های متنوع از جمله برنامه های ملی و مذهبی می بایست در اولویت کاری شهرداران باشد. حیدری آزاد با تاکید بر ضرورت دوری شهرداران از ورود به مسائل سیاسی، گفت: شهرداران مکلف هستند از تمام پتانسیل ها بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی و سیاسی استفاده کنند. وی ضمن بیان خواسته های مردم، گفت: کوچکترین کوتاهی در عملکرد شهرداری ها و شوراها کل شهرستان را زیر سوال خواهد برد. فرماندار شهرستان بندرانزلی همچنین با اشاره به پتانسیل های بالای منطقه آزاد انزلی بیان کرد: ما و منطقه آزاد هر دو از یک مجموعه هستیم و با تعامل، همراهی و هم افزایی می توانیم از ظرفیت های این منطقه استفاده کنیم و امیدواریم با همکاری و تعامل با کل سیستم ها و دستگاه های شهر بیش از پیش در راستای برآورد نیاز های مردم گام برداریم. شهرداران استان در جذب اوراق مشارکت ضعیف هستند/  ایده های خامی که از تریبون این سمینارها مطرح می شود می تواند به ایده هایی کارآمد تبدیل شود  امیر احمدی فرد رئیس شورای شهر بندر انزلی نیز در این سمینار  با بیان اینکه شهرداری ها کلید توسعه و نبض تپنده شهرها محسوب می شوند، اظهار کرد: در مدیریت شهری شهرداران به عنوان رکن اجرایی و شورای شهر به عنوان ارکان برنامه ریزی، تصمیم گیری و نظارت در امورات مربوط به شهرداری ها به شمار می روند. وی افزود: با توجه به هم استانی بودن، مشکلات و دغدغه های مشترکی از جمله ساماندهی پسماندها، آبگرفتگی معابر شهری، کاهش ساخت و ساز با توجه به کاهش منابع شهری، افزایش ترافیک با حضور گردشگر نیز موانع بزرگی در راستای جذب گردشگر داریم که با تداوم این نشست ها می توانیم برخی از این مشکلات را حل کنیم. رئیس شورای شهر انزلی خاطرنشان کرد: ایده های خامی که از تریبون این سمینارها مطرح می شود می تواند به ایده هایی کارآمد تبدیل شود و تاثیر بسزایی در برطرف سازی مشکلات داشته باشد. احمدی فرد بیان کرد: در سال 1286 زمانی که قانون شهرداری ها نوشته شد تنها 5 درصد از جمعیت در شهرها زندگی می کردند اما اکنون چیزی بیش از 80 درصد جمعیت در شهرها سکونت دارند و این مسئله مدیریت شهری را با توجه به منابع موجود دشوار کرده است. وی برنامه محور بودن را روشی جهت برآورده کردن نیازهای مردم بیان کرد و گفت: توسعه با کنار گذاشتن تفکرات سنتی و رفتن به سمت تفکرات صنعتی بوجود خواهد آمد و با مطالعه و امکان سنجی پیش از هر کاری می توانیم به پیشرفت برسیم. رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه با این منابع محدود در راستای موفقیت باید پروژه ها را اولویت بندی کنیم، اظهار کرد: شهرداران انتخاب اعضای شورای شهر هستند و اعضای شورای شهر به انتخاب مردم، پس اولویت ها باید بر اساس حل مشکلات مردم باشد. احمدی فرد شهرداران استان را در جذب اوراق مشارکت ضعیف دانست و گفت: شهرداری ها با تلاش در این زمینه در راستای افزایش اعتبارات شهرداری ها گام بردارند. یکی از چالش های بزرگ کشور ، عدم وحدت مدیریت شهری است به نقل از ایرنا، علی اکبر اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این سمینار  اظهار کرد: توسعه شهرنشینی رشد اقتصادی را به همراه دارد اما نمی تواند رفاه را به دنبال داشته باشد . وی با اشاره به اینکه همه مدیران شهری به دنبال رشد اقتصاد محلی هستند، افزود: تاکنون نتوانسته ایم جلوی چالش ها را بگیریم چرا که رشد اقتصادی چالش هایی از قبیل مسائل زیست محیطی و فرهنگی و افزایش پسماند را به دنبال دارد که در نهایت مجبوریم از منابع اقتصادی میلیاردها تومان برای ساماندهی این چالش ها هزینه کنیم. اوسط مقدم مشکلات رودخانه های درون شهری و پسماندها را ناشی از رشد اقتصاد محلی بدون برنامه دانست و تاکید کرد: سرمایه گذاری بدون رشد شهرنشینی برای نسل بعدی توجیهی ندارد و جلب مشارکت مردم برای پرداختن به مسائل مختلف که از آن غافل مانده ایم، باید در اولویت خدمات و امور شهری باشد . وی با تاکید بر ضرورت فضا سازی منطقه ای و ایجاد جلوه های ویژه در مناطق تصریح کرد: یکی از چالش های بزرگ کشور ، عدم وحدت مدیریت شهری است و برای ورود به بدنه مدیریت واحد، نیازمند زیر ساخت های جدی و اساسی در دستگاه های اجرایی در کنار شهرداری ها هستیم. وی با اشاره به اینکه نباید تفکر مدیریت شهری بر اساس افزایش عوارض و منابع تامینی از تخلفات ساختمانی شهری و مالیات ها برای شهرداری ها باشد، خاطر نشان کرد: در صورت تولید ثروت توسط مردم، خودشان در مدیریت و نگهداری شهرشان مشارکت می کنند و باید بیندیشیم که چگونه شهری را با حداقل منابع مالی و امکانات مدیریت کنیم. اوسط مقدم با تاکید بر لزوم افزایش آموزش همگانی از مدارس گفت: تبلیغات محیطی مرتبط با پسماند در راستای فرهنگ سازی و آغاز آن از مدارس می تواند بهترین کمک به مردم باشد و باید آموزش همگانی را از سطوح ابتدایی شروع کنیم تا در سال های آینده چشم انداز بهتری داشته باشیم . تبعیت از قانون مسائل را حل می کند/  تعداد پرونده ها در کمیسیون ماده 100 زیاد است /  تاکنون شهرداری ها طرح و برنامه هایی برای ایجاد درامد پایدار ارائه نکرده اند در پایان مصطفی سالاری استاندار گیلان نیز در این سمینار اظهار داشت: اگر ما عمران و خدمات شهری را خوب مدیریت کنیم و توسعه دهیم، رضایتمندی در اکثریت جمعیت استان را پدید می آورد که در نهایت تاثیر پذیر از نوع عملکرد شماست. وی ادامه داد: البته نوع عملکرد شما هم تاثیرپذیر از نوع همکاری سایر دستگاه های اجرایی هم هست ولی باز هم بخش مهم هنر مدیریتی شماست که بتوانید از ظرفیت بقیه دستگاه ها و بخش خصوصی و سایر دستگاه ها استفاده کنید که در نهایت رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد. سالاری اضافه کرد: اگر انضباط در مجموعه ای وجود نداشته باشد، احتمال اینکه کار با کیفیت ارائه دهد، کم است و حداقل می توان گفت کار انجام شده ، ضعیف خواهد بود و توقع ما از شهرداری ها این است که معاملاتشان شفاف و دقیق باشد. استاندار گیلان ادامه داد: تبعیت از قانون مسائل را حل می کند و می توان زمان را مدیریت کرد تا کارها طولانی نشود و هم اینکه فرآیندها و تشریفات مزایده و مناقصه انجام شود و من تاکید دارم نظارت توام با آموزش باشد تا در بخش معاملات نظارتی بهتر و دقیق تر داشته باشیم و سطح شهرداری ها از این حیث ارتقا یابد. وی اضافه کرد: انباشت بیش از حد نیروی انسانی خصوصا نیروی انسانی غیر متخصص به عنوان یکی از مسائل همه شهرداری هاست؛ نیروهایی که به صورت شرکتی وارد شده اند و به نوعی پرداخت حقوق به اینها نیز تضییع حقوق شهروندان است و تاکید دارم اگر ببینم ورودها توام با توصیه بوده و قوم و خویش و نفوذی وجود داشته باشد، من خودم توصیه می کنم که تعدیل شوند. سالاری گفت: پسماند بحث جدی است که در حلقه آخر خیلی مشکل داریم که هیچ شهرداری به تنهایی نمی تواند کار کند البته در برخی موارد قابل اصلاح است، بخش تفکیک زباله از مبدا و آموزش شهروندی شدنی است و کم هزینه و بهتر از این می توان انجام داد و موارد دیگر مثل زباله سوز برای سراوان و موارد دیگر برای بقیه جاهای استان، باید از طریق قانون بودجه انجام شود. استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعداد پرونده ها در کمیسیون ماده 100 زیاد است و این امر، بیانگر ضعف ماست یعنی گشت های نظارت و بازرسی احیانا با تسامح برخورد می کنند و درنهایت به گرفتاری شهرداری و سیستم قضایی منجر می شود چراکه در صورت تخریب آن ساختمان نیز عوارض اجتماعی در پی دارد و اگر هم نشود ، اغماض کرده ایم. وی ادامه داد: باید زمان پاسخگویی به ارباب رجوع کمتر شود ضمن اینکه تاکنون شهرداری ها طرح و برنامه هایی برای ایجاد درامد پایدار ارائه نکرده اند؛این آمادگی وجود دارد که در شهرهای ساحلی مجوز بهره برداری را به سرمایه گذار بخش خصوصی بدهیم که هم جای ایمن تری برای گردشگران بسازیم و هم بخش خصوصی سرمایه گذاری کند. وی یکی از دلایل عمده حاشیه نشینی را ناشی از مهاجرت، مشکلات مربوط به آن یا ناشی از نارسایی خدمات و نبود یا کمبود شغل دانست و افزود: دنبال این هستیم که کارهایی کنیم تا وضعیت در روستاها بهبود یافته و از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته شود. وی نقش شهرداران را در این بخش مهم دانست و گفت: درخصوص ایجاد درامد پایدار در شهرداری ها پیگیر باشید تا در نهایت وضعیت بهتری را شاهد باشیم.