به گزارش گیل خبر، منشی شورا در ابتدای جلسه، ضرورت تشکیل جلسه فوق العاده را توضیح داد و افزود: بررسی لایحه انتشار اوراق خدمات شهری، بررسی طرح رینگ شهر و تدوین سند راهبردی و عملیات بهبود کیفیت آسفالت معابر با حضور شهردار بررسی می گردد. فاطمه شیرزاد بخشی از وصیت نامه شهید کوچک زاده، از شهدای مدافع حرم را قرائت کرد و یاد همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و شهدای حرم را گرامی داشت. رئیس شورای شهر رشت نیز در این جلسه، روز مهندس را به جامعه مهندسین تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد شاهد رونق کسب و کار در حوزه ساخت و ساز باشیم. امیر حسین علوی پیرامون لایحه محدودیت های ترافیکی در مرکز شهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اعمال محدودیت های ترافیکی در محور چهارراه میکاییل، خیابان های حاجی آباد پرستار و خیابان امام با حضور پلیس راهور این لایحه دقیق تر بررسی می گردد. وی همچنین گفت: لایحه انتشار اوراق خدمات شهری امروز با حضور شهردار بررسی می گردد. با توجه به اهمیت این لایحه و فرصت کم برای تصویب آن لازم است هرچه زودتر در مورد این لایحه به نتیجه برسیم در غیر این صورت از حیز انتفاع خارج می شود. شهردار رشت پیرامون این لایحه توضیحاتی ارایه داد و گفت: این لایحه با قید دو فوریت به شورا ارسال شده که در صورت موافقت محدودیت زمانی برای انتشار داریم و باید حتما در اسفند ماه اجرایی شود و بعد از سال امکان اجرا نداریم. سقف اوراق نیز ۲۰۰میلیارد تومان در سال است. نصرتی افزود: فروش خدمات سیال بدین منظور است که برای سه گروه این خدمات را بفروش برسانیم؛ برای فعالان صنعت ساختمان که با شهرداری در ارتباط هستند و قابلیت فروش در شهرداری دارد. کلمه سیال به این معنا نیست که بدهی داشته باشد یا صاحب ملک باشد. در روز خرید، خدمات بصورت اوراق منتشر و خریداری می شود و از ابتدای سال بعد قابلیت اجرا دارد. مزیتی که این خدمات دارد این است که تعرفه سال ۹۶ را دارد یعنی ۲۰ درصد کاهش خدمات دارد و تا دو سال قابلیت تکرار با تعرفه سال ۹۶ را دارد. نصرتی ابراز کرد: گروه دوم نیز پیمانکارانی هستند که از شهرداری طلب دارند. با تهاتر دنبال تسویه حساب هستند و این تشریفات حذف و با خرید اوراق از تسهیلات آن برخوردار می شوند. با این تفاوت که مشمول تعرفه سال ۹۶ نمی شوند. اما با جلسه ای که با سازندگان و طلبکارها گذاشتیم، درخواست ایشان انتفاع از این تسهیلات بود. و این بخش به نگاه شورا دارد که تصمیم بگیرد چگونه با این پیمانکاران برخورد نماید. نصرتی ادامه داد: گروه دیگر مودیانی هستند که ۲۰ درصد از بدهی خود را پرداخت نمایند و ۸۰درصد را با داشتن اوراق از این تسهیلات استفاده نماید. شهردار رشت اضافه کرد: استفاده از شرکت های کارگذار هم پیشنهاد دیگری بود که مورد استقبال قرار نگرفت و در لایحه نیز لحاظ نشده است. این طرح در برخی از شهرها اجرا شده و شهرداری با این امتیاز ظرف یک ماه می تواند نقدینگی خود را برای اجرای پروژه های عمرانی بهبود بخشد و جایگزین استفاده از دریافت وام از بانک برای اجرای پروژه های عمرانی نماید. در واقع شهردار زودتر از موعد خدمات می فروشد. وی ادامه داد: اگر استقبال شود، در فاز اول می توانیم کارهای عمرانی را پیش ببریم و اگر گروه دوم استقبال نمایند، واسطه ها و عوامل پشت صحنه حذف می شود. رئیس شورا خواستار توضیح در مورد مباحث حقوقی و نحوه فروش اوراق شد و گفت: فروش این اوراق چه تاثیری در درآمدهای سال جاری و سال بعد خواهد داشت. نایب رئیس شورا نیز خواستار توضیح نحوه تزریق این منابع مالی در درآمدهای مناطق پنجگانه شهرداری رشت شد. شهردار رشت توضیح داد: این اوراق به منزله نقدینگی سال جاری نیست و منابع درآمدی آن در بودجه سال آتی لحاظ می شود. در ادامه جلسه، مفاد این لایحه بند به بند توسط اعضای شورا بررسی و با اصلاحاتی تصویب شد.   در ادامه جلسه، به منظور بررسی طرح اعمال محدودیت های ترافیکی در هسته مرکزی شهر رشت با ایجاد دو رینگ هسته مرکزی شهر با حضور رئیس پلیس راهور گیلان در صحن شورا حاضر شد. همچنین لایحه دو فوریتی نوسازی ناوگان تاکسیرانی با استفاده از تسهیلات بانکی بررسی شد. این لایحه در دو مدل پیشنهادی از سوی شهرداری به شورا پیشنهاد شده است. در این لایحه که بدون بهره برای رانندگان تاکسی می باشد با یک ودیعه گذاری از سوی شهرداری رشت و یا پرداخت مابه التفاوت سود از سوی شهرداری اعمال می شود. اعضای شورا خواستار شفاف شدن جزییات این لایحه شدند. از جمله این موارد، میزان وام برای هر فرد، نحوه تضامین بانکی، تعداد خودروهای مشمول و محل کد درآمد شهرداری برای اجرای این لایحه بود. شهردار رشت گفت: در حال حاضر شورا این اجازه را می دهد تا شهرداری با بانک های عامل وارد مذاکره شود و جزییات طرح مجدد در شورا و یا کمیسیون های تخصصی قابل بررسی است. نصرتی افزود: اکنون در لایحه بودجه امسال ۷۰۰میلیون دیده شده است اما با توجه به اینکه قرار است از خودروهای منطقه آزاد خریداری شود، شهرداری مبلغ را به ۵میلیارد افزایش داده است.   در ادامه جلسه لایحه ایجاد دو رینگ هسته مرکزی شهر بررسی شد. رئیس شورا با اشاره به تجمع بازاریان رشت مقابل استانداری به منظور بازنگری طرح پیاده راه و بی ار تی (۳۰ اسفند)گفت: صبح فردا جلسه ای به همین منظور در استانداری برگزار می شود. بنابراین این لایحه امروز مجدد بررسی می گردد. شهردار رشت در مورد این طرح توضیح داد: مشاور شفاف سازی در مورد این طرح مجدد انجام داده که اولویت این طرح و ادامه کار بی آر تی و استفاده بیشتر از تاکسی و فرهنگ سازی برای کاهش تردد خودروهای تک سرنشین داشته است. نصرتی افزود: اتوبوس بی آر تی در تمام مسیر حرکت خود را بصورت مجزا دارد. اتوبوس ها در حاشیه قابل پارک کردن است. فاطمه شیرزا در اعتراض به اجرای این طرح در روزهای پایانی سال گفت: ضمن احترام به تلاش مشاوران و کارشناسان این طرح، ولی بنظر می رسد با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم و تبلیغاتی هم برای اجرای این طرح صورت نگرفته است، شاهد تبعات اجتماعی خواهیم بود. و هزینه های اجتماعی را بالا می برد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقشار آسیب پذیر از خودروها استفاده می کردند ولی با حذف اتوبوس در این طرح به اقشار کم درآمد توجه نمی شود. گردش اتوبوس به لاین حاجی آباد، میزان آلودگی زیست محیطی را افزایش می دهد. حامد عبدالهی نیز گفت: اعتقاد دارم کار کارشناسی بر روی این طرح صورت گرفته است و قطعا کار بزرگ تبعاتی هم دارد ولی این اعمال محدودیت ها از قفل بودن بخش مرکزی شهر کاهش می دهد. و اگر هم ترافیکی باشد، روان خواهد بود و با حذف چراغ ها تعداد مکث ها و پشت ترافیک ماندن کاهش می یابد. بخصوص برای راندگان تاکسی و کسانی که به اقتضای شغل ناچارند ار روز این مسیر را طی کنند. سرهنگ محمدی ، رئیس پلیس راهور رشت نیز در اجرای این دو رینگ گفت: این طرح دو بار در شورای ترافیک استان بررسی شده است و دو ماه پیش باید اجرا می شد. و قرار است نرده های بی ار تی برداشته شود. وی افزود: هرچند کار سنگینی است و با اعمال تغییراتی در چند خیابان اصلی تبعاتی اجتماعی خواهد داشت، ولی برای کمک به وضعیت ترافیک شهر ناچاریم چنین طرح هایی را اجرا کنیم و از تبعاتان واهمه نداشته باشیم. مطمئن باشید ۵۳درصد تاخیر سفر کاهش می یابد. محمدی ابراز کرد: اگر خیابان های هم عرض اجرا شود، از ترافیک کاهش می دهد ولی در شرایط فعلی ناچاریم این طرح را اجرا نماییم. بجز این محدوده باید در برخی محدوده ها نیز اجرا شود. برخی از تقاطع ها اکنون خود نقش گره ترافیک را ایجاد می کنند. وی ابراز امیدواری کرد پس از یک ماه از اجرای این طرح، بخشی از نارضایتی های اصناف هم کاهش یافته و ترافیک محدوده مرکزی شهر نیز کاهش یابد. محمد شکریه نیز اظهار کرد: شهری که ۳۰ سال است خیابان های شهر به همان شکل مانده چاره ای برای اجرای طرح های ترافیکی نداریم. این طرح بنظر من می تواند موفق باشد. نمونه آن اجرای محدودیت ترافیکی در خیابان تختی بود که ارزش املاک این منطقه را بالا برد ولی برعکس اجرای پیاده راه، ارزش املاک مرکز شهر را کاهش داده است. رضا رسولی نیز گفت: چیزی که هست ارزشی برای اتوبوس های ویژه قایل نیستیم. ولی این طرح بنظر می رسد خودرو محور است و با مبانی با طرح های ترافیکی و افزایش حمل و نقل عمومی همخوانی ندارد. وی تاکید کرد: این طرح ذره ای مزیت برای تردد اتوبوس ایجاد نمی کند. فرهام زاهد در این باره گفت: اکنون خودروهای تک سر نشین بیشتر آلودگی هوا را زیاد می کنند. صرف نوشتن مسیر اتوبوس کمکی به فرهنگ سازی نمی کند تا خودروهای شخصی وارد لاین اتوبوس نشوند. شهردار رشت در مورد اتوبوس هایی که در این مسیر تردد می کنند گفت: وضع موجود هسته مرکزی شهر رشت صفر است. بلواری که نیم آن هم در ترافیک مانده است. اکنون تمام کوچه های فرعی زیر بار ترافیکی است و مردم همه عصبانی هستند. نصرتی افزود: امروز که نمی توانیم گشایش در خیابان ها ایجاد کنیم و یا محور جدید باز کنیم مجبوریم با شرایط فعلی وضعیت را بهبود ببخشیم. در خیابان یک طرف امکان یک طرف پارک کردن برای اتوبوس هست. سرعت افزایش می یابد و ترافیک روانتر می شود. هرچند یک سری امتیازات منفی هم هست. وی با اشاره به ایجاد پیاده راه گفت: هسته مرکزی شهر اکنون یک بن بست شده است. چاره ای نداریم با ایجاد این محدودیت ترافیکی بخشی از این بن بست کاهش یابد. وی تاکید کرد: حتما باید در همین اسفند این محدودیت اجرا شود زیرا از ماه دی بخاطر شب عید ترافیک سنگین تر شده است ما باید به مردم کمک کنیم در شب عید، از ترافیک هسته مرکزی شهر کاسته شود. نصرتی افزود: این طرح در شورای ترافیک شهرستان رشت مصوب شده است. همچنین در شورای ترافیک استان نیز این طرح قابل بررسی است. شهردار تاکید کرد: اگر این طرح اجرا نشود، ناچاریم نرده های بی ار تی را بطور کامل حذف کنیم زیرا آن طرح نیز مصوبه شورای ترافیک استان را دارد. رضا رسولی گفت: در طرح جامع، احداث خط ویژه در ۴ کریدور مصوب شده است و باید اجرا گردد. عضو شورا افزود: اگر بنده به نتیجه برسم که اجرای این طرح به نفع مردم هست، از آن دفاع می کنم. وی از شهردار خواست یک ریل جدا شده برای تردد اتوبوس های تندور در این مسیر درنظر بگیرید. عبدالهی نیز گفت: اگر کار کارشناسی این طرح در شورای ترافیک استان و معاونت ترافیک استان پذیرفته شده است، جای بررسی در صحن شورا ندارد. احمد رمضانپور دیگر عضو شورا نیز گفت: حتی اگر این طرح صددرصد خوب و کارشناسی باشد، تبعا چون یک مرتبه اجرا می شود، تبعات اجتماعی هم دارد و باید از طریق رسانه ها و تبلیغات صورت گرفته، این تبعات را کاهش دهیم. وی ابراز کرد: نظرات کارشناسی موافق و مخالف باید بررسی شود و پس از بررسی نهایی به عنوان عضو شورا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم. فرهام زاهد نیز گفت: ما که عامل به همه چیز نیستیم. اتفاقاتی در شهر افتاد که کیفیت زندگی و عبور و مرور مردم بواسطه یک تصمیم تحت شعاع قرار گرفته است. ولو منتقدین و موافقینی داشته باشد. بنابراین باید کارشناسی در مورد این طرح حرف بزنیم. این طرح نظریه مشاور، پلیس و طرح جامع ترافیک استان را دارد و اگر بر مبنای چنین نظرات کارشناسی نتوانیم تصمیم بگیریم، بر چه اساسی باید تصمیم گرفت. رئیس شورا هم تاکید کرد: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم وظیفه دارد ورود کرده و تصمیم بگیرد. قطعا نگاه کارشناسی برای ما اولویت است و به همین دلیل مشاور طرح دو بار به شورا دعوت شد. علوی افزود: جمع آوری خط بی آر تی و احداث خط ویژه در حاشیه خیابان و همچنین اعمال محدودیت ترافیکی امروز باید به نتیجه برسیم. و ایجاد خط تندور و اجرای میله ها همان زمان هم اشتباه بود. رسولی تاکید کرد: احداث خط ویژه الزام طرح ترافیک جامع را داشت و کاملا کارشناسی شده بود و بر موج احساسات تصمیم نگیریم. و در رشت با وضع موجود باید چهار کریدور خط ویژه احداث کرد ولی اگر نرده ها جان مردم را به خطر انداخته، بنظر می آید خط ویژه را ناقص اجرا کردیم. و الزامات دو سال قبل یعنی احداث مرکز کنترل ترافیک تازه امروز احداث شده است. خط ویژه خیابان امام عمدا به سمت ناکارامدی پیش رفت. شاید این شرایط با وجود مرکز کنترل ترافیک و اعمال پارک ممنوع اجرا شود، به نتیجه مطلوب تری می رسیم. رسولی ابراز کرد: می توان اعمال محدودیت ترافیکی داشت ولی خط ویژه را حذف نکرد و با ایجاد پارک حاشیه ای در یک سوی معبر طرح را اجرایی نمود. بنظر می رسد ایجاد یک سمت پارک حاشیه ای و یک جداکننده خط ویژه بدون میله و با مثلا گل میخ، خط ویژه را هم حذف نکرد. به حق مردم برای داشتن خط ویژه احترام بگذاریم. محلات کم برخوردار نیاز دارند به خط ویژه و افزایش تعداد اتوبوس ها. در نهایت جمع آوری نرده های بی آر تی با حفظ خط ویژه و ایجاد جدا کننده های غیر از میله و امکان پارک حاشیه ای در یک سوی خیابان، مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت و طبق نظر شورای ترافیک استان مقرر شد، طرح سه ماه آزمایشی از اسفند ماه اجرایی گردد.