جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت ؛
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ۱۷:۱۹ چاپ

به گزارش گروه دریافت  گیل خبر، رضا رسولی پیش از ظهر یکشنبه، ۲۵مهرماه و در جلسه کمیسیون حمل و نقل شورا اعلام کرد: طبق آخرین مصوبات نرخ پیشنهادی درحمل و نقل های درون شهری با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی و بطور میانگین ۱۸ درصد افزایش نرخ نسبت به سال گذشته تعیین شد.

وی توضیح داد: پیشنهاد این رقم از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین گردیده و پس از طی مراحل و کارشناسی مجدد به این کمیسیون ارجاع داده شده است . رسولی این افزایش رقم را برای سرویسهای حمل و نقل دانش آموزی نیز با همین درصد افزایش اعلام کرد.

 

هم چنین در این جلسه عنوان شد: دستور جلسه تنظیم نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته با اعمال کارشناسی های لازم و با در نظر گرفتن کلیه ظرفیتهای موجود و تعدیل قیمتها نهایتا در این کمیسیون به تصویب رسیده و مورد موافقت همهشریان  دستگاههای ذیریط از جمله فرمانداری رشت قرار نگرفته و پس از ورود قاضی تعزیرات، نهایتا به هیات حل اختلاف استان ارجاع داده شد و هم اکنون پس از چالش های بسیار  از تاریخ هفدهم مهرماه نرخهای مصوب جدید با افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصد( میانگین ۱۸ درصد) در مسیرهای مختلف شهری به اجرا در آمده است.

حاجی پور، عضو کمیسیون گفت: پیش بینی می شود در این مورد  نارضایتیهایی از سوی همشهریان دارنده تاکسی متوجه مجموعه شهرداری و شورا ست و انتظار داریم همانگونه که ما انعطاف نشان داده خواسته همشهریان را بر تشخیص خود ترجیح دادیم ، تاکسی داران فهیم شهر نیز با تغییرات رخ داده شده همگام شده و مصوبات جدید را به اجرا درآورند.

کارگرنیا، دیگرعضو کمیسیون بر این نکته اشاره داشت که دلیل مخالفت شورای حل اختلاف با نرخ های پیشنهادی شورا، افزایش نرخ بیش از شش درصدی مصوبه هیات دولت بوده است در حالیکه اکنون رقم اعلام شده ی ستاد تنظیم بازار نیز افزایش بالای شش درصد را نشان می دهد.

وی افزود: با این وجود نرخ های اعلام شده در صورت قابلیت اجرا بودن مورد موافقت کمیسیون نیز هست.

نایب رییس کمیسیون بهداشت، هم چنین از مشاوران حاضر در جلسه که همواره و در طول فعالیت این کمیسیون همفکر و همراه اعضای کمسیون بوده و تخصص خود را در این راستا به کار گرفته اند تقدیر کرد.

فاطمه شیرزاد نیز ضمن گرامیداشت روز ملی پارالمپیک ، روزعصای سفید و روز جهانی غذا در رابطه با موضوع جلسه اظهار کرد: لایحه اصلاحیه نرخ تاکسی ها ماههاست که توجه مسئولان مرتبط و عموم شهروندان را به خود معطوف کرده و مسئله قابل توجه در این راستا توجه به خواسته های به حق عموم شهروندان و از سوی دیگر نیزتاکسی داران شهر است.

وی افزود: توجه به این نکته که عموما اقشار متوسط و کم برخوردار جامعه با این موضوع در ارتباط مستقیم هستند و از سوی دیگر تاکسی داران شهر نیز جزء اقشار متوسط جامعه محسوب شده و اشتغال پر زحمتی دارند ایجاد توازن و کسب رضایت دوسویه تاکسی دار و تاکسی سوار مطلوب ماست و سعی برآن داریم این رضایت دوسویه را به بهترین شکل در سطح شهر به وجود آورده و شاهد باشیم.

عضو شورا اشاره کرد؛ طبیعی است که اقشار متوسط جامعه به دلیل محدودیت سطح عمومی درآمد همواره نگران بالا رفتن قیمتها در تمامی صنوف و حتی سبد غذایی خانوار خود هستند و لذا حساسیت به نوسان قیمت تاکسی که بطور غیر مستقیم بر سایر قیمتها نیز تاثیرگذار خواهد بود قابل درک است . شیرزاد گفت: لازم است در حوزه ناوگان شهری گامها را کمی بلند تر برداشته و به نوسازی و مدرن سازی ناوگان حمل و نقل شهری که در خور کلان شهری توریستی مانند رشت است توجهی ویژه نشان داده و در این راستا رضایت شهروندان و زیبایی شهر را نیز به این شکل شاهد باشیم.

رسولی نیز ضمن تایید اظهارات حاضران بر این نکته اشاره داشت که در حال حاضر ده اتوبوس فعال در ناوگان شهری مشغول به کار است و توقع ما از نماینده دولت در شهرستان این است که همانگونه که در لایحه افزایش نرخ ناوگان شهری ورود کرده وحساسیتی به جا نشان دادند در تامین هزینه برای خرید ناوگان های شهری نیز یاریگر شهرداری باشند.

وی توضیح داد: طبق مصوبه ، دولت موظف است ۸۲.۵ درصد هزینه خرید ناوگان های شهری را متقبل شود که متاسفانه تاکنون ریالی در این خصوص به شهرداری رشت پرداخت نشده است.

عربانی، مشاور کمیسیون نیز طی سخنانی چالشهای موجود در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر را مورد توجه قرار داد .

وی به تعداد بالای تاکسی در سطح شهر رشت و به تبع آن درآمد نسبتا پایین تاکسی داران رشت  اشاره کرد.

 عربانی لزوم توجه به جایگزینی تاکسیهای مدرن به جای تاکسیهای فرسوده را خاطرنشان ساخت. وی استقبال عمومی از ناوگانهای انبوه بر شهری را نیز ضعیف توصیف کرده و افزود : از سوی دیگر افزایش ناگهانی ۳۰- ۴۰ درصدی نرخ حمل و نقل نیز در کشور عرف نبوده و امیدواریم بتوانیم در این راستا با تصمیم گیری های بجا به مرور شرایط را به وضعیت مطلوب و جلب رضایت عموم نزدیک کنیم.

در این جلسه افزایش قیمت مینی بوسهای شهری با افزابش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته در هر مسیر  تصویب شد.

 

بررسی لایحه توسعه حمل و نقل شهری با احداث خط ویژه در محدوده خیایان شریعتی و غرب رشت در شورا

در جلسه روز یکشنبه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا به بررسی لایحه احداث فاز دوم اجرای خط ویژه در محدوده خیابان شریعتی و چند مسیر در غرب شهر روی میز قرار گرفت.

رسولی رئیس جلسه هدف از اجرای این پروژه را توسعه در حمل و نقل همگانی اعلام کرده و اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این پروژه به شکلی تخصصی و مطایق با ظرفیتهای شهری به شکلی تاثیرگذار ناوگان حمل و نقل شهر را مجهز کنیم. وی توجه به زبیایی چهره و مبلمان شهری را قابل توجه ویژه دانست و گفت در این اجرا با تجربیاتی که در فاز اول اجرا در خیابان امام خمینی کسب شده است در صدد رفع نواقص بر آمده و اجرای موفق ، زیبا و قابل قبولی را به انجام خواهیم رساند.

مهندس جهانگیری در ادامه جلسه با نمایش تصاویر و محاسبات انجام گرفته حاضران را در جریان کم و کیف اجرای فاز دوم خط ویژه قرار داده وجویای نظرات کارشناسی اعضا شد.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای این اجرا را ۴.۵ میلیارداعلام و توضیح داد مصویات اولیه در این اجرا با مراجع ذیصلاح و پلیس انجام شده وبا پیمانکار اجرای پروژه نیزدر حال مذاکره ایم و در صدد آنیم تا در ماه آینده نسبت به اجرای آن اقدام شود.

وی با شرح کامل مسیر های اجرا را خیابانهای شریعتی ، آیت اله احسان بخش، مسیر صیقلان تا میدان زرجوب و خیابان شهدا و معابر غربی شهر اعلام کرد و گفت: کلیه پیش بینی های لازم در این اجرا برای تسهیل در حمل و نقل و تردد پیاده و سواره شهری لحاظ شده است وبجز یکی دو نقطه خاص که در صدد خرید ملک و تعریض معبر هستیم عرض مسیر سواره رو شش متر و بالاتر خواهد بود که عریض تر از اجرای قبلی در خیابان امام رشت است.

رسولی در پایان جلسه بازدید میدانی از محل با حضور اعضا ، کارشناسان ، شهردار ثابت قدم و شهردار منطقه را در برنامه کار قرار داد و گفت: در این بازدید با شهروندان و کسبه مناطق مربوط نیز تبادل نظر صورت خواهد گرفت.