اختصاصی گیل خبر/ سامان بدر: بعد از سفر 29 کیلومتری معاون رئیس جمهور با قطار جهت بازدید و سرکشی از راه آهن قزوین رشت رسانه ها تیترهای متعددی از سفر دکتر نوبخت به قزوین و گیلان منتشر کردند که معروفترین آن «
افتتاح 44 کیلومتری از راه آهن قزوین- رشت »بود. هرچند این افتتاح تنها جنبه آزمایشی داشت و قرار نیست تا اقتتاح کامل راه آهن سفری با قطار در مسیر این ریل انجام گیرد. افتتاحی که زمان آن بیش از 6سال است با تعویق روبه رو می شود. در آخرین نمونه معاون رئیس جمهور بعد از یک روز کاری شلوغ در
تلویزیون شبکه باران حضور پیدا کرد و در برابر مجری قرار گرفت که مشاور رسانه ای وی در سازمانبرنامه و بودجه است. این مصاحبه که ناخودآگاه ما را یاد مصاحبه های رئیس جمهور سابق با مهدی کلهر مشاور رسانه ایش می انداخت به تریبونی برای بیان نظرات راحت و بدون دغدغه معاون رئیس جمهور بدل شد و آقای نوبخت این بار وعده داد که
تا پایان دولت یازدهم سوت قطار راه آهن قزوین- رشت شنیده می شود. مجری محترم نیز از رئیس خود سوالی نپرسید که چرا قبلا تاریخ دیگری رابرای افتتاح اعلام کرده بودید!
قرار بود با 105 میلیارد تومان ساخته شود
مراسم کلنگ زنی راه آهن قزوین - رشت انزلی سال 81 همزمان با حضور رئیس جمهور وقت در گیلان برگزار شد
( اینجا بخوانید). طبق برآوردی که در خبرگزاری ها شده بود این راه آهن که به انزلی نیز ختم می شد قرار بود به مسافت 212 کیلومتر و با هزینه تقریبی یک هزار و 50 میلیارد ریال احداث شود و زمانی هشت ساله برای آن در نظر گرفته شده بود. اما آغاز عملیات اجرایی راه آهن از سال 85 آغاز شد و قرار شد در سال 89 تحویل داده شود که البته در دولت نهم و دهم با کمترین سرعت کاری تحویل دولت فعلی شد.
وعده سال بعد
مدیران دولت قبلی نیز در زمان خود بسیار از این سخن می گفتند که این پروژه حداقل تا پایان دولت دهم به پایان خواهد رسید. در تیر ماه 91
مدیر پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی از این خبر داده بود که این پروژه تا پایان 91 به اتمام می رسد. عبدالعلی صاحب محمدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در همین سال 91 خبر داده بود
: راه آهن قزوین به رشت به عنوان طرح ماندگار دولت امسال افتتاح می شود. وی در این مصاحبه همچنین از هزینه 8 هزار میلیاردی برای ساخت این طرح خبر داده بود. این وعده ها در حالی بود که در آن زمان گفته می شد تنها 30 درصد مراحل ساخت راه آهن اجرایی شده است.همچنین
در قانون بودجه پیشنهادی سال 91 افتتاح این طرح به سال 94 موکول شده است.
به زمان ما نمی رسد ، خدمت دولت بعدی!
اتمام پروژه راه آهن در حالی به دوران دولت یازدهم منتقل شد که درباره میزان پیشرفت کار تناقض های بسیاری گفته می شود. استاندار سابق گیلان دی سال 91 از آن خبر می داد که پروژه 80درصد پیشرفت کاری داشته است و تنها 20درصد باقی مانده است و مشکل مالی نیز وجود ندارد. حجت شعبانپور مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان گیلان نیز از پیشرفت 75درصدی پروژه خبر داده بود. وی گفته بود: تکمیل راه آهن گیلان به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین این میزان اعتبار این پروژه تا سال 1393 به بهره برداری می رسد.
(اینجا بخوانید)
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز در همان آغاز کار خود در آذر 92 این رابطه گفته بود که این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ساخت این مسیر ریلی تاکنون 680 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل ساخت این پروژه به هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است. در ادامه به سال 93 می رسیم و همچنان خبری از افتتاح پروژه نیست. این بار
مهرداد لاهوتی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان می گوید با اختصاص فاینانس به پروژه راه آهن گیلان، این پروژه تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد. وی در تیر 93 می گوید: با این روند راه آهن در بد بینانه ترین حالت در سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد. مراحل اجرای این پروژه با محدودیت منابع روبرو بود که قرار شده امسال از محل فاینانس به این پروژه تزریق شود تا با سرعت بیشتری شاهد پیشرفت این پروژه باشیم.
شعبانعلی خاوری مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان گیلان هم در فروردین سال 94 از پیشرفت 90 درصدی پروژه سخن گفته بود و بیان داشته بود: اگر اعتبارات پروژه مذکور افزایش پیدا کند این قابلیت وجود دارد پروژه راه آهن قزوین ـ رشت تا پایان سال مالی 94 به اتمام برسد.
آنچه مشخص است هرچند همه موعد زمانی خاصی را درباره افتتاح این پروژه اعلام می کنند اما همه از آن صحبت می کنند که اتمام پروژه نیازمند اعتبارات مالی است که باید به آن اختصاص داده شود و در اینجا است که نقش افرادی در دولت پررنگ تر می شود و نام یک گیلانی برای اتمام این پروژه و کسب اعتبار برای آن بیشتر به چشم می خورد.
نوبخت وارد می شود
«متاسفانه جناب آقای نوبخت اعتبار راه آهن ارومیه را به قزوین رشت داده است و بایستی حتما در سفر ریس جمهور به این استان این موضوع پیگیری شود.»
این سخنان
نادر قاضی پور نماینده جنجالی ارومیه تبلیغات خوبی را برای معاون گیلانی رئیس جمهور در سطح استان گیلان ایجاد کرد که وی نسبت به پروژه های استان گیلان اهتمام و جدیت بیشتری دارد. وی هر از چندگاهی مراحل ساخت راه آهن قزوین رشت و همچنین باقیمانده آزادراه قزوین-رشت را بازدید و سرکشی می کند و از آخرین مراحل ساخت آن با خبر می شود. شاید به نظر می رسد اتمام این دو پروژه برای دکتر نوبخت به عنوان دو اقدام مهم و ملی برای مردم گیلان دارای اهمیت بسیار زیادی است . عملی که بتوان دکتر نوبخت را به عنوان تمام کننده و هدایتگر اصلی افتتاح این پروزه ها معرفی کرد.
دکتر نوبخت اسفند 94 در آستانه عید از پروژه بازدید کرد ودر جمع خبرنگاران اعلام کرد: راه آهن قزوین ـ رشت تا دهه فجر سال ۹۵ افتتاح و فعالیت های اجرای راه آهن رشت ـ بندر انزلی و رشت ـ آستارا آغاز می شود. اما حال قبل از رسیدن به دهه فجر آقای نوبخت با بازدید از راه آهن دوباره زمان افتتاح به تاخیر می اندازد.
قبل از نوبخت سال 95 رئیس جمهور نیز در سفر به استان گیلان ودر جمع مردم در ورزشگاه شهید عضدی از آن خبر داده بود که پروژه راه آهن قزوین رشت در سال 95 افتتاح خواهد شد.
رئیس جمهور در جمع مردم گیلان در ورزشگاه شهید عضدی، با اشاره به اینکه اولین طرحی که دولت در استان گیلان دنبال می کند راه آهن قزوین به رشت خواهد بود، توضیح داد: همه اعتباراتی که امسال و سال آینده برای تکمیل این طرح لازم است اختصاص خواهیم داد. تا کنون دولت در اجرای قول های خود به استان ها شرمنده نبوده است و ان شاء الله این قول را هم عملی خواهیم کرد و سال 95 قطار از تهران به رشت می رسد.
حال دکتر نوبخت در بازدید خود از راه آهن که بعضی رسانه ها آن افتتاح بخشی از راه آهن اعلام کرده اند پایان دولت یازدهم را زمان پایانی افتتاح پروژه ای می داند که ظاهرا حداقل 75درصد آن تا پایان دولت دهم به پایان رسیده بود. مشخص است که در مورد افتتاح پروژه در نیمه اول سال 96 نیز با ابهامات فراوانی مواجه هستیم که بسیاری معتقدند ممکن است به سال 98 هم نرسد. در این رابطه
حسن خسته بند نماینده انزلی همیشه با دیده شک و تردید به اعلام زمان های پایانی پروژه راه آهن نگاه می کند و در نهایت هم پیش بینی وی محرز می شود. وی فروردین 95 در جمع خبرنگاران گفته بود: «همزمان با راه آهن قزوین – رشت – انزلی طرح راه آهن اصفهان – شیراز مطرح شد که طول آن بیش از ۹۰۰ کیلومتر بود اما ۶ سال قبل افتتاح شد ، اما راه آهن استان ما هنوز خبری از افتتاح نیست در حالی طول این راه آهن تنها ۲۰۵ کیلومتر بود ، اعتراض دیگر بنده این است که این راه آهن از ابتدا قزوین – رشت – انزلی بود چرا اکنون تنها به قزوین-رشت خلاصه شده؟مگر نه اینکه از ابتدا توجیه اقتصادی این راه آهن بدلیل حجم بار بندرانزلی بوده است؟ لذا فکر نمیکنم که این راه آهن تا سال ۹۸ هم فعال شود.»
افتتاح یک پروژه ناقص؟
نکته ای که خسته بند به آن اشاره می کند یک نکته مهم نیز دارد که در صورت تحقق این پروژه نیز همچنان کامل به نظر نمی رسد. قبل از آن بسیاری از کارشناسان حمل و نقل اعلام کرده بودند احداث خط قزوین-رشت بدون اتصال به بندرانزلی و آستارا مزیت خاصی ندارد و به مشابه انجام یک کار ناقص است.
آن ها معتقدند با توجه به شرایط مسیر و قوس و شیب و فرازها، سرعت سیر پایین خواهد بود و جذابیتی برای جذب مسافر ایجاد نخواهد کرد. بنابراین تنها توجیه طرح جذب بار است که بدون اتصال آن به بندرانزلی و آستارا توجیه خاصی نخواهد داشت و کار ابتری خواهد بود. برای همین است که به طور قطع تجار، بازرگانان و ... منتظر افتتاح پروژه راه آهن قزوین رشت انزلی هستند و نه راه آهن قزوین رشت!
(اینجا بخوانید)
لطفا کمی رو راست باشید!
اما همین پروژه به نظر ناقض نیز با تاخیرات بسیار زیادی روبه رو شده و مشخص نیست کی به اتمام می رسد و دیگر نمی توان به وعده و وعید دولتمردان و مسئولین اعتماد کرد. دکتر نوبخت از آن خبر داده که 500 میلیارد تومان دیگر اعتبار به پروژه اختصاص و سال 96 افتتاح می شود ، هرچند قبل از وی
استاندار گیلان مرداد گذشته گفته بود: تکمیل راه آهن قزوین - رشت، هفت هزار میلیارد ریال دیگر نیاز دارد. پروژه ای که سال 82 گفته می شد با کمی بیش از صد میلیارد تومان به پایان می رسد حال با یکهزار و 258 میلیارد تومان هزینه قبلی و نزدیک هفتصد میلیارد تومان اعتباری که برای اتمام نهائی آن منظور شده است نزدیک 2 هزار میلیارد تومان خرج برداشته و همچنان به پایان نرسیده است. در این میان شاید تنها چیزی که مردم می خواستند این بود که امثال دکتر نوبخت با مردم رو راست تر باشند و نسبت به وعده های انتخاباتی و تبلیغاتی برای چنین پروژه ای اقدام نکنند. ترس این است که افتتاح این پروژه نیز به سرنوشت افتتاح راه آهن شیراز در سال 88 دچار نشود که با گذشت چند روز از زمان افتتاح مشکلات زیربنایی حاد و عمده خط تهران – شیراز رسانه ای شد و بعد از 7 سال مسافران هنوز چوب افتتاح غیرمنطقی و پر از عجله خرداد ماه 1388 را می خورند. سرنوشت راه آهن قزوین رشت با این وعده ها و تبلیغات می رود که به سرنوشتی همچون آن تبدیل شود.