گیل خبر/ عباس یوسفی با اشاره به اینکه 72هزار نفر از دامداران استان عضو اتحادیه دامداران گیلان هستند، گفت: قیمت پایین خرید شیر موجب شده است که دامداران وضعیت اقتصادی رضایت بخشی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه دامداران در گیلان به سختی روزگار می گذرانند، افزود: به طور میانگین روزانه 100تا 120تن شیر در گیلان تولید می شود و هزینه هر لیتر شیر در استان 1800تا 1900تومان برآورد شده است این درحالیست که کارخانه داران هر لیتر را 1500 تومان از دامداران می خرند.

یوسفی با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلو نهاده باید هزار و 250تومان به فروش برسد این درحالیست که در بازار نمی توان نهاده را با این قیمت یافت، خاطرنشان کرد: ورود دولت در تامین نهاده ها می تواند کمک موثری در جهت حل مشکلات دامداران باشد.

وی در خصوص تولید شیر خشک در گیلان تصریح کرد: شرایط تولید شیر در گیلان به گونه ای نیست که مازاد داشته باشیم و برای تولید شیر خشک اختصاص دهیم.

رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: گیلان از استانهای برخوردار از نظر کارخانه تولید شیرخشک و  تکنولوژی این محصول در کشور نیست.

یوسفی افزود: دامداران گیلان در بحث تولید گوشت قوی تر از تولید شیر فعالیت دارند و گیلان از جمله استانهای کشور است که می تواند حرفهای زیادی در تامین گوشت مورد نیاز کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: دامداران گیلان هم دام سبک و هم دام سنگین پرورش می دهند، اما دامهای سنگین گیلان از دامهای گوشتی با استعداد در کشور محسوب می شوند.

رییس اتحادیه دامداران گیلان گفت: سرمایه گذاری در پرورش دامهای گوشتی در گیلان از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است و به سرمایه گذاران علاقمند توصیه می کنیم برای ورود به این بخش اقدام کنند.

ایسنا