ثابت قدم
اختصاصی گیل خبر/ طرح جمع آوری خط ویژه اتوبوس حد فاصل میدان فرهنگ تا حشمت انتقادات زیادی را متوجه حیف و میل بیت المال توسط شهرداری رشت کرده است. این انتقادات تا بدانجا پیش رفته است که معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان از تشکیل پرونده دادستانی برای ورود به مساله حیف و میل بیت المال خبر داده است. هرچند مشخص است که بیشتر از این که حیف و میل بیت المال مورد انتقاد باشد این نکته حائز اهمیت است که چه کسانی در این مساله دخیل هستند. اگر از مدیران فعلی شهرداری بپرسید مقصر را دوره مدیریت گذشته می دانند اما شهردار سابق و حامیانش معتقدند که شهرداری رشت است که باید جهت حیف و میل بیت المال مورد مواخذه قرار گیرد. امری که باعث می شود اگر به خوبی این مساله بررسی نشود تنها حقوق شهروندان رشت تحت الشعاع قرار می گیرد. یکی از نکاتی که می تواند در این زمینه کمک کند سیر قانونی ایجاد و جمع آوری خط ویژه است. آن گونه که اسناد نشان می دهد طرح خط ویژه با پیشنهاد شهرداری و مشاورین به تصویب شورای ترافیک استان رسیده است. اما جمع اوری آن چنین سیری را طی نکرده است. تنها گفته می شود شهردار رشت طی نامه ای به معاونت عمرانی استانداری گیلان اعلام کرده است به دنبال ازدیاد ترافیک، کاهش شدید رونق اقتصادی و همچنین تصادفات ناشی از وجود نرده ها روز سه شنبه اول اسفند امسال نسبت به جمع آوری ان اقدام می شود. امری که مورد مخالفت معاونت استانداری گیلان قرار گرفته است و قبل از اجرای جمع اوری به دست شهردار نیز رسیده است اما بازهم شاهد جمع آوری ایستگاه و نرده ها بودیم. یک طرفه کردن خیابان ها گام مشترک شهرداران بعد از این جمع آوری شهرداری رشت در نظر دارد به منظور اجرایی کردن طرح جامع حمل و نقل که به امضای وزیر کشور رسیده است بعد از جمع آوری نرده ها ، خط ویژه را با خط کشی و علائم افقی و عمودی ترافیکی و نصب دوربین های ثبت تخلف اجرائی کند و همچنین طرح یکطرفه کردن خیابان ها را در نیز در نظر دارد که هنوز تاییدات لازم آن را دریافت نکرده است. این طرح در خیابانهای صیقلان، مطهری، حاجی آباد و فرهنگ، امام خمینی، چهارراه میکائیل و پرستار اجرا خواهد شد که البته این طرح یکطرفه کردن خیابان ها در دوره مدیریت شهرداری گذشته نیز پیگیری می شد. با این تفاوت که شهردار گذشته با همین نرده ها و ایستگاه ها قصد یکطرفه کردن خیابان ها را داشت و شهردار فعلی معتقد است که چنین امری بر بار ترافیکی شهر افزوده می کند.   اما برای مشخص شدن عوامل دخیل در این حیف و میل احتمالی بیت المال،گیل خبر در تماس با استانداری و شهردار قبلی و فعلی نسبت به جوابیه آن ها و روشن شدن افکار عمومی اقدام کرد. از نظر استانداری طرح جمع آوری خط ویژه ایستگاه های اتوبوس تندرو پس از 2 سال از اجرایی شدن آن توجیهی ندارد حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان  در گفت وگو با گیل خبر با تاکید بر اینکه طرح جمع آوری خط ویژه ایستگاه های اتوبوس تندرو به تایید شورای عالی استان نرسیده است خاطر نشان کرد:کلیه فعالیت های عمرانی که در سطح شهر انجام می گیرد در کارگروههای و شوراهای مرتبط تصویب می شود. وی افزود: اگر ارگانی به این نتیجه برسد که طرح یا پروژه ای که اجرایی شده است دارای اشکال است باید با طرح موضوع در این کارگروه ها و شوراها مورد بازنگری قرار گیرد زیرا برای این طرح از بیت المال هزینه شده است، حتی اگر این طرح به طور کامل مخل امنیت عمومی شهر باشد.در این رابطه نصرتی شهردار رشت نامه ای نوشته بود و بنده در جواب ایشان متذکر شدم که این جمع آوری باید مورد بررسی قرار گیرد اما متاسفانه ایشان به تذکرات کتبی و شفاهی استانداری توجه نکردند. وی در ادامه افزود در جلسه ای که با بازاریان معترض به طرح خط ویژه ایستگاه های اتوبوس تندرو و با حضور معاون سیاسی استانداری داشتیم، اقای شهردار به جمع آوری خط ویژه ایستگاه های اتوبوس تندرو پافشاری کردند و من خطاب به ایشان و بازاریان گفتم که ما در اینجا بحث بررسی برچیدن پیاده راه را داشتیم و در نهایت در این جلسه موردی به تصویب نرسیده است از نظر استانداری طرح جمع آوری خط ویژه ایستگاه های اتوبوس تندرو پس از 2 سال از اجرایی شدن آن توجیهی ندارد. در این زمینه دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار سابق رشت که پیاده راه و خط ویژه در زمان وی اجرائی شد به گیل خبر گفت: ضمن توجه به تمام توصیه مقامات قضائی و نهادهای نظارتی نگاه پیشگیرانه به بحث عوارض ناشی از نبود فضاهای عمومی با احداث پیاده راه جهت ایجاد انسجام ارتقای سرمایه اجتماعی مورد نظر بوده که خوشبختانه این امر به تحقق پیوسته است. وی افزود: مدیریت یک شهر و شهرداری مدافع منافع عمومی است و نه خصوصی، شهر رشت هشتصد هزار جمعیت دارد و هسته اولیه شهر نزدیک به صد سال گذشته است و نمیتوانیم با رفتارهای صد سال گذشته برای این شهر مدیریت کنیم. کسی که بهره برداری کرده باید پاسخ دهد یا خراب کرده است؟ وی در برابر انتقادات نسبت به حیف و میل بیت المال جهت اجرائی کردن خطوط ویژه و جمع آوری آن گفت: سوال به نظرم این است اگر کسی کاری را دو سال انجام داده و مردم از آن بهره برداری کردند باید پاسخگو باشد یا کسی طی دو سه روز با یک جو روانی زمینه چینی می کند و به عنوان اولین کار مهم در زمان تصدی گری این اقدام را انجام می دهد؟ کدام باید پاسخگو باشد؟ با این حال ما پاسخ می دهیم چون معتقد به شفاف سازی هستیم. ولی باید خراب کنندگان جواب دهند. شهردار سابق رشت خاطرنشان کرد: خط ویژه قبل از این که من در شهرداری حضور پیدا کنم در بودجه سال 93 توسط شورا تنظیم شده بود و خطوط بی آرتی مبانی عملی داشت. در این زمینه مسیر قانونی آن طی شده و مناقصه آن برگزار شده بود. مصوبه هم به تایید فرمانداری رسیده بود و هم شورای ترافیک استان که طرح جامع ترافیک را مصوب می کند و هم در هیات عالی ترافیک که مکلف از هفت دستگاه و وزارتخانه است تصویب شده بود. اوایل سال جاری نیز این  مساله به تایید وزارت کشور رسیده بود. ثابت قدم در ادامه گفت: در طرح جامع ترافیک احداث خطوط اتوبوسرانی به سمت مرکز شهر دیده شده است. حمل و نقل عمومی نیز باید انبوه بر باشد و برای این باید خط را ویژه کنند که بتواند به سمت بافت مرکزی حرکت کند. نمی توانیم به خاطر گلفروش خیابان اصول علم ترافیک را زیر سوال ببریم/ نمی توان مثل پروژه ای در قزوین پیاده راه بسازیم و در دوره خودمان آن را تخریب کنیم ثابت قدم با دفاع از نصب نرده های خط ویژه گفت: بی آرتی به وسیله مسدود کننده های فیزیکی باید بسته شود. اصول علم ترافیک این را گفته و ما نیز کاشف علم نیستیم که با شانتاژ و شارلاتانیسم بگوئیم که نرده ببریم و بگوئیم که چون گلفروش بغل خیابان نمی تواند گل به خودروها بفروشد معترض است. نمونه بارزش هم میدان شوش در میدان تجریش است که 25 کیلومتر خط ویژه می بینید و در چند کیلومتر تاکسیها، آژانس ها و خودرها در ترافیکند و اتوبوس با سرعت حرکت می کند و هشت سال هم اجرایی می شود. هیچ وقت این قدر خرابکاری نکرد که مثل پروژه ای در قزوین خیابان خیام را پیاده راه کنیم و در دوره مدیریتی خودمان تخریبش کنیم. اولین کشور دنیا هم نیستیم که اینگونه شده است. وقتی ترافیک را روان می کنید آیا بودن نرده امنیت جانی می اورد یا نبودن آن! ثابت قدم همچنین با اشاره به یکطرفه کردن احتمالی خیابان ها نیز گفت: ما یک طرفه کردن را مطرح کردیم که البته تفاوت هایی با یکطرفه کردن فعلی دارد که البته هنوز نیز تصویب نشده است. ولی وقتی شما یکطرفه کردن مسیر را مبنای عمل می گذارید و نرده ها را بر می دارید میخواهید ترافیک را روان کنید. وقتی سرعت وسیله نقلیه بالا می رود، آیا بودن نرده امنیت جانی می آورد یا نبودن آن!؟ وقتی نرده نباشد یعنی می توانیم برویم. وقتی مانعی بنا شد مردم حق خودشان می دانند که عبور کنند و اینگونه به نوعی اجازه را می دهید که ترافیک را زیاد کنید. اگر از این موضع می خواهد اتفاق بیفتد با ذات امنیت جانی در تضاد است. وی در پاسخ به این پرسش به این که در زمان شهرداری چه برنامه هایی برای کاهش تصادفات و افزایش جان شهروندان حدفاصل نصب نرده ها داشت پاسخ داد: ما در چهار مقطع گفتیم پلهای عابر پیاده را با حضور نرده ها و همچنین دوربین های ترافیکی نصب کنیم. این دوربین ها برای این که خودروها از مسیر خود تخلف نکنند که توسط مرکز کنترل ترافیک کنترل می شد و پل ها برای این که امنیت جانی عابران بالاتر رود. شهردار سابق رشت با طعنه به باقی ماندن بخشی از نرده ها و ایستگاه خط ویژه حدفصل مصلی تا میدان فرهنگ نیز گفت: از مصلی تا فرهنگ شما نرده می بینید دیگر این چه خط ویژه ای است که یک طرف است و یک طرف نیست؟ ثابت قدم همچنین در برابر این پرسش که چرا تعداد اتوبوس های خط ویژه برای حمل و نقل عمومی کم بود نیز ابراز داشت: تعداد اتوبوس های خط ویژه قبل از یکطرفه کردن بیست عدد بود. ما بیست اتوبوس خریداری کردیم که اکنون این که اتوبوسها را در خطوط دیگر استفاده کردند و باید پاسخ دهند ولی ما در زمان خودمان به فاصله چهارپنج دقیقه ای هر اتوبوسی در فاصله های مختلف در خطوط ویژه تردد می کرد. این که ما بخواهیم مثلا این تعداد اتوبوس را بالا ببریم و این تعداد اتوبوس اینگونه شود که خط را از ویژه بودن در بیاورد که با طرح جامع ترافیک و خط ویژه که مصوب شده در تضاد است. میزان هزینه خط ویژه از زبان شهردار سابق وی همچنین درباره مقدار هزینه خط ویژه نیز گفت: مبلغ نهائی برای احداث خط ویژه ، تعیین پیاده روها و بحث های زیرساختی آن فکر می کنم حدود 4 میلیارد تومان بود و اکنون که جمع اوری شده باید گفت مصوبه ای برای برچیدنش نداشتند. شهرداری کار مثبت کند/ مراجع قضائی ورود کنند وی در پایان سخنان خود گفت: من توصیه ام به دوستان شهرداری و شورا این است که کار مثبت کنند و با تخریب کردن این اتفاق ایجاد نمی شود. در این زمینه خواهشمندم مراجع محترم قضایی ورود کنند و عاملین تخلف را معرفی کنند. گیل خبر در این مطلب تلاش کرد تا با گزارشی بدون جهت گیری در خصوص جمع اوری خطوط بی ارتی قضاوت در اینخصوص را به خوانندگان خود بسپارد و تنها این سوال را مطرح کند که چه کسی در این موضوع حق دارد ؟