به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در ابتدای مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ضمن تبریک میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی گفت: امروز سالروز قیام مردم ایران برای استقرار نظام مشروطه در بیش از 110 سال قبل است در طی این مدت ملت ایران با همه دشمنی هایی که قدرت های بزرگ اعمال کرده اند و نظام مشروطه نتوانست به معنای واقعی پیاده شود اما ملت ایران از پا ننشست و با برپایی انقلاب اسلامی به هف خود نائل آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چشمگیر ملت بیش از 42 میلیون نفر و حدود 73 درصد واجدین شرایط شرکت در انتخابات نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری اصلی بی بدیل در حکمرانی است.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ملت عزیز ایران در 36 انتخابات شرکت کردند که نخستین انتخابات مربوط به انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن انتخابات 98 درصد رأی به نظام جمهوری اسلامی دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضور میهمانان داخلی و خارجی را در مراسم ادای سوگند رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی قدر می نهیم و از رؤسای جمهور کشورهای ارمنستان، عراق، کره شمالی، مولدابی، زیمباوه، افغانستان، پادشاه لستو و رؤسای محترم مجالس قانونگذاری بلاروس، کره جنوبی، مالزی، سریلانکا، لبنان، ماداگاسکار، مالی، قبرس، اسپانیا، تانزانیا، زنگبار، پاکستان، سروستان، آذربایجان، کامرون، مرسکسور و ازبکستان را برای حضور در این مراسم تشکر می کنیم.

دکتر لاریجانی یادآور شد: از حضور معاونان محترم رئیس جمهور و نخست وزیران کشورهای غنا، ترکمنستان، کوبا، سوریه، سوازیرلند، عمان، روسیه، اوگاندا، اوکراین، گرجستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون اطلاعات و توسعه چین و نواب محترم رؤسای مجالس کشورهای چک، اتریش، مجارستان، ساحل عاجل، بوسنی و هرزگوین، غنا، گامبیا، گینه، تونس، نیجر، در این مراسم تحلیف تشکر و قدردانی می کنم.

وی همچنین از حضور وزرای امور خارجه کشورهای قرقیزستان، ونزوئلا، ارمنستان، سائوتومه و پرنسیپ، عمان، زیمباوه، توگو، لسوتو و سوازیرلند و وزرا و فرستادگان ویژه کشورهای ایرلند، واتیکان، نامیبیا، لکزامبورگ، گابون، تونس، دماغه سبز، اکوادور، سورینا، مغولستان، فرانسه، دانمارک، نروژ، گویان، اندونزی، زنگبار، ترکیه، ویتنام، تاجیکستان، بولیبی، هلند، تایلند، آفریقای جنوبی، اروگوئه، آلمان، سیرالئون، اسلواکی، گامبیا، لتونی، مونتنه گرو، کویت، عمان، قطر، سنگال، شیلی، نیجریه و مالت تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از رؤسای سازمان های بین المللی و منطقه ای دبیرکل دی 8، دبیرکل آنکتاد، دبیرکل اتحادیه آلبا، رئیس شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، رئیس و دبیرکل اتحادیه بین المجالس، دبیرکل سازمان اکو، دبیرکل سازمان بین المجالس آسیایی، معاون اتحادیه بین المجالس اسلامی، رئیس تحالف شیعه عراق، نمایندگان جنبش حماس و جهاد اسلامی، رئیس جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و معاون دبیرکل لبنان برای حضور در این مراسم قدردانی کرد.

وی در ادامه از حضور معاونان وزیر امور خارجه لهستان، انگلیس، چک، ایتالیا، یونان، بلغارستان، مجارستان، اکوادور، دانمارک، رومانی، آذربایجان، غنا، ونزوئلا، نامیبیا و کره شمالی و همچنین از رؤسای کمیسیون سیاست خارجی سنگال، ازبکستان و رؤسای گروه دوستی پارلمانی لتونی، فلاند، انگلیس، پرتغال، اندونزی و همچنین رئیس جمهور سابق کومور و رئیس جمهور اسبق اکراین و سفرای محترم مقیم تهران که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و در این مراسم شرکت کردند سپاسگذاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مهمان های داخلی در این مراسم مقدم رئیس جمهور آقای دکتر روحانی، رؤسای محترم قوه قضائیه، خبرگان رهبری، دفتر مقام معظم رهبری و اعضای محترم شورای نگهبان و یادگار عزیز حضرت امام و بیت معزز ایشان، علمای علام، پیشوایان اقلیت های دینی، رئیس محترم ستاد کل و فرماندهان قرارگاه خاتم، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، اساتید دانشگاه، هنرمندان، نخبگان، خانواده معزز شهدا و رزمندگان و آزادگان و جانبازان و ایثارگران، ورزشکاران، وزرا، استانداران، سیاستمداران و مقامات کشوری و لشگری و مدیر مسئولان رسانه ها را گرامی داشت.

بخش آخر سخنان دکتر لاریجانی

دکتر لاریجانی اظهار داشت: اولین انتخابات در جمهوری اسلامی مربوط به انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن 98 درصد مردم به نظام جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و پس از آن انتخابات مجلس موسسان یا خبرگان اول برگزار شد و بعد انتخابات مربوط به تایید قانون اساسی و پس از 10 سال مردم برای تایید بازنگری قانون اساسی به پای صندوق رأی آمدند.

وی افزود: برگزاری 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس شورای اسلامی، 5 انتخابات خبرگان و 5 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نشانگر عمق نگاه نظام به مردم سالاری دینی در کشور ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر شرکت 73 درصدی در انتخابات اخیر تعلق خاطر ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می دهد که از دوراندیشی پیشوای کبیر ملت ایران حضرت امام خمینی (ره) حکایت دارد که با این تدبیر از استبداد جلوگیری و راه را برای چرخش نیروها فراهم کرد. یاد آن مرد الهی و شهیدان گرانقدر انقلاب اسلامی را گرامی می داریم.

وی تصریح کرد: اینک در آستانه دور جدید دولت جناب آقای دکتر روحانی قرار داریم که هم 4 سال گذشته و تغییرات بین المللی و منطقه ای تلاش مجاهدانه ای را برای حل مشکلات کشور ایجاد می کند. در فضای آشفته منطقه خوشبختانه ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و تلاش های ارزشمند ملت در مبارزه با تروریسم امنیت بهتری را برای منطقه در سال های آتی نوید می دهد.

دکتر لاریجانی افزود: از طرفی راهنمایی های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در پویایی اقتصادی، همچنین همکاری و همراهی سه قوه کشور زمینه های مساعدی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است. مجلس شورای اسلامی از اهتمام دولت در رفع موانع تولید و همچنین توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت خواهد کرد و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش های اصلی کشور ممهز و با نگاه واقع بینانه به حل آنان بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم رویکرد توسعه ای در همه بخش ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد. مجلس شورای اسلامی در چارچوب وظایف قانونی خود هم در این امور مساعدت لازم را می نماید و هم نظارت خواهد کرد که اقدامات دولت در چارچوب قوانین مخصوصاً قانون برنامه ششم سامان یابد. با آرزوی توفیق بیشتر برای رئیس جمهور محترم و هیات وزیران آتی کشور.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جلسه علنی امروز مجلس  – شنبه 14 مرداد - برای تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران در  مجلس شورای اسلامی با حضور رسانه ها، مهمانان داخلی و خارجی  و  حضور بیش از 100 هیات سیاسی خارجی در حال برگزاری است. بر اساس قانون اساسی ایران ، رییس جمهور منتخب مردم باید برای مراسم تحلیف در مجلس حاضر شده و با حضور رییس قوه قضاییه در کنار وی در جلسه علنی به مدیریت رییس مجلس و با حضور اعضای شورای محترم نگهبان، سوگند را ادا کند./

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code