گیل خبر/ چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل تر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست. وزیر آموزش و پرورش در یک سال گذشته بارها به سنگینی کتاب های درسی و کمک درسی دانش آموزان ابتدایی اشاره کرده و از تریبون های مختلف درباره حذف آزمون های زائد از دوره ابتدایی، حذف کتاب های کمک درسی این مقطع، حذف رقابت های فردی و جایگزینی آن با رقابت های گروهی و آموزش مهارت زندگی به دانش آموزان دوره ابتدایی سخن گفته است. گام هایی نیز در این زمینه برداشته شده است که سال گذشته نمونه آن در قالب حذف پیک های نوروزی بروز کرد و امسال هم مشق شب دوره اول ابتدایی حذف شده و هم در این مقطع هفته ای دو ساعت از کلاس درس کاسته شده تا دانش آموزان بر حسب برنامه ریزی مدرسه به کسب مهارت مشغول شوند. حذف مشق شب برای تعدادی خاص خانم رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب دانش آموزان ابتدایی گفته است: برای اجرای این طرح یک معیار مشخص کردیم که براساس آن جمعیت دانش آموزان در کلاس درس باید بالای 14 نفر و زیر 25 نفر و شرایط مدرسه به گونه ای باشد که فضای لازم را داشته باشد که بچه ها مجبور نشوند کتاب های درسی را با خود ببرند همچنین مدارس غیردولتی هم شامل این طرح می شوند. وی ادامه داد: در طرح حذف مشق شب، دانش آموز به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهد و تکرار و تمرین داشته باشد، این کار را در مدرسه انجام می دهد و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی ضروری است، انجام خواهد داد. سعی کردیم در سراسر کشور در مناطق مختلف، طرح اجرا و برای بچه ها این امکان فراهم شود که تکالیف شان را در کلاس درس انجام دهند و معلم با نظارت به آن ها بازخورد دهد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش می گوید:در نظام های پیش رو، دانش آموزان تکالیف خود را در مدرسه انجام می دهند و این کار فواید بسیاری دارد چون روش های خانواده ها با مدرسه متفاوت است و گاه سر تکلیف شب با دانش آموز درگیر می شوند. همچنین محدود کردن کتاب های کمک آموزشی و ورود مؤسسات خصوصی به مدارس ابتدایی باعث می شود بهتر به سمت اجرای این طرح برویم چون قبلاً در کنار کتاب درسی، کتاب کمک درسی به دانش آموز می دادند که باید آن را هم حل می کرد و هم اکنون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ارائه کتاب های کمک آموزشی ممنوع است. حکیم زاده با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است که شامل منابع مالی و انسانی است، گفت: فردی که در دوره ابتدایی تدریس می کند باید آموزش های لازم را دریافت و روحیه او متناسب با دانش آموزان دبستانی باشد همچنین سن و سال معلم باید متناسب با بچه ها و اگر نهادهای قانون گذار مانند مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند دستیابی به چنین شرایط مطلوبی امکان پذیر است. وی بیان کرد: تغییر در نگرش و رویکردها را آغاز کرده ایم و از معلمان خواسته ایم این پیام را به بچه ها بدهند که تمام آنها شایسته احترام هستند و معلم نگاه مهربان خود را بین تمام بچه ها تقسیم کنند، این مسأله روح بچه ها را از درون شاد می کند حتی اگر روی نیمکتی نشسته باشند که فرسوده است اما اگر به جنبه های ظاهری نگاه کنیم در شرایطی که معلم مهربان نباشد و با تبعیض نگاه کند کودک دچار افسردگی می شود.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code