به گزارش گیل خبر ، در حالی که تابستان 93 رو به اتمام است و سرانجام قیمت نهایی خودرو از سوی شورای رقابت اعلام و خودروسازان نیز با افت 3 درصدی قیمت ها موافقت کرده اند اما بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و به نظر می رسد این رکود تا پایان تابستان ادام داشته باشد. ادامه دار بودن رکود در بازار نشاندهنده این است که بدون در نظر گرفتن نارضایتی مردم از قیمت ها، صنعت خودرو کشور نیز با مشکلات فراوانی همراه است که نمی تواند خودروهای جذابی را برای فروش با قیمت های فعلی به مردم ارائه کند و همین موضوع باعث شده تا مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو از بازنگری و اصلاح استراتژی صنعت خودرو خبرداده و اعلام کند وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال رفع انحصار از خودرو است و فعلا دخالتی در قیمت گذاری نداریم؛ چراکه قانون این اجازه را نمی دهد و قیمت میان شورای رقابت و خودروسازان تعیین می شود. بیوک علیمرادلو گفته است وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست گذاری خودرو، بر اساس منطق مشخصی پیش می رود و منافع مصرف کننده و تولیدکننده را به صورت توامان می بیند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که نمی توان به زور کارخانه های خودروسازی را مجبور به تولید با ضرر کرد؛ اما می توان کارخانه را مجبور کرد که قیمت را کاهش داده و تیراژ را بالا برد. علیمرادلو، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمتگذاری خودرو دخالت نمی کند و تابع قانون است، تاکید کرده است موضوع قیمت خودرو و شورای رقابت، بحث قانون است و وزارتخانه نیز تابع قانون است، اما به نظر می رسد که مصداق انحصار باید از روی خودرو برداشته شود تا آن وقت بتوان وزارت صنعت را به عنوان یک وزارتخانه متولی، در قیمت دخیل کرد. به گفته وی اکنون موضوع قیمت خودرو از حیطه مسئولیت وزارتخانه و دولت خارج است و بین بنگاه و شورای رقابت تعیین می شود. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است ما قسم نامه سمبلیک را قبول نداریم و معتقدیم که باید برنامه برای افزایش تولید داشته باشیم؛ ضمن اینکه هم اکنون در حال تمرکز و اصلاح استراتژی توسعه صنعت خودرو هستیم که شاخصه مهم آن، توسعه صادرات و بالا بردن تیراژ تولید است؛ به این معنا که در نهایت بتوان با مجموعه سیاستگذاری ها، کیفیت خودرو را افزایش داده و رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشیم. اما رکود در شرایطی در بازار خودرو حاکم است که سعید مدنی، مدیرعامل یکی از غول های خودروسازی ایران می گوید برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروش های لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می دهد فروش لیزینگی ما در 5 ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است. وی می افزاید فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم. در این میان طرح هایی نیز در ماههای گذشته به اجرا درآمد که توانست رضایت مردم را جلب کند. البته فعالان بازار خودرو درباه دلایل ادامه دار بودن رکود در بازار خودرو معتقدند با وجود آنکه چندی پیش گفته شد که خودروسازان سه درصد از قیمت محصولات خود را کم کرده اند و این موضوع به کاهش قیمتی جزئی در بازار انجامید، اما مشتریان باز هم راضی به خرید نشدند و به نظر می رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از اینهای قیمت هستند. این در شرایطی است که فعلا هیاهوی قیمت خودرو فروکش کرده و کسی حرفی از این ماجرا به میان نمی آورد، هرچند به نظر می رسد این «آرامش»، آرامش قبل از طوفان است و خودروسازان به دنبال افزایش قیمتی دیگر هستند. به هر حال در شرایطی بازار خودرو تابستان 93 را با رکود سپری می کند که بسیاری به بازار خودرو در نیمه دوم سال امیدوار هستند و این در حالی است که مشاور دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت خودرو بر اساس محاسبات منطقی وجود ندارد گفته است با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید، کاهش قیمت خودرو امکانپذیر نیست ولی اگر دولت یا مجلس در این رابطه دستوری صادر کنند قطعا ما اطاعت امر می کنیم. میرخانی رشتی، با بیان اینکه تورم شش ماهه امسال در فرمول شورای رقابت نادیده گرفته شده است، گفته است طبق برنامه شورای رقابت هر شش ماه باید تورم بخشی بازنگری شده و بر اساس آن قیمت های جدید اعلام شود که متاسفانه قیمت های فعلی در اردیبهشت ماه و بر اساس تورم سال 92 تعیین شده و قاعدتا باید قیمت خودرو مجدد بر اساس نرخ تورم شش ماه اول امسال بررسی و تعیین شود و بر این اساس قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت و این درخواست از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال شده است. میرخانی رشتی با توجه به اعتراض ها در رابطه با قیمت های تعیین شده از جانب شورای رقابت تاکید کرده است قیمت های تعیین شده به هیچ عنوان بالا نبوده و خودروسازان به حاشیه سود دهی هم نرسیده اند. این در حالی است که در حال حاضر شرکت خودروسازی سایپا محصولاتش را با ضرر می فروشد و این در شرایطی است که سود متعارف برای صنعت باید بالای 10 درصد باشد./نامه نیوز