م.برآیند
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۱۶:۳۱ چاپ
اختصاصی گیل خبر/ م.برآیند-همه ما می دانیم در کشور ما اکثر پروژه ها با نظام سه عاملی یعنی کارفرما، مشاور و پیمانکار اجرا می شود. دراین نظام،وظیفه هماهنگی و مدیریت امور با کارفرما می باشد. این وظیفه با توجه به گستردگی فعالیت ها و وظایف کارفرما به خوبی صورت نمی گیرد. به همین علت،بیش تر پروژه ها با تأخیر در زمان و افزایش هزینه ها مواجه است. جهت تعدیل این مشکل نظام چهار عاملی که مدیریت پروژه به عنوان عامل چهارم به سه عامل دیگر افزوده شده درسال 1378 از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شد. دراین نظام وظایف کارفرما در قالب قراردادی به یک شرکت تخصصی مدیریتی محول می شود. عامل چهارم،عاملی « سازمان افزار»است که سه عامل دیگر را با هم هماهنگ می کند. عامل چهارم به منظور حفظ یکپارچگی پروژه و اطمینان از روند صحیح امور و هدایت و نظارت کلی پروژه و نیز معماری کلی پروژه، مشاور عامل چهارم به تشخیص کارفرما انتخاب می گردد. عامل چهارم درطول همکاری و اجرای پروژه، همراه و همگام با کارفرما عهده دار طراحی و اجرا و نظارت پروژه خواهد بود. وظیفه عامل چهارم،ارایه خدمات مشاوره در حوزه های مورد توافق کارفرما و نیز نظارت بر امور اجرایی و تأیید خروجی های کارگروه های تخصصی قبل از ارایه به کارفرما طرح است. هم چنین عامل چهارم عهده دار تأیید روش ها،دستورالعمل ها و استانداردهای فنی و اجرایی است تا یکپارچگی پروژه همواره حفظ گردد. تهیه و تدوین تقاضا برای پروژه های مختلف نیز بر عهده عامل چهارم می باشد. با این مقدمه کوتاه و به شبیه سازی عامل چهارم در مدیریت شورای کلان شهر  ، می پردازیم . در ساختار شورا رییس ، نایب رییس ، روسای کمیسیون ها ، خزانه دار و سخنگو دیده می شود. در اوان تشکیل شورا ، عامل چهارم در مدیریت شورا نقش کمرنگی داشت و هر چه زمان گذشت نقش آن پر رنگ تر شده و در حال حاضر به جای همه از رییس شورا گرفته تا روسای کمیسیون ها به ایفای نقش می پردازد . عامل چهارم شورا ، دارای عملکرد زیر است : • بسترسازی و تبیین راهکارها ی ایجاد فضای درگیری و اختلاف در بین اعضای شورا • تضمین از کار انداختن خاصیت شورا و تبدیل آن به یک پروژه بی حاصل • یافتن عارضه ها و یافتن حلقه های مفقوده درارتباط با منتقدان و تبلیغ وسیع آن • بی تفاوتی در تأخیر لوایح شهرداری و انجام پروژه های شهری • تقویت قومیت گرایی و باند بازی در شورا بر خلاف منافع مردم و مصالح شهروندان • مقاومت در ایجاد مفاهمه مشترک میان اعضای شورا و مدیران شهرستان • جمع آوری اطلاعات و سوابق افراد و انتشار آنها از طریق سایت های مرتبط • انجام مذاکره دایمی برای تبیین اهداف شخصی خصوصا محافل شبانه • استفاده ابزاری از آدم ها ، شخصیت ها، دستگاه ها و ارزش های معنوی به نفع پروژه های شخصی خود • نداشتن شجاعت اعتراف و اقرار به تقصیرها و قصورهای خود • کنترل و نظارت بر رییس شورا ، کمیته ها و دستور جلسات و انتخاب شهردار • دامن زدن به موارد اختلاف بین اعضا ، مسئولان و شهرداری • لذت بردن از قرار دادن شهر در موقعیت بلا تکلیفی ... عامل چهارم شورا بسته به شرح خدماتی که خودش تهیه کرده است درمقاطع مختلف پروژههایش می تواند درسطوح مختلفی حضور یابد . نقش عامل چهارم شورا دراغلب پروژه ها و طرح ها مشاهده می شود. عامل چهارم شورا نه به عنوان بازوی قدرتمند رییس شورا بلکه به جای او فعالیت می کند و نیازی به توضیح فعالیت خود نمی بیند . درواقع این عامل چهارم شورا است که تقریباً و ظاهرا تمام اختیارات قانونی وحقوقی رییس شورا را عهده دار بوده و درکلیه جنبه های اداری و حقوقی و اجرایی او ایفای نقش می نماید. باعنایت به توضیحات بالا آشکار می شود که نقش عامل چهارم شورا در مراحل مختلف مدیریت شورا و با بیشترین هزینه و زمان در جریان است .عامل چهار شورا هم زمان را از شورا می گیرد و هم هزینه های مدیرتی شورا را افزایش می دهد و هم شورا را از کیفیت می اندازد و هم منابع را هدر می دهد و هم ارتباطات را شخصی می نماید و حتی از کارایی می اندازد و آخرالامر هم اعتبار شورا را زیر سوال می برد . آیا شورای شهر ما به عامل چهارم نیاز دارد؟ پایگاه گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code