درباره «سورپرایزهای» خریدار جدید سپیدرود؛
۱۳۹۶/۰۹/۱۶ ۱۴:۱۰ چاپ
اختصاصی گیل خبر/ سامان بدر:  بعد از تحمل پنجمین شکست متوالی سپیدرود در لیگ برتر و پایان نیم فصل اول لیگ برتر ایران  با رتبه نازل پانزدهمی ، علی نظرمحمدی سرمربی سپیدرود در صفحه اینستاگرام خود با هواداران خداحافظی کرد. در جای دیگر در صفحه شخصی مدیرعامل سپیدرود هواداران  خواستار تغییرات در کادرفنی و حضور چند بازیکن جدید بودند اما مدیرعامل باشگاه به جای این سخنان  از سورپرایزی دیگر در روز چهارشنبه آینده خبر داد. آن هم در حالی که سورپرایز توزیع 120 هزار آب معدنی نیم لیتری  در ورزشگاه 15 هزار نفری سردار جنگل! که قرار بود هفتاد میلیون درآمد برای باشگاه را محقق کند اجرایی نشد و البته در صورت اجرا هم مشخص بود که کاربرد چندانی نخواهد داشت( در این هوای سرد به واقع چند نفر حاضرند آب معدنی بخورند). مدیرعامل باشگاه نشان داده ناآشنا به فوتبال فعلی کشور است و این در اقدامات جدید باشگاه متبلور است . همان اشتباهی که همین چند مدت گذشته  مالک نفت طلائیه انجام داده و با رفتارهای محیرالعقولش کاری کرده که نفت از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شود و پربیراه نیست بگوئیم اگر رفتارهای مالک جدید نفت نبود شاید می شد در مورد بدهی این تیم اقداماتی را در دستور کار قرار داد. البته خریدار جدید سپیدرود بیشتر نشان داده که رفتارهایی شبیه مدیرعامل سابق پرسپولیس را دنبال می کند که او هم وعده های زیادی برای درآمدزایی باشگاه را سر می داد و از تولید نوشابه و رستوران سخن می گفت و تیترهای عجیبش بعد از باز کردن نوشابه انرژی زای پرسپولیس  «  همه از محصولات پرسپولیس استفاده کنند تا ما پولدار شویم!» هنوز در یاد ما باقی مانده است. ولی آن چه بیشتر باقی مانده است بدهی های انباشت شده ای است که از آن دوران برای پرسپولیس به یادگار باقی مانده است و باید از بودجه وزارت ورزش پرداخت شود. اگر بودجه اختصاص یافته وزارت ورزش برای پرسپولیس نبود مشخص است که همه این شعارهای درآمدزایی ارزش چندانی ندارد. برای سپیدرود هم هواداران و افکار عمومی مایل هستند قبل از هرچیزی بدانند که در پشت صحنه حضور خریدار جدید باشگاه چه کسانی حضور دارند و چه مقدار تمکن مالی وجود دارد. ولی ما هنوز هیچ شناختی کافی از سرمایه گذاران سپیدرود در دست نداریم و تنها می دانیم که خریدار فعلی این تیم به شخصه  توان مالی چندانی ندارد که باشگاهداری کند و حتما باید اسپانسری قوی پشت او باشد که ما هنوز نمیدانیم در چه حد قرار است از باشگاه حمایت مالی کنند. سبک و سیاق درآمدزایی همچون تولید آب معدنی و ده ها سورپرایز دیگر که ممکن است خریدار جدید وعده دهد در فرعیات قرار دارند، آن چه اهمیت دارد میزان توانمندیهای مالی مالکین جدید و همچنین نحوه مدیریت آن ها در باشگاه است که اگر این مساله لحاظ گردد مدیر باشگاه در مورد خواسته اول باشگاه درباره تغییر کادرفنی و خرید بازیکنان جدید سخن می گوید نه سورپرایزی که معلوم نیست چه اهمیتی قرار است برای هواداران داشته باشد. اگر ما به طور مثال مالک یک باشگاه بزرگ چون چلسی یا منچسترسیتی را نگاه کنیم نیز در درجه اول سرمایه و میزان هزینه اولیه  آن ها دارای اهمیت است نه میزان اقداماتی که برای درآمدزایی باشگاه در نظر دارند. درست است که سپیدرود به دلایل زیاد نیاز است که از شیوه های جدید درآمدزایی منتفع گردد ولی بازهم بدون حضور یک توان مالی شفاف و مناسب قادرنخواهد بود هیچکدام از برنامه های خودش را اجرا نماید. آن چه حائز اهمیت است مشاوره دادن به مدیرعامل جدید سپیدرود است تا او هرچه نسبت به فوتبال ایران و مشخصات آن آشنایی پیدا کند. وگرنه او مجبور است برای هر پستی که در صفحه اینستاگرام خود می گذارد یک پست اصلاحیه را نیز منتشر کند و دیگر مشخص است بیشتر از آن که این اقدام تلاش برای کسب درآمدزایی باشد به یک نمایش تبدیل خواهد شد. حضور در فوتبال بابرگزاری جشن تولد و سالگرد ازدواج متفاوت است که سورپرایز نقش عمده ای در جذابیت آن ایجاد می کند. اگر روند مدیریتی ثبات خود را حفظ کند مشخص است که نیازی به شگفتی ندارد و جذابیت در نتایجی است که حاصل می شود نه امری که قرار است بعد از شکست هوادار را دلخوش نماید.