گیل خبر/ نرجس محمددوست
در سپتامبر 1995، در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکن ، دولت های شرکت کننده اعلامیه پکن را تصویب نمودند که بر عزم جدی آنها جهت تأمین حقوق برابر و کرامت انسانی ذاتی زنان و مردان تأکید و با صراحت تصریح شد که حقوق زنان بخشی از حقوق بشر است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اکتبر سال 2010 برای دوره سه ساله، یک گروه کاری با موضوع تبعیض علیه زنان در قانون و رویه تشکیل داده است که 5 عضو آن در مارس 2011 در شورای حقوق بشر از 5 منطقه آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، کشورهای اروپای شرقی، کشورهای غربی و دیگران انتخاب خواهند شد.
قطعنامه 15/23 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ، مورخ 8 اکتبر 2010 به عنوان برنامه عمل این گروه کاری قلمداد می شود که تعهدات دولت ها را در راستای منع تبعیض علیه زنان و تحقق برابری در حوزه های ذیل، مورد تأکید قرار می دهد:
1. ایجاد فرصت برابر جهت دسترسی زنان به آموزش،
2. دسترسی به سلامت،
3. مشارکت اقتصادی،
4. دسترسی به بازار کار و درآمد،
5. مشارکت عمومی و سیاسی،
6. دسترسی به سطوح مختلف تصمیم گیری در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی،
7. ارث و مالکیت زمین،
8. خدمات مالی از جمله وام ها و...،
9. تابعیت و اهلیت قانونی،
10. توجه به زنانی که به دلیل تبعیض و خشونت در موقعیت آسیب پذیر قرار دارند،
11. نقش مهم زنان در توسعه اقتصادی و فقر،
12. مزد برابر در مقابل کار با ارزش مساوی،
13. توسعه و ارتقای سیاست هایی که زنان را برای اشتغال و مسئولیت های خانوادگی آماده می کند،
14. مبارزه با خشونت علیه زنان، قاچاق افراد خصوصاً زنان و کودکان و اشکال مدرن برده داری،
15. تحقق برابری زنان در برابر قانون،
16. توجه به وضعیت زنانی که در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند؛ از جمله: زنان مهاجر، زنان معلول، زنان متعلق به اقلیت ها و زنانی که در شرایط فقر زندگی می کنند.
با همه پیشرفتهای دانش بشری و حضور بیش از پیش زنان در عرصه های مختلف اجتماعی ،در صحنه های اشتغال،مدیریت و مشارکت سیاسی حضور زنان در سطوح مختلف تصمیمگیری اگر نگوییم بی اثر اما بسیار کمرنگ است.
با توجه به وجود تفکرات قالبی و نیز وجود موانعی چون : فرهنگ مردسالاری و وجود کلیشههای جنسیتی در کتابهای درسی و رسانه ها، نابرابری در توزیع امکانات و فرصتها، دسترسی کمتر به شبکههای غیر رسمی و اطلاعات غیر آشکار و عدم کادرسازی مناسب و عدم توازن در استخدام زنان در کشور و وجود خان کد پرسنلی برای کسب و حضور زنان ؛مخصوصا زنان جوان و تحصیل کرده نسل جدید در جایگاهای مدیریتی کلان ،واژه عدالت جنسیتی را چگونه میتوان تعریف کرد ،چگونه می توان به آن رنگ و بوی عملی داد؟
در پژوهشهای مختلف صورت گرفته رابطه ی بین اشغال زنان و مشارکت سیاسی و خواست کسب موقعیت های کلان مدیریتی آنها دیده می شود اما سهم زنان در یک دهه گذشته از استخدامها چقدر بوده است ؟
آیا می توان از زنان توانمند فارغ از داشتن کد پرسنلی و استخدام رسمی در جایشگاههای مدیریتی استفاده کرد ؟ایا حضور برابری وجود دارد که بشود از عدالت جنسیتی در بکار گیری زنان در جایگاهای مدیریتی و مشارکت سیاسی صحبت کرد ؟
آیا در محیط های کاری عدالت جنسیتی تعریف شده است ،ایا عدالت جنسیتی با عدالت جنسی اشتباه گرفته نمیشود ،بی شک نیازمند تعریف دو واژه متفاوت عدالت جنسی و عدالت جنسیتی می باشیم . عدالت جنسی به معنای دید به یک انسال از منظر فیزیکی و جسمی است و تفاوتهای ساختاری بدنی زن و مرد و عدالت جنسیتی به انسال فارغ از جنسیت به توانایی و مهارتهایی که داراست توجه میشود .اما آنچه تاکنون میراث دار بوده ایم ادعای عدالت جنسیتی به تعبیری شایسته سالاری اما با نگاهی جنسی بوده ایم .شایستگان اکثریت مردان تعریف شد و از بین مردان شایسته ی شایسته انتخاب شد .
البته در این امر موانع ساختاری و درونی هم برای آن اندک زنانی که بهشان پیشنهاد قبول پست مدیریتی شد نیز وجو دارد از جمله وجود سقف شیشه ای .
برگرفته از کورتیس و کاسار چون زنان در جایگاه های مدیریتی سازمانها به طوری متناسب حضور نیافته و در اقلیت اند، در این جایگاهها معمولا نقشی جزئی دارند و آسیب پذیرند ، بدین معنا که همراهان ، مربیان و سرمشق های کم تری دارند. با این وجود آنان بیشتر زیر نظرند و به احتمال بیشتری بر اساس پیش داوری مورد ارزیابی قرار میگیرند. از سوی دیگر این نگرشها منجر به تشکیل شیوههای سازمانی میشود که به عنوان عوامل مهم به وجود آورنده ی سقف شیشه ای مطرح اند.
سقف شیشهای اصطلاحی است که در دهه 1970 بوجود آمد تا موانع نامرئی و مصنوعی که به واسطه دیدگاهها و پیش قضاوتهای سازمانی وجود داشت و مانع دست یابی زنان به سمت های اصلی سازمان بود را توضیح دهد.
بنا براین زنان خود نیز با توجه به شرایط محیطی ایجاد شده و وجود موانع آشکار و نهان ،با عدم قبول خود برای پذیریش پست های مدیریتی به توزیع نا برابر پست ها و مدریتهای کلان کمک کرده اند .
بی شک یکی از راههای توسعه هر کشوری از مسیر حضور زنان در پست های مدیریتی و مشارکت سیاسی
آنها می گذرد و می توان یکی از بهترین راهکار های جبران این کمبود را تبعیض مثبت مدیریتی زنان دانست.
گیل خبر:انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.