به گزارش گیل خبر، نشست شهرداری رشت با اصحاب رسانه در تالار گفتگوی عمارت شهردرای با حضور شهردار رشت، مدیر روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری رشت، مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و جمعی از اصحاب رسانه جهت ارائه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگی و همچنین گزارش عملکرد از سفر به کربلا در اربعین برگزارشد.(گزارش تصویری) در ابتدای این جلسه  مدیرروابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر و یاد و خاطره بزرگوارانی که در راه علم و دانش جان خود را از دست دادند، گفت: دوستانی که همیشه همراه مدیریت شهری هستید، به پاس زحماتی که در زمینه اطلاع رسانی می کشید از شما تشکر می کنم و خوشحالم مسیر اطلاع رسانی در شرایطی که مدیریت شهری طی می کند با کمک شما عزیزان به سرعت و با صحت و دقت در انعکاس خبر به کمک شما پیش می رود. قدیمی اعتمادسازی رویکرد اساسی در چشم انداز مدیریتی شهرداری است مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت با ارائه  گزارش عملکرد در حوزه روابط عمومی گفت: در ۱۵ و ۱۶ مرداد سال ۹۲ برای  اولین بار ارتباط  ما با دفتر نهادهای کمیسیون بین المللی یونسکو- ایران برقرار شد و به عنوان اولین شهرداری ایران اقدام به افتتاح دفتر همکاری کمیسیون های یونسکو- ایران در شهرداری رشت شد. فاطمه قدیمی حرفه با اشاره به اینکه یونسکو مهم ترین کارگزاری سازمان ملل در بعد علمی، آموزشی و فرهنگی است، گفت: چشم انداز در ابتدای در این موضوع، نگاه بر اساس گسترش روابط بین الملل نبود بلکه براساس توسعه پایدار شهر رشت بود. و مواردی که در توسعه روابط بین الملل شهرداری رشت تعریف شده بود با حضور اینجانب دراین بخش قوت گرفت. او به برخی از سوالات در مورد سفرهای خود به خارج از کشور و آورده های آن اشاره کرد و گفت: در شهرداری و مجموعه مدیریت شهری رشت سه رویکرد اساسی برای چشم انداز مجموعه مدیریتی شهرداری تعریف شده است که  یکی از اصلی ترین آن اعتمادسازی است و بارها  شهردار محترم به آن اشاره کرده است. افتتاحیه هایی که در بخش های مختلف عمرانی، فرهنگی وارتباطی  درسطح استانی و محلی اتفاق افتاده است، نتیجه افتتاح سرای محلات، دفاتر تحصیلگری، پروژه های عمرانی و کیفیت برنامه های مختلفی است که برای ارتباط  بیشتر با شهروندان و رسانه ها است که نمونه بارز آن را می توان به همین نشست های دوره ای با رسانه ها اشاره کرد. شهر اولین ها از اولین راه آهن تا اولین شهر خلاق خوراک در یونسکو فاطمه قدیمی حرفه رویکرد دوم را  برند سازی رشت عنوان کرد و گفت: موارد زیادی از دوره های قبل مد نظر قرار دارد که شامل اطلاعاتی از پیشینه تاریخی شهر رشت به عنوان شهر اولین ها است؛ اولین راه آهن، اولین خانه سالمندان، اولین بازیگر زن  که سر صحنه تئاتر رفت تا به امروز که اولین سند بازآفرینی را در کشور به عنوان پایلوت اجرا کرد و همچنین اولین شهر خلاق خوراک غذا شده است و نهایتاً نخستین تدوین برندسازی شهری را می توان اشاره کرد. او با بیان اینکه ما در مراسم ها از رسانه ها دعوت می کنیم تا با معرفی ای که انجام می دهند، بتوانند اقدامات را به خوبی پوشش و انعکاس دهند، گفت: بسیاری از کشورها ممکن است بسیاری از این ویژگی ها را نداشته باشند اما معرفی ای که توسط رسانه ها از آنها می شود، کمک می کند مدیریت شهری راحت تر مسیر پیشرفت را طی کند.شهرداری بر این اساس افقی تا سال ۱۴۰۴ شهر رشت در نظرگرفته است. قدیمی با اقداماتی که از فروردین سال گذشته انجام شد، اشاره کرد: در کمپین می رشت خیلی دوستان با ما همراه بودند تا به همراهی رسانه ها و شبکه های مجازی توانستیم به طوری متوازن کارها را به پیش ببریم. او از این همکاری ابراز خرسندی کرد و گفت: اگرچه انتقاداتی به من و بخش مدیریتی من وارد است ولی از این که تعامل بین ما و رسانه ها یک طرفه نیست، خوشحال هستم. او همچنین گفت: کمپین “می رشت” با افتتاحیه سرای محلات  و در حوزه برندسازی با پیوستن به شبکه شهرخلاق خوراک، سند عملیاتی رشت و شهر جشنواره ها توانست فضای شهر رشت را زنده سازی کند  که در این بخش نیز خیلی از دوستان همراه ما بودند. بخش سرمایه گذاری یکی از نیازهای اساسی رشت است او همچنین به بخش سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای اساسی شهر رشت بخش سرمایه گذاری است و با خدماتی که  در حوزه برندسازی انجام می شود، فرصت های لازم جهت جذب سرمایه گذار برای افزایش کیفیت زندگی و رفاه شهروندان ایجاد می شود. فاطمه قدیمی با بیان اینکه از هر ایده ای استقبال می کنیم، گفت: تا وقتی که در بخش محلی نتوانیم به نقطه مطلوبی برسیم در بخش فرامحلی موفق نخواهیم بود و از هر ایده ای که این بخش را تحقق ببخشد، استقبال می کنیم. او به اقداماتی که در حوزه شهر انسان محور و پیاده مدار انجام شد، اشاره کرد و گفت: راه اندازی طولانی ترین مسیر پیاده راه در شهر رشت که تاثیر بسیار مثبتی در روابط بین المللی داشت که بازخورد آن را در سفرهایمان کاملاً مشهود بود. او درباره برندسازی شهررشت به عنوان رویکرد بعدی اشاره کرد و گفت: از همکاری مجموعه مدیریت شهری و شهرداری در این زمینه تشکر می کنم. مسیر اصلی برندسازی با شناسایی نیازهایی  که  مجموعه مدیریت شهری در حوزه روابط بین الملل می توانست داشته باشد، آغاز شده است. فاطمه قدیمی حرفه همچنین ایجاد روابط دوستانه با کشورهایی همچون ایتالیا، برزیل، قزاقستان و آذربایجان اشاره کرد و افزود: ما در شهرداری رشت مسیر دیپلماسی شهروندی را آغاز کردیم. اجازه برقراری ارتباط تنها به عوامل وزارت امور خارجه  داده می شود اما به عنوان یک عضو از مدیریت شهری می توان در قالب دیپلماسی شهروندی با دیگران ارتباط برقرار کرد تا جایی که چارچوب نظام جمهوری اسلامی حفظ شود. او اضافه کرد: دلیل ارتباط ما با انجمن های دوستی همین بوده است؛ زیرا مبتنی بر روابط امور بین الملل هستند. ان جی اوها بدون چنین رابطه هایی اجازه فعالیت نخواهند داشت و ان جی اویی که مجوز فعالیتش در سطح شهر رشت است، در تهران اجازه فعالیت ندارد؛ بنابراین برای فعالیت در زمینه دیپلماسی شهری و همچنین امور بین الملل باید این ارتباط برقرار شود. او همچنین گفت: حوزه روابط بین الملل داخل شهرداری رشت اتفاق نمی افتد. نمی توان در دفتر خود بنشینید و منتظر باشید تا سازمان اکو، سازمان یونیسف، یونسکو و غیره به سراغتان بیاید. اگر چنین اقداماتی نبود ارتباط اموربین الملل اتفاق نمی افتاد. فرایند ثبت شهر رشت در شهر خلاق خوراک یونسکو قدیمی حرفه به انعقاد تفاهم نامه با یونسکو درسال ۹۳ اشاره کرد وگفت: اولویت اول، ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک بوده است. زمینه هایی که به عنوان یک برند درجهان مطرح شد در گفتمان مشترک شهرداری رشت و کمیسیون بین المللی یونسکو باز شده است. مدیر روابط عمومی بین الملل شهرداری رشت همچنین گفت: براساس مطالعاتی که انجام دادیم، پتانسیل اصلی شهر رشت کشاورزی است بنابراین چشم انداز رشت از مزرعه تا سفره دیده شده است بر مبنای تنوع غذایی که در این بخش در سفره غذایی ما وجود دارد. قدیمی حرفه افزود: در نهایت رشت به شهر خلاق خوراک یونسکو پیوست. در این مسیر دعوت نامه هایی در سه مدل ارسال می شود که در حالت اول برای شخص شهردار به منظور حضور در مجامع بین المللی استٰ، در حالت دوم دعوت نامه برای شخص شهردار و نفر اصلی مجموعه که فوکال پوینت شهری است و سومین حالت برای این دونفر و فردی آگاه به حوزه سیاست گذاری و اجرا ارسال می شود وسفرها براساس همین مبنی سیاست گذاری می شود. او متذکر شد: ما هر شش ماه یک بار باید بهترین پروژه شهری خودمان را متناسب با شهر خلاق معرفی کنیم و برای تداوم ثبت باید این کار را انجام دهیم. اگر فاصله بین سفرهای خارجی کوتاه است چون ۱۸ شهر عضو این شبکه هستند که هر کدام باید یک دوره میزبانی داشته باشند تا پتانسیل های خود را به صورت عملی نشان دهند. او همچنین گفت: در قالب نشست های مستمر  است که می توان مسیر اصلی را هدایت کرد. من به عنوان فوکال پوینت شهر رشت و نفر اصلی  در تدوین پروپوزال، ثبت و رابط کمیسیون یونسکو در ایران هستم و با لطفی که دکتر ثابت قدم داشتند به عنوان مدیر اجرای برنامه های یونسکو در شهر رشت خدمت می کنم. او درپایان گفت: در برخی نشست ها حضور شخص شهردار جهت معرفی شهر رشت الزامی است که متاسفانه ما یکی از این نشست ها را در مرداد ماه در پکن  که دبیر کمیسیون بین المللی یونسکو حضورداشت، از دست دادیم.