از سرگردانی بیماران گیلانی تا بدهی 690 میلیارد تومانی؛
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۱۰:۵۸ چاپ

گیل خبر/ به نقل از فارس، نشست مشترک مجمع نمایندگان استان با هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر یکشنبه در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

*لزوم راه اندازی مرکز جامع درمان و مرکز علم و فناوری سلامت در گیلان

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجارب و تخصص نمایندگان گیلان و تلاش بی وقفه آن ها برای اعتلا و پیشرفت استان اظهار کرد: دو دستگاه آموزش وپرورش و دانشگاه علوم پزشکی از دستگاه هایی هستند که با وسعت خود بیشترین خدمت را به مردم ارائه می کنند.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه داشتن مرکز جامع درمان در گیلان از نیازهای اصلی استان است افزود: علاوه بر درمان، داشتن مرکز علم و فناوری در گیلان از ضروریات است که باید در دستور احداث قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استان گیلان پیرترین استان کشور است و باید رویکرد استان در حوزه توان بخشی بیشتر شود گفت: همه هلال احمرهای کشور مرکز توان بخشی مجهز دارند اما گیلان از این مزیت برخوردار نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود بودن تخت های بیمارستانی در گیلان بیان کرد: تمام راهروهای بیمارستان ها در ایام پرازدحام اشتغال می شوند درحالی که باید هم تعداد پزشکان و هم مراکز درمان در استان افزایش پیدا کند.

*لزوم راه اندازی مرکز کاشت حلزون شمال کشور در گیلان

کوچکی نژاد با تأکید بر لزوم راه اندازی کاشت حلزون در گیلان گفت: با توجه به اینکه تمام قطب های کشور دارای مرکز جامع کاشت حلزون هستند لازم است در شمال کشور نیز مرکز این درمان احداث و راه اندازی شود.

وی با ابراز تأسف از آمار ابتلا به سرطان در گیلان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید توضیح دهد که چرا در این حوزه شمار بیماران بسیار بالا است و هزینه های بسیاری را بر مردم و دولت تحمیل می کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان بر لزوم استقرار شرکت های دانش بنیان در گیلان تأکید کرد و افزود: طبق رایزنی های صورت گرفته ستاد فرمان امام قول مساعدت و همکاری با این شرکت ها را داده است.

*سهم ناچیز گیلان از صندوق توسعه ملی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص اعتبارات تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی کل کشور بیان کرد: سه هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به کل کشور اختصاص یافته اما سهم گیلان در بهداشت و درمان بسیار ناچیز است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر توازن درمان در تمام مناطق اظهار کرد: نباید با کوچک ترین عطسه ای مردم به مرکز استان رهسپار شوند بلکه باید خدمات درمانی در تمامی مراکز مستقر شود.

اسدالله عباسی با اشاره به الزام گیلان در داشتن مرکز جامع درمان افزود: داشتن مرکز جامع درمان در استان از ضروریات است و نمایندگان، حامی دانشگاه در احداث این مرکز هستند.

*باید وزیر بهداشت برای ارزیابی حوزه بهداشت و درمان به گیلان سفر کند

وی با انتقاد از عدم حضور وزیر بهداشت در گیلان گفت: دکتر هاشمی تاکنون به گیلان سفر نکرده و باید دانشگاه این سفر را در اسرع وقت در دستور کار خود قرار دهد تا وزیر بهداشت از نزدیک با مشکلات حوزه بهداشت و درمان گیلان آشنا شود .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف های طرح تحول سلامت افزود: باید مشخص شود با توجه به وجود سه نماینده در کمیسیون بهداشت و درمان باید مشخص شود که سهم گیلان در طرح تحول سلامت چقدر بوده است.

*انتقاد از ارجاع به اجبار بیماران به بخش خصوصی

عباسی با انتقاد از ارجاع بیماران به بخش خصوصی در بیمارستان حشمت خاطرنشان کرد: نباید مدیران شما سهام دار بخش خصوصی باشند و بیماران به اجبار به مراکز خصوصی سوق دهند.

وی با اشاره به خدمات محدود درمانی در حوزه انتخابیه اش است گفت: بیمارستان املش به هیچ وجه در حد بیمارستان نیست و از حداقل مباحث درمانی محروم است و باید تجهیز شود.

*وضعیت نامناسب گیلان در حوزه بهداشت

نماینده مردم رشت نیز در این نشست با اشاره به ضعف های حوزه درمان گیلان اظهار کرد: چهار نماینده گیلانی در کمیسیون بهداشت مجلس در کنار شما به عنوان یک نخبه حضور دارند اما وضعیت و پیشرفت حوزه بهداشت و درمان بسیار نامتناسب است.

محمدصادق حسنی با تأکید بر احداث مرکز جامع درمان در رشت افزود: باید سایت لاکان به مرکز جامع درمان تبدیل شود و نمایندگان گیلان در تمام شرایط در این خصوص حامی دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

*رشت تنها مرکز استان در کشور که مرکز جامع درمان ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهمیت فعالیت ها و خدمات ارائه ی شده اظهار کرد: در سال ۹۵ برنامه راهبردی 10 سال آینده برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بین دانشگاه های نسل سوم تدوین شده است.

شاهرخ یوسف زاده چابک با اشاره به بودجه عمومی و اختصاص دانشگاه تصریح کرد: یک هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان کل بودجه دانشگاه بوده که در سال ۹۶، ۱۱ درصد افزایش بودجه نسبت به سال ۹۵ ملاحظه می شود، در تعهدات منطقه به سال ۹۸، ۱۲۶ میلیارد تومان کسری وجود دارد و پیش بینی می شود این کسری به ۲۰۰ میلیارد تومان هم برسد.

وی با بیان اینکه هزینه ها در دانشگاه کاهش یافته اما بهره وری آن سیر صعودی دارد گفت: نسبت بهره وری در سال ۹۵ بیش از ۲۹۳ بوده که نسبت به سال ۹۴، افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اعتبارات عمومی دانشگاه بیان کرد: بودجه امسال در مقایسه با سال ۹۴، ۵۳ درصد افزایش یافته که بیانگر تلاش نمایندگان مجلس در حوزه بهداشت و درمان است، متأسفانه رشت تنها مرکز استان در سطح کشور است که مرکز جامع درمان ندارد.

یوسف زاده با تأکید بر پیگیری نمایندگان رشت برای اخذ مجوز احداث مرکز جامع درمان در رشت افزود: بیش از یک هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در گیلان در ه‍شت بیمارستان رشت پخش شده اند که هزینه های مضاعفی را بر ما تحمیل می کند و نیاز بیش ازپیش به مرکز جامع درمان در گیلان را تداعی می کند.

وی با اشاره به اجرای پروژه غربالگری تایپ یک سرطان گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به دنبال آن است تا پیش از اینکه بیماری در فرد بروز و ظهور کند، بیمار را درمان کند و از تحمیل هزینه گزاف خودداری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سند سایت لاکان طبق توافق بخش حقوقی ریاست جمهوری گرفته شده گفت: چون سند این سایت بخشی از منابع طبیعی را شامل می شود نیاز است مجمع نمایندگان گیلان مابقی اراضی را که در محدوده منابع طبیعی است برای این سایت آزاد کنند.

یوسف زاده از پیشنهاد و پیگیری ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری سپیدرود در گیلان خبر داد و گفت: تاکنون این طرح از سوی سه استان به دلیل دوری از مرکز شکست خورده اما گیلان استعداد استقرار آن را دارد و لازم است مجمع نمایندگان این مورد را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سطح شناسی بیماری در سطح خوبی قرار دارد افزود: در حوزه درمان مشکلاتی راداریم که باید بااتصال بخش سطح شناسایی و درمان توسعه درمان را در استان شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بدهکاری های دانشگاه بیان کرد: ۳۸۵ میلیارد تومان بدهی داشتیم که ۱۲۰ میلیارد تومان آن با تراز منفی روبرو است و هرچقدر هم تلاش کنیم باید ابتدا در راستای جبران تراز منفی باشد.

یوسف زاده با بیان اینکه میزان تشخیص سرطان در استان بهتر شده گفت: در بیمارستان رازی مرکز درمان درجه سه در حال راه اندازی است و امیدواریم شاهد تحول در پیشگیری و درمان سرطان باشیم.

* باید اعتبارات بخش بهداشت و درمان عادلانه توزیع شود/انتقاد از ارجاع بیماران به بخش خصوصی برای درمان

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با مقایسه اعتبارات حوزه بهداشت درمان کشور با کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده بخش درمان و بهداشت کافی نیست و از اکثر کشورها عقب هستیم.

منوچهر جمالی با تأکید برافزایش اعتبارات حوزه درمان افزود: باید اعتبارات ضمن افزایش، ساماندهی شوند و از پرت هزینه جلوگیری شود تا روند بهداشت و درمان بهبود پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه باید اعتبارات بخش بهداشت و درمان عادلانه توزیع شود گفت: باید مسئولان حوزه بهداشت و درمان به شهرستان ها سر بزنند چون نشستن در ستاد، اطلاعات و دانش کافی را در اختیارشان برای درست مدیریت کردن نمی گذارد.

نماینده مردم رودبار با تأکید برافزایش تخت های بیمارستانی در استان گفت: باید جمعیت گیلان به اضافه جمعیتی که ما در ایام تعطیلات افزوده می شوند در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان ها از هدف اصلی درمان دور شده اند گفت: در بیمارستان ها به درمان، آموزش و پژوهش افزوده شده درحالی که از اهداف دور شده ایم و به بیمار کمتر توجه می شود.

جمالی با انتقاد از ارجاع بیماران به بخش خصوصی برای درمان گفت: بیماران اکنون به بخش های خصوصی ارجاع می شوند و مجبورند تمام دارایی خود را بفروشند تا در بخش خصوصی خود را درمان کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم پیگیری و جدیت در احداث و راه اندازی مرکز کاشت حلزون در گیلان تأکید کرد و گفت: گیلان با توجه به امکانات و استعدادهای دانشگاهی می تواند تنها قطب شمال کشور در داشتن مرکز کاشت حلزون در شمال کشور باشد.

*خدمات اورژانس بیمارستان لاهیجان ضعیف است/طرح سؤال از وزیر بهداشت در مجلس

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ضعف های حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: شهرستان لاهیجان ۱۶۷ هزار نفر جمعیت دارد اما خدمات اورژانس آن ضعیف است و باید مصوبات لازم در جهت تجهیز آن صورت بگیرد.

ذبیح الله نیکفر با بیان اینکه در شهرستان سیاهکل اتفاقات عجیب وغریبی در حال رقم خوردن است افزود: زمان که بگذرد متوجه می شویم که برخی ها در حال ذبح شدن هستند درحالی که باید کمک کنیم همه به سعادت و عزت برسند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمارستان پیروز در گذشته هیچ فضایی برای توسعه نداشت گفت: در حال حاضر دو هزار متر زمین از سوی بخش خصوصی آماده واگذاری است و می تواند دانشگاه در این راستا اقدام کند.

نیکفر با تأکید بر اینکه باید نظارت در بیمارستان ها بیشتر شود تا شاهد شکوفایی حوزه سلامت شویم گفت: اوج دغدغه ها در بیمارستان حشمت است و اتفاقات خاصی در آن بیمارستان خصوصاً در حوزه آموزش رقم می خورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در گیلان رهاشده گفت: نباید جذب غیرقانونی در دانشگاه رقم بخورد.

وی با بیان اینکه جذب های غیرقانونی آینده سلامت گیلان را به مخاطره خواهد انداخت افزود: جذب غیرقانونی در دانشگاه در حالی رقم می خورد که نفر اول برد متخصص قلب در دانشگاه پذیرفته نشد درحالی که رئیس دانشگاه هم از این موضوع حمایت کرد.

نیکفر از طرح سؤال از وزیر بهداشت در مجلس در خصوص مسائلی آموزشی بیمارستان حشمت خبر داد و گفت: تا پایان دوره نمایندگی ام دو سال مانده و در طول این دوره تا نتیجه دادن کامل پیگیری ها مشکات حشمت را دنبال می کنم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پشت پرده های بیمارستان حشمت تصریح کرد: متأسفانه خانمی در آن بیمارستان مسئول است و در مطب یک دکتری نیز به عنوان منشی خدمت می کند و تمام بیماران را با ترس و نگرانی به بخش خصوصی ارجاع می دهند.

نیکفر با تأکید بر اینکه نباید از اقلیتی که زیاده خواه و خارج از عرف و شرع کار می کنند موردحمایت قرار گیرند خاطرنشان کرد: حشمت تنها بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب استان است و نباید مدیریت و نظارت در آن رها شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه بیان حساسیت ها بیانگر خصومت شخصی با کسی نیست گفت: درست نیست که هشت متخصص ۵۲ میلیارد بگیرند و تنها یک متخصص ۵۰ میلیارد تومان در طول یک سال از یک بیمه دریافت کند.

* لزوم هیئت امنایی کردن بیمارستان ها

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی داشتن برنامه بلندمدت در علوم پزشکی گیلان را مثمر ثمر برشمرد و اظهار کرد: اگر دستگاه ها و وزارتخانه ها برنامه داشته باشند و حتی به همه اهداف خود نرسند به بخشی از هدف خواهند رسید .

مهرداد بائوچ لاهوتی با اشاره به آمار بالای سرطان در کشور و گیلان افزود: سرطان در استان رتبه سوم را دارد درحالی که به دولت مکلف شده در سموم و مواد غذایی نظارت بیشتری شود و از اشاعه بیماری ها بین مردم جلوگیری شود .

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان اینکه اعزام بیمار از شهرستان ها به مرکز استان و از رشت به تهران بسیار زیاد است گفت: این معضل به دلیل ضعف زیرساخت های درمان است و تحمیل هزینه بر مردم را به دنبال دارد.

وی بر لزوم هیئت امنایی کردن بیمارستان ها تأکید کرد و گفت: بسیاری از بیمارستان ها توانایی اداره خود را دارند درحالی که در حال حاضر درآمدها به خزانه واریز و پس از کسر درصد قابل توجهی به بیمارستان ها برمی گردد.

نماینده مردم لنگرود با بیان اینکه بیمارستان ها باید به بخش خصوصی تبدیل و سوق داده شوند و دولت باید بیشتر با هدایت مراکز درمانی آن ها را از تصدی گری خارج کند خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از استقبال بیشتری برخوردار است و مردم از آن ها بیشتر استفاده می کنند.

*طرح تحول سلامت در بخش هایی دچار ضعف شده است

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به دغدغه های حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: اقدامات بخش بهداشت و درمان در حال تنزل است درحالی که انتظارات مردم بیش ازپیش بوده و در مقابل طرح تحول سلامت در بخش هایی دچار ضعف شده و روزبه روز در حال افزایش است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی افتخاری با بیان اینکه در حوزه بهداشت درمان مشکلات اخلاق وجود دارد و کادر پزشکی با بداخلاقی پاسخ مردم را می دهند گفت: برخوردهای بسیار بد با بیماران و همراهان بیمار منجر به مشکلات شده است.

*بدهی ۶۹۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی بسیار بحرانی است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اذعان به اینکه نارضایتی های مردم روزبه روز در حال افزایش است گفت: خانه های بهداشت در برخی روستاها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما بلاتکلیف مانده اند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به بدهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: بدهی ۶۹۰ میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی بسیار بحرانی است و باید نسبت به آن توجه شود.

حسن خسته بند با انتقاد از انتقال بدون ضابطه بیماران به مرکز استان افزود: هنر مدیران در شهرستان ها باید عدم انتقال بیمار از بیمارستان های شهرستان به مرکز استان باشد.

وی با اذعان به اینکه پشت بیشتر انتقال بیماران به مراکز درمانی مرکز استان در بخش خصوصی وجود دلال ها است گفت: برخی از پزشکان شهرستان ها کم کم در حال سوق دادن بیماران به بخش خصوصی هستند و دلیل آن تعویق حقوق و اختلاف در میزان پرداخت ها و دستمزدها است .

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با اشاره به مشکلات بیمارستان حشمت رشت گفت: مافیا بازی در بیمارستان موجب شده تا بیماران به بیمارستان های خصوصی هدایت شوند.

* سرگردانی بیماران گیلانی به علت فقر امکانات در تهران

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: باید امکانات و کمبود امکانات حوزه بهداشت و درمان گیلان در مقایسه با سایر استان ها احصا شود.

محمود شکری با اشاره به وضعیت حوزه درمان در گیلان افزود: باید جایگاه گیلان در برنامه ششم توسعه مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیماران خاص سرگردان هستند که باید متولی آن ها مشخص شود گفت: اکنون در بیمارستان های استان هیچ گونه امکاناتی به بیماران خاص تعلق نمی گیرد.

شکری افزود: بیماران گیلانی به علت فقر امکانات در تهران سرگردان هستند و در هیچ جا جواب قانع کننده ای نمی گیرند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه بیمارستان تالش ۲۵۰ میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارد گفت: اورژانس های سه شهرستان در یک مرکز تجمیع شده و اوضاع نا به سامانی را سپری می کند و باید تکلیف این مراکز مشخص شود.