به گزارش گیل خبر، سیده سکینه خاتمی به عنوان یک فعال دانشجویی حضور در عرصه سیاسی را از انجمن های اسلامی دانشگاه آغاز کرد و سپس به عنوان مدرس جهاد دانشگاهی در گروه شهرسازی و با عضویت در حزب زنان مسلمان نواندیش به عنوان چهره ای مطرح در میان بانوان اصلاح طلب گیلان معرفی شد تا بدانجا که توانست در دولت اصلاحات به عنوان مدیر کل امور اجتماعی و انتخابات استان گیلان منصوب شود. نماینده مجمع زنان اصلاح طلب در گیلان برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر رشت خود را کاندیدا نمود و در لیست امید نیز قرار گرفت اما عدم احراز صلاحیت وی منجر به جایگزینی فردی دیگر در لیست امید شد. خاتمی اما در لحظات آخر این شانس را داشت که مجددا وارد عرصه انتخابات گردد اما این شانس مجدد زمانی به وی لبخند زد که امکان دایر کردن ستاد و چاپ پوستر و تراکت را از وی گرفته بود با اینحال سیده سکینه خاتمی توانست بدون تبلیغات مورد تایید ۳۳۷۰ نفر از شهروندان رشتی قرار گیرد. با خاتمی گفت و گویی انجام دادم که در پی می آید: • لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر رشت نتوانست انتظارات هواداران اصلاحات را برآورده کند، بسیاری معتقدند سهم خواهی ها و تعارفات و رودربایستی ها از عوامل مهم ضعیف بسته شدن این لیست بود، شما لیست را چگونه ارزیابی می کنید؟ •• ضمن تبریک به منتخبان شورای شهر رشت باید عرض کنم که با کلیت این نظر موافقم و یادآور میشوم انتخابات اخیر شورای شهر و روستا و همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری فرصت خوبی بود تا گفتمان اصلاح طلبی همزمان در سطح ملی و منطقه ای محک بخورد. لذا میتوان تفاوت نتایج لیست امید در سطح ملی و در سطح شوراهای محلی و منطقه ای را مورد توجه و تحلیل قرار داد. با این نگاه عدم توفیق لیست امید در سطح شهر رشت در حالیکه در همین شهر کاندیدای ریاست جمهوری جریان اعتدال و اصلاح طلبی از میانگین کشوری رای به مراتب بالاتری کسب نموده است به وضوح ضعف لیست فوق را در جلب آرای همفکران سیاسی خود نشان میدهد. خوشبختانه پس از انتخابات و اعلام نتایج تا به امروز همین موضوع در محافل سیاسی و تخصصی و حتی در افکار عمومی مورد توجه زیادی قرار گرفته و تحلیل های زیادی پیرامون دلایل آن ارائه شده که این خود نشانه ی خوبی است و امیدوارم در واکاوی علل و جلوگیری از تکرار این شکستها مفید واقع شود. • از لیست اصلاحات ۳ نفر به شورای شهر رشت راه یافتند ولی ۳ نفر دیگر نیز از نیروهای حامی دولت در شورا حضور دارند که می تواند کفه شورا را به نفع اصلاحات بچرخاند، برداشت شما از وضعیت شورای پنجم چگونه است؟ •• عدم توفیق لیست امید در انتخابات شورای شهر رشت گرچه از منظر تعلقات سیاسی ناخوشایند و موضوعی قابل بررسی است اما از منظر برون تشکیلاتی و بعنوان یک شهروند معتقدم لیستی نبودن ترکیب کلی شورا در شرایط فعلی که جریانات سیاسی جامعه بویژه در استانها و شهرستانها هنوز هویت کامل تشکیلاتی ندارند می تواند از جهاتی مفید هم باشد، چرا که وجود تنوع در سلیقه ی سیاسی حاکم بر آن فرصت حاکمیت دیدگاه های کارشناسی را بیشتر فراهم می سازد. در عین حال نباید از دو خطر و تهدید بالقوه ای که در این شرایط وجود دارد غافل شدکه یکی احتمال تشتت و پراکندگی آراء و عدم قدرت تصمیم گیری قاطع شوراست و دیگری احتمال تشکیل باندهای قدرت به جای ائتلافهای سیاسی در آن است. • شورای سوم با مسایل مالی عاقبت خوبی نیافت و شورای چهارم نیز بیشتر با حاشیه های مختلف وقت گذراندند، شورای پنجم چگونه می تواند برای رشت جبران دو شورای قبلی را بکند؟ •• در واقع با گذشته ای که اشاره کردید و ترکیبی که فعلا در شورا میبینم، علیرغم احترام به منتخبین محترم، من هم تصور توفیق چندانی برای شورای پنجم نمیتوانم داشته باشم، چرا که در فقدان اکثریت قاطع یک جریان سیاسی ،اجتماعی و در فقدان یک رهبری کارآمد در شورا احتمال تکرار شرایط شورای چهارم و به حاشیه هاپرداختن در شورا را بیشتر میدانم تا احتمال انجام امور زیربنایی و توجه جامع و دورنگرانه به شهر و ابعاد مختلف مدیریت در آن. • لیست اصلاح طلبان در رشت پس از حذف حضرتعالی و خانم مدارایی کاملا مردانه شد، چرا هیچ پلان دومی برای لیست در نظر گرفته نشده بود؟ •• این سوال من هم هست واقعیت این است که همچنانکه قبلا در جایی دیگر گفته بودم«… فرآیند تنظیم نهایی لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر رشت گر چه تشکیلاتی و ضابطه مند آغاز شد اما در ادامه به دلایل مختلف انضباط داخلی خود را تا حد زیادی از دست داد ….». در هر حال تاکید میکنم هیچ و هیچ وهیچ توجیهی برای نبودن نام بانوان در لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر رشت نبوده و نیست، چرا که در فهرست کاندیداهای شهر رشت صرف نظر از بنده و خانم مدارایی، چندین بانوی باتجربه و تحصیلکرده ی دیگر با گرایش مشخص اصلاح طلبی وجود داشتند که گرچه شاید کمتر شناخته شده بودند ولی با قرار گرفتن در لیست هم نقص لیست رفع میشد و هم شانس آن افراد بالا میرفت. • برای شما کمتر از ۲۴ ساعت فرصت تبلیغات فراهم گردید و با توجه به حجم وسیع تبلیغات سایر کاندیداها و هزینه های سرسام آور آنان، آرای خوبی کسب کردید، ایا امکان حمایت مجدد لیست امید از شما وجود نداشت که اگر اینگونه می شد تنها زن عضو شورا می توانست یک اصلاح طلب باشد؟ •• از ابراز نظر کارشناسانه و منصفانه ی شما متشکرم و با توجه به اینکه اظهار نظر من در این مورد میتواند حمل بر خودستایی شود،بنظرم این سوال را باید از متولیان بستن لیست امید پرسید و خیلی خوب است که شما و عزیزان فعال در رسانه های گروهی این را یکبار هم که شده از حضرات مسئول سوال بفرمایید. • مردم گیلان با آرای هفتاد درصدی به دولت روحانی بار دیگر وفاداری خود را به اصلاحات نشان دادند اما هنوز استان گیلان در بسیاری از مسایل از جمله اشتغال، گردشگری، محیط زیست ، صنعت و کشاورزی در شرایط نابسامانی قرار دارد، ایا شاهد تغییراتی برای بهتر شدن وضعیت استان خواهیم بود؟ •• طبعا من هم مانند شما و همه ی مردم وفاداری که اشاره فرمودید امیدوارم که ریاست محترم جمهور در فرصت پیش آمده ، که رای اعتماد بالای مردم و حمایت رهبری و وجود مجلس همسو از مهمترین مولفه های آن است با ترکیب قویتری از مدیران کارآمد هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی بتوانند انتظارات بحق مردم را بویژه در بخشهای مرتبط با اقتصاد و اشتغال و معیشت مردم برآورده سازنند. همه ی ما میدانیم که گیلان استحقاق شرایط به مراتب بهتر از این را دارد ومتاسفانه ظرفیتهای گردشکری ، کشاورزی ، بازرگانی و صنعتی آن هیچگاه در دوران معاصر مورد استفاده ی مناسب قرا نگرفته و این سرمایه های خدا داد متاسفانه به معنی واقعی کلمه هدر رفته است. بنظرمن فقدان نگاه جامع و استراتژیک به مسائل استان در برنامه ریزی ها و در کنار آن عدم تقید به اجرای برنامه های مصوب که خود ناشی از مدیریت های بعضا کم تجربه و غیر تخصص و کوتاه مدت بوده از عوامل اصلی مشکلات مورد اشاره می باشند که خود این امر هم ناشی از خلاء یک ستاد فعال هماهنگ کننده در مدیریت کلان استان می باشد. • پیاده راه فرهنگی، بی آر تی و …چالش های بزرگ سال گذشته رشت بودند که در یک سوی این چالش ها شهردار رشت قرار داشته است، طرز رفتار شورای پتجم با شهردار چگونه باید باشد؟ به عبارتی آیا بر تداوم حضور ایشان معتقد هستید؟ •• مهمترین ویژگی مدیریت فعلی شهرداری رشت و شخص شهردار تحول آفرینی و قدرت اجرایی بالای آن می باشد که اثرات این شیوه ی مدیریت برای عموم شهروندان هم ملموس بوده است. طبعا حفظ این نکات مثبت برای شهر رشت که متاسفانه سالها از فقدان چنین روحیه و شیوه ی مدیریتی رنج برده است یک ضرورت محسوب میگردد با این حال در مدیریت سیاسی و اجتماعی نمیتوان به کسی اصطلاحا چک سفید امضاء داد یعنی رعایت توازن بین هزینه و فایده ایجاب می کند که شورای پنجم با تقویت جنبه ی نظارتی خود و توجه بیشتر به نظرات کارشناسی از اقدامات مقطعی و ناتمام ممانعت بعمل آورند و ضمن تداوم عملیات عمرانی که از اولویتهای مدیریتی شهر رشت مخصوصا در زمینه های ترافیک و زیبا سازی شهر می باشد به مسائل کمتر توجه شده در مدیریت شهر نظیر فرهنگ و محیط زیست هم توجه کافی را داشته باشند. طبعا تشخیص اینکه تداوم و بهبود این شیوه ی مدیریت با شخص شهردار فعلی یا فرد دیگری ممکن خواهد بود بر عهده ی شورای شهر می باشد. علی احمدی سراوانی/ روزنامه خزر