استاندار گیلان در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور آب:
۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ۱۳:۱۸ چاپ
گیلان برای تامین مطمئن آب کشاورزی به ساخت 5 سد دیگر نیازمند است

به گزارش گروه دریافت گیل خبر، دکتر محمدعلی نجفی در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور آب که در دفتر کار استاندار برگزار شد  گفت : متوسط میزان بارش هزار و 265 میلی متری گیلان در طول 15 سال گذشته موجب تصورات اشتباه در خصوص پرآبی کشاورزی استان شده  است در حالیکه بیشتر بارش در فصول غیر کشاورزی انجام می شود و زیرساختهای ذخیره سازی در جلگه نیز مناسب نیست .

دکتر نجفی افزود :در فصل بهار که زمان کشت برنج است میزان بارش کمتر از 200 میلی متر است که به میزان بارش استانهای نیمه خشک است.

استاندار گیلان افزود : اهتمام دولت برای ساخت وتکمیل سدهای کوچک و بزرگ در جلگه گیلان برای تقویت این زیرساختها است  تا بارشهای باران در جلگه ذخیره شود.

دکتر نجفی تکمیل  سدهای پلرود،شفارود ولاسک را برای رفع مشکلات آب های مناطق استان در بخش های شرب و کشاورزی عنوان کرد و افزود: پیشرفت سد پلرود در ابتدای دولت 19 درصد و در حال حاضر 54 درصد و سد شفارود نیز با همراهی مدیران استان 32 درصد پیشرفت را شاهد است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: شتاب بخشیدن به ساخت سدهای لاستیکی و آغاز ساخت5 سد مطالعه شده دیگر اقدام اطمینان بخشی در تأمین آب کشاورزی گیلان به عنوان قطب تولید برنج کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بارش ها به سمت دریا هدایت می شود و خاک حاصلخیز نیز فرسایش پیدا می کند .

وی بهره مندی 8 استان کشور از حوزه ی آبریز سد سفیدرود اشاره و خاطرنشان کرد: از 2 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب ذخیره سد سفیدرود در سال های گذشته این منبع عظیم اکنون به یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: در جلسات تشکیل شده با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر نیرو و استانداران بارها این مسئله ی مهم را منعکس کردم و با توجه به اینکه وزارت نیرو را وزارت کاردانی می دانم؛ انتظار می رود در این خصوص وزارت نیرو برنامه ی مشخصی را تدوین کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه  تمهیدات تأمین آب زراعی پیش رو اندیشیده شده است ابراز امیدواری کرد تا وضعیت آب پشت سد برای سال زراعی پیش رو به سطح مورد انتظار برسد.

وی به فرسوده بودن بعضی از  شبکه های توزیع آب و فاضلاب شهری و آب شرب روستایی اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه از تنگاهای موجود پس از هدفمندی یارانه ها اطلاع داریم اما خواستار تقویت این بخش هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب نیز در این دیدار با قدردانی از طرح گوشه ای از مشکلات و پیگیری های مستمر دکتر نجفی در توسعه ی زیرساخت های استان گفت: طی 12 سال قبل از دولت تدبیر و امید تنها 7 جلسه شورای عالی آب تشکیل شده بود که با اهتمام موجود در این دولت اکنون به 29 جلسه رسیده است.

رحیم میدانی آب و محیط زیست را اولویت دولت در برنامه ی ششم توسعه عنوان و خاطرنشان کرد: در برنامه ششم باید 11 میلیارد متر مکعب از آب مصرفی کشور را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه در آب روستایی ردیف ملی نداشتیم اما از منابع عمرانی امسال هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه ی شبکه ها هزینه کردیم و در سال 96 به 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

[gallery ids="257135,257134,257133,257132,257130,257129,257128"]