گیل خبر/ آرش آذرسعید* شورای شهر در واقع اولین نهاد تجلی گر حضور مردم در عرصه مدیریت شهری است . شورای شهر نه مانند نهادهای دولتی حاصل انتصابات مقامات بالاتر است و نه مانند نماینده شهر مسئول قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن در سطح کلان؛ بلکه برخاسته از مردمی است که هر روز در اجتماع شهری زندگی و برای بهبود اوضاع خود تلاش میکنند. شورای شهر انزلی با توجه به اختیارات وسیعی که در قانون برای شورای شهر در نظر گرفته شده است، میتوان شورای شهر را محلی برای همفکری، هم اندیشی و همیاری نخبگان هر شهر دانست. شورای شهر جدای از گروهی منتخب که با اختیارات گسترده برای موضوعات شهری تصمیم گیری می نمایند ظرفیت تبدیل شدن به اتاق فکر نخبگان هر شهر را دارد، جایی که تمامی متخصصان و صاحب نظران با حس امنیت کامل نسبت به ارائه نقطه نظرات خود اقدام نموده و با همدلی به توسعه شهری کمک کند. آنچه که گفته شد قطعا ایده آلی است که تا نیل به آن فاصله زیادی داریم، اما این فاصله نباید ما را از مطالبه گری این خواسته ها دور نماید تا مانند امروزِ انزلی سطح شورای شهر را در حد حل مشکلات ساده ای مانند آسفالت خیابان ها و ساده ترین موضوعات شهری ببینیم و نقش آن را در توسعه زیربنایی شهر فراموش کنیم. بله، شورای شهر با حوزه وسیعی از اختیارات میتواند نقش بسیاری در توسعه شهری، به خصوص در شهری مانند انزلی ایفا نماید. تنوع منابع درآمدی، امکانات توسعه ای، ویژگی های زیستی و بسیاری از عوامل دیگر باعث می گردد تا شورای شهر توانایی تحولات بیشتری را در شهری با ویژگی های انزلی داشته باشد، که متاسفانه این مهم تا امروز آن طور که شایسته این شهر است محقق نشده است . انزلی امروز بیش از هر زمانی نیازمند توسعه هست و در گام نخست این توسعه باید با تدوین (برنامه جامع توسعه شهر) که در فاز نخست توسعه اقتصادی را در دستور کار دارد آغاز شود. برای نیل به این هدف ضمن حضور افراد متخصص در بدنه شورا لازم است نگاه کلان در شورا حاکم باشد و با یک برنامه ریزی مدون و گام به گام مسیر توسعه پیموده شود. نمی توان درگیر امور روزانه بود و انتظار توسعه و پیشرفت داشت. نمی توان ثبات مدیریت در بازوی اجرایی شورا نداشت و به دنبال پیشرفت بود. مسیر توسعه در شهرهای پیشگام نشان می دهد که نیل به توسعه ی جامع شهری با ثبات مدیریت آغاز شده است. به عنوان نمونه در سابقه ۱۸ ساله تشکیل شورای شهر ( از ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸)، تهران ۴شهردار و ۲ سرپرست و اصفهان۳ شهردار و ۲ سرپرست را تجربه نموده اند، این در حالی است که در مدت مشابه انزلی ۸ شهردار و ۲ سرپرست را در جایگاه ریاست نهاد مجری سیاست های شورای شهر دیده است و اصولا هیچ شهرداری مانند شهرهای توسعه یافته تر فرصت حضور ۱۰ ساله و ۱۲ ساله در شهرداری را نداشته است. در چنین وضعیتی برنامه ریزی و سیاست گذاری مفهوم خود را از دست می دهد و صرفا روز مرگی جای آن را می گیرد و نتیجه اش آن می شود که انزلی، شهری که زمانی دروازه اروپا بود، امروز از ماشین توسعه جا مانده است. امروز نهاد شورا در بسیاری از شهرها با مشکل حلقه بسته اعضا رو به روست، و این بدان معناست که بخشی از اعضای شورا از دوره ای به دوره بعد منتقل می شوند، بی آنکه پاسخگوی عملکرد خود در مدت حضورشان باشند که البته بخشی از این عدم پاسخگویی به نبود نهادهای مردمی مطالبه گر بر می گردد که نیاز است با حضور بیشتر مردم در صحنه این مهم تقویت گردد. شورای شهر این روزها بیش از هرچیزی نیازمند حضور افرادیست که با دانش روز و تجربه کافی مجهز شده اند تا با تغییر نگرش های فکری حاکم، به نگرش های علمی فضای تازه ای برای توسعه و پیشرفت پدید آورند که این امر حضور و مشارکت بیش از پیش شهروندان را می طلبد. نمیتوان حرکت نکرد و انتظار تغییر داشت، نمی توان متحد نبود و انتطار رفع مشکلات را داشت ونمیتوان مطالبه گر نبود و انتظار پاسخگویی داشت… به قول معروف: «شهر خوب ساختنی است.» *عضو حزب کارگزاران بندرانزلی گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.