گیل خبر/ علی کریمی پاشاکی  زندگی اجتماعی در دنیای امروز با تعادل و تعامل اجزء ارکانها و ارگانهای مختلف اعم از نیروی انسانی، مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری اداری و سازمانی و بکار گیری ابزار و آلات متنوع و گوناگون آمیخته شده است. اگر در گذشته اقدامات فردی به علت کوچک بودن مجموعه ها بعضا قائم به جواب مثبت بود در روزگار کنونی به علت پیچیدگی و گسترش مجموعه ها و جوامع و ارتقاء سطح دانش و تکنیک های زندگی،مدیریت، همگرایی، ثبات، قانونمندی در مقوله مدیریت، احترام به حقوق دیگران، بالا بردن آستانه تحمل همدیگر در چارچوب قوانین و ضوابط جاری، بهره گیری از دانش روز آمد، صبر و بردباری، استفاده کیفی از نیروی انسانی توانمند به عنوان محور اصلی توسعه همه جانبه و پایدار، بهره وری کیفی از امکانات و منابع مادی موجود، ایجاد انگیزه در مدیران، کارکنان و شهروندان برای همکاری و همراهی بیشتر و بسط فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز در چارچوب قوانین و مقررات، داشتن ایمان، وجدان و انضباط کاری، نقد پذیری و … از جمله مباحثی هستند که می تواند سعادت، خوشبختی و روند رو به رشد و توسعه مند جوامع را تامین و تضمین نماید. مباحث فوق الاشاره در زندگی تو در توی شهری و شهر نشینی با درجه ای به مراتب بالاتر خود را نمایان می کند. وقتی که با روابط و مناسبات زندگی شهری درگیر می شوید، انصافا عدم وجود فاکتور های ذکر شده ی بالا، روابط و زندگی اجتماعی سختی رابرای ساکنین یک مجموعه شهری فراهم می آورد و بر عکس در صورت وجود فاکتورهای از پیش اشاره شده، زندگی اجتماعی آسانتر و به مراتب موزون تری را در یک مجموعه شهری می توان مشاهده کرد. غرض از مقدمه فوق بررسی وضعیت مدیریت شهری در کلان شهر رشت می باشد. در رشت بعد از شروع زندگی شورایی و با فراهم شدن مشارکت عملی تر شهروندان در زندگی اجتماعی و نهادینه شدن فعالیت های شوراهای اسلامی تاکنون فراز و فرودهای فراوانی را مشاهده کرده ایم. دوره ی اول شورای شهر رشت به علت نوپایی اگر عوارضی داشت با توجه به اقدامات مثبتی که انجام شد قابل تحمل و بررسی می نمود. در دوره دوم شورا با وجود اقدامات متنوع و بعضا ناقص انجام شده، موفقیت ها و عدم موفقیت های فراوانی را شهروندان مشاهده کردند که درمیزان مشارکت شهروندان  انتخابات شوراها می توان ضریب رضایتمندی و یا عدم رضایتمندی از مدیریت شورایی در شهر رشت را مشاهده کرده ایم. دوره ی سوم شورا نیز بسان دوره های گذشته با نقصان ها و آسیب ها و در عین حال در بعضی بخشها با موفقیت هایی همراه بود که شهروندان از کمیت و کیفیت دوره ی سوم شورا به علت در دسترس بودن از نظر زمانی، اطلاعات کافی را دارند. اما در دوره چهارم شورای اسلامی شهر که برخی تکنوکرات های تحصیل کرده و دانشگاه دیده و مدیریت کرده بر کرسی های شورا تکیه زدند انتظار این بود که از عدم موفقیت ها و کاستی های گذشته به عنوان پلی برای موفقیت ها و پیشرفت آتیه استفاده نمایند که با کمال تاسف این انتظار بجاو منطقی شهروندان عملیاتی نشد و شورای چهار نیز کارنامه ای بهتر شورای سوم نداشت. راقم به هیچ عنوان به سیاه نمایی اعتقاد ندارم ولی معتقدم شورای چهارم بعد از گذشت چهارسال ، موفق نبوده است دلیل آن هم این می تواند باشد که بدنبال تکرار تجربه ناموفق و شکست خورده گذشته در بحث انتخاب مدیریت ارشد اجرایی شهر رشت (شهردار) است. کارشناسان علم مدیریت و توسعه شهری بر این باورند که شورای چهارم با مقوله مدیریت در بخشهای مختلف شهرداری رشت اعم از انتخاب شهردار و مدیران بخشی این نهاد برخوردی مدیریتی و منطقی ، نظارتی نداشته است ، چون از استراتژی اصلی خود یعنی نظارت، برنامه ریزی راهبردی برای تکوین کیفی مدیریت اجرایی شهری فاصله گرفت و به روزمره گری دچار شد. به عبارتی اگر درفرآیند انتخاب شهردار رشت از روز اول با طمانینه ، تدبیر و نگاه عمیق و صبر و همگرایی هر چه بیشتر عمل می کرد که نکرد و شرایط چیزی شد که هم اکنون در حال مشاهده هستیم .   اعضای محترم شورای چهارم شهر رشت در روز هایی عذرمحمد علی ثابت قدم ،  شهردار برکنار شده  را خواستند که در واقع خود مسبب و مقصر اصلی عدم برنامه ریزی و عدم نظارت بر فرآینده مدیریت شهری از صفر تا صد می باشند . یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری وجود داشت و دارد این است که منتخبین شورای اسلامی شهر عملکرد ، برنامه ها ، اهداف و… با افکار عمومی در میان نگذاشته و نمیگذارند و در واقع با این کار موکلین خود را نا محرم دانستند ، چون اگر مشکلاتی وجود داشت و آن را با مردم در میان میگذاشتند و مردم را از خود میدانستند ، دامنه مشروعیت شان در بین افکار عمومی کاهش پیدا نمی کرد چون چنین نکردند با عدم اقبال افکار عمومی مواجه شدند. ماحصل نظارت این چنینی می شود مدیریت سلیقه ای در بحث اجرا و شهری می ماند با کوله باری از مشکلات و نا بسامانی ها و به قول ظریفی« شهری که من دیوانه اش باشم» .  یاد دوره خوب مهندس حسنی در اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت ، بخیر دلمان برای رفتار های هنجار گونه ، و احترام آمیز و مدبرانه مدیریت روابط  عمومی و امور بین اللملی شهرداری رشت در دوره جناب آقای مهندس علیرضا حسنی تنگ شده است . در این مدت اخیر خیلی دلمان سوخت ، حرف نزدیم چون اگر انتقاد میکردیم برخی مدیران این حوزه که از حمایت بی دریغ شهردار برخودار بودند شایعه میکردند چون به فاکتور هایشان جواب  مثبت نمی دهیم زبان به انتقاد باز کردند، حتی برای این که بقول شطرنج باز ها آچمزشان کنیم بعضی اوقات بنا به هزاران دلیل ما را در لیست حامیان جناب آقای محمد علی ثابت قدم قرار دادند البته با اجازه خود ما !!!! روابط گزینشی و… یکی دیگر از هنر های بعضی ها در برخی مدیریت ها در شهرداری رشت  تبدیل هنجار های قشنگ و روابط منطقی به ناهنجاری و روابط غیر منطقی بود . این حالت در سال های اخیر در کار کرد برخی ها در شهرداری رشت به اوج خود رسیده بود . تقسیم رسانه ها به رسانه های خودی و غیر خودی ، تبدیل اصحاب رسانه برخورد دار و غیر برخوردار و… در دوره جناب آقای ثابت قدم ، معانی خیلی اصطلاحات ، ارتباطات ، برنامه ریزی ، افکار عمومی ، رسانه های عمومی و… طور دیگری تعبیرو تفسیرو عملیاتی شدند. علی ایحال پایان یک دوره مدیریتی سلیقه ای در بحث اجرا و یک دوره نظارتی سلیقه ای در بحث برنامه ریزی فرار رسید. شهردار ثابت قدم با رای اکثریت اعضای شورا چهارم برکنار شد قطعا شورای چهارم به دلیل این که شهردار نتوانست در چارچوب برنامه تدوینی حرکت کند وی را استیضاح و برکنار کرد که حق مسلم اولیه ای شورا چهارم بود . امید است که دروره پنجم شورای اسلامی شورای اسلامی شهر رشت و مدیریت اجرایی شهر رشت ( شهردار) بر اساسا ضوابط و با پایبدنی به اصول نظارت و برنامه ریزی در اداره شهر بزرگ رشت همت کنند.