به گزارش گیل خبر، دکتر فیروز فاضلی در آیین گرامیداشت استاد دکتر محمد معین که در آستانه اشرفیه برگزار شد، با اشاره به مساحت 14 هزار و 42 کیلومترمربعی استان گیلان، اظهار کرد: گیلان سومین استان کوچک کشور با 2 میلیون و 485 هزار نفر جمعیت است.

وی تراکم جمعیت در گیلان را 177 نفر در هر کیلومترمربع دانست و افزود: انسجام بین شهر و روستا در گیلان ملموس است. گیلان اولین استان بعد از تهران در کشور است که 4 کنسولگری داشت و هنرمندان به این استان پناه می آوردند.

این مسئول فرهنگی گیلان را سرای اهل قلم نامید و تصریح کرد: سال گذشته 607 جلد کتاب در گیلان چاپ شده و 629 تالیف اول و 41 ترجمه داشتیم. گیلان 48 ناشر فعال دارد و بهترین ناشر استانی کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 94، انتشارات ایلیا از گیلان انتخاب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان وجود 81 چاپخانه، 124 چاپ دیجیتال و 351 کانون تبلیغاتی را از دیگر ویژگی های گیلان دانست و گفت: 72 پایگاه خبری، 243 نشریه، تعداد 135 آموزشگاه هنرهای تجسمی، 45 آموزشگاه موشیقی و 34 گروه نمایشی در گیلان فعالیت می کنند. سرعت انتقال خبر در استان 5 دقیقه است و رتبه دوم از نظر روزنامه را داریم.

وی با بیان اینکه جنسیت در گیلان مطرح نیست، اضافه کرد: شمس کسمایی، هوشنگ ابتهاج و شیون فومنی از جمله سرمایه های فرهنگی و ادبی گیلان به شمار می آیند که سرآمد کشور هستند لذا در گیلان خانواده های هنری داریم.

فاضلی با تاکید بر این مطلب که شرط مشهور شدن در گیلان، اهل قلم بودن است، خاطرنشان کرد: بن مایه های عقیدتی عجیبی در گیلان وجود دارد و اولین حکومت ها را آل بویه و آل کیا داشتند.

این مسئول فرهنگی با اشاره به فعالیت 49 موسسه قرآن و عترت در ارشاد اسلامی گیلان، یادآور شد: گیلان 836 کانون فرهنگی و هنری مساجد، 5 هزار حافظ و قاری قرآن و 3 هزار مسجد دارد. همچنین گیلان با 945 بقعه و امامزاده، به دیار بقاع متبرکه معروف است لذا دکتر محمد معین در چنین محیطی پرورش یافته است.

وی دریادلی استاد معین را تجلی دریادلی خزر دانست و گفت: در دوران تقابل لغت و ادبیات و ایرانی بودن و اسلامی بودن، استاد با یک اعتدال گرایی خاص همه را جمع کرد و به فرهنگ و ادب فارسی جامعیت بخشید لذا استاد معین الگویی همیشه ماندگار و معنادار برای همه زمان ها خواهد بود.

ایسنا