به گزارش گیل خبر، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که دولت برنامه ششمی را ارائه کند که با اسناد بالا دستی به خصوص اقتصاد مقاومتی،سیاست های کلی 80 گانه و برنامه توسعه ششم مطابقت داشته باشد، اظهار داشت: انتظار دیگر ما این است که برنامه به صورت کمی و کیفی، هدف دار و سال به سال تبیین شده باشد که مجلس بتواند آن را رصد کند و قابل اندازه گیری باشد.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار داریم دولت برای اجرای برنامه اگر نیاز به قانونی دارد آن قانون را از مجلس به صورت مصوب بگیرد و ما از برنامه چیز دیگری نمی خواهیم،بیان کرد:مطابق مستندات، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در تطبیق احکام برنامه ششم توسعه با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم به تفکیک مشخص شده است.برای مثال پیشتازی اقتصاد دانش بنیان که بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوده متناظر آن ماده 14 لایحه است و ماده 14 برای تحقق بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دو کتابچه مجزای دیگری را دولت ارائه کرده است که یکی از آن ها سند تطبیقی برنامه ششم با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. 24 بند سیاست های اقتصاد مقاومتی است که هر سیاستی را به صورت اتفاقی انتخاب کنید با آدرس مشخص، مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال سیاست دهم؛ حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده در صفحه 251 این کتابچه آمده است که در این بخش با جزئیات آن آمده و تا سال 99 را بیان کرده است و اینکه برخی می گویند ما سال به سال نمی توانیم رصد کنیم، چطور نمی شود آن ها را رصد کنیم. در برنامه همه آن ها مشخص شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی،متذکر شد: اینکه می گویند برنامه با سیاست های کلی و اقتصادمقاومتی همخوانی ندارند،قاطعانه می گویم تا به امروز برنامه ای تا این حد مستند به مجلس ارائه نشده است. از همکارانم خواهش می کنم این برنامه را مطالعه کنند.

وی افزود: از این 80 سیاست به طور اتفاقی اگر سیاست 45 را انتخاب کنیم،مشاهده کنیم که سیاست 45 فرهنگ سازی، ایجاد زمینه ها و ترتیبات لازم برای تحقق سیاست های های کلی جمعیت است که در صفحه 421 آمده است. تا به حال چنین برنامه ای به مجلس ارائه نشده است. اگر همکاران ما وقت بیشتری بگذارند و آن را مطالعه کنند نتایج خوبی به دست می آید. اهداف کلی،راهبردها،سیاست ها و اقدامات اساسی به طور دقیق مشخص شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی،اظهارداشت:می توان گفت تطبیق با سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه توسعه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری انجام شده است.سند برنامه ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز با جزئیات در بخش های مختلف مشخص شده است. هر موردی را بطور تصادفی مطالعه کنید،جزئیات آن نیز مشخص شده است. در مناظره رادیویی که با یکی از همکاران انجام دادم، منکر چنین موضوعی شد ولی می بینیم که در اینجا همه جزئیات آمده است. برخی از همکاران می گویند ما باید برنامه را تصویب کنیم، این برنامه موجود است و نمایندگان می توانند بعد از مطالعه، آن را بررسی کنند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم،بیان کرد:در بخش جوانان مشخص شده که هرسال چه برنامه هایی وجود دارد و از کجا باید به کجا برسیم.در هر موضوعی،مسائل تفکیک شده است؛برای مثال در موضوع آب تبیین وضعیت، اهم اقدامات دولت،چالش ها، اهداف کلی و راهبردها به طور دقیق مشخص شده است. سوال این است در برنامه چهارم و پنجم آیا این جزئیات مشخص شده بود.

وی ادامه داد: 3 کتاب دیگر هم دولت در اختیار نمایندگان قرار داده است که در حوزه بخشی یک و دو ، 2 کتاب را ارئه کرده است که از همکاران و نمایندگان تقاضا می کنم که آن ها را مطالعه کنند.شاید این اعداد و رقم های فراوان اشکال داشته باشند اما اینکه گفته شود دولت لایحه را نداده ، بی انصافی است؛زیرا دولت مطالعات  فراوانی را در این زمینه انجام داده و هزار نفر کارشناس خبره در نوشتن آن کمک کرده اند.در تمام کتابچه ها اطلاعات به همراه جزئیات آمده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ گاه تا به امروز چنین مطالعات را نداشته ایم.هر برنامه ای که به مجلس می آید باید با اسناد بالادستی ما که اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری است،مطابقت داده شود. 3 کتابچه به نمایندگان ارائه کرده اند که در آن ها مستندات خود را درآورده اند.خود برنامه،چالش ها،استراتژی ها، راهبردها و اهداف آن در کتابچه ها مشخص شده است.هیچ کس مانع تصویب برنامه توسط مجلس نشده است،دولت آن را به ما داده تا برنامه را تصویب کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی،تصریح کرد:می گویند چرا ویرایش جدید را آقای نوبخت به مجلس فرستاده است.این ویرایش جدید همان لایحه است البته با این تفاوت که چون دوستان گفتند که در تنظیم برنامه ما 10 شاخص اصلی داریم،دولت نیز در 10 شاخص اصلی را در ویرایش جدید مشخص کرده و دراین 10 شاخص اصلی تولید ناخالص و تولید سرانه مشخص شده است. دستور دکترلاریجانی این بود که این کتابچه ها به آن دلیل که مطالعه آن زمان بر است؛خلاصه شود و 10 شاخص اصلی را بیاورند.

وی افزود:دولت نیز بسیار ساده مسائل مختلف را آورده است.برای مثال رشد سالانه ارزش افزوده،رشد سالانه اشتغال، رشد سالانه بهره وری و رشد سالانه سرمایه گذاری کشاورزی مشخص شده است.کشاورزی را دراین ویرایش جدید به صورت خلاصه گفته اند درحالی که کشاورزی به صورت جزئی و مفصل در کتابچه ها آمده است.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی،گفت:دولت برای اجرای برنامه احکامی را که نیاز داشت در اینجا گرفته است.یک اشکالی که می گیرند این است که می گویند این اعداد تحقق پیدا نمی کند.زمانی دولت می گوید این امکانات من است و براساس این امکانات برآورد می کنم که در 5 سال آینده می توانم این کارها را انجام دهم.در برخی مواقع مدل طراحی برنامه به این صورت است.

نماینده مردم رشت در مجلس،بیان کرد: در برخی مواقع ابلاغ مقام معظم رهبری،مطالبه مردم و کارشناسان این است که ما رشد 8 درصد را می خواهیم،دولت می گوید برای رسیدن به رشد 8 درصد مقدار مشخصی سرمایه لازم است که مقداری از سرمایه را از منابع درآمدی کسب می کنم، مقداری را دولت می تواند سرمایه گذاری کند، بخشی را نیز باید فاینانس و سرمایه گذاری خارجی باشد. ولی ما انگشت می گذاریم بر روی اینکه نه، نمی توانی این موضوع را تحقق بدهی.

وی ادامه داد:باید دو کار انجام بدهیم یا اینکه دست دولت را باز بگذاریم و بر روی سیاست های کلی ابلاغی تمرکز کنیم، زیرا سیاست های کلی ابلاغی می گوید رشد 8 درصد سالانه و تولید سرانه باید به 6 و 7 دهم درصد برسد و بهره وری کلی عوامل تولید باید رشد سالانه 2 و 8 دهم درصدی داشته باشند؛همچنین نرخ بیکاری باید تک رقمی شود و تشکیل سرمایه ثابت داخلی نباید از 15 درصد بیشتر باشد.هدف را ما  برای دولت تعیین کرده ایم و دولت برای رسیدن به این هدف باید مسیر مشخصی را طی کند.

وی افزود:کار دولت با این شرایط سخت می شود. چراکه ما به دولت نگفته ایم که تو چه کاری را می توانی انجام دهی، بلکه به دولت گفته ایم این کار را انجام بدهد که برای اجرای این تکلیف از سوی دولت باید به قوه مجریه کمک کنیم. نمی توانیم بگوییم باید این کار را انجام دهی و به ما هیچ ربطی ندارد.

جعفرزاده ایمن آبادی،گفت: حالا که برای دولت هدف تعیین کرده ایم، باید به دولت کمک کنیم. دولت می گوید برای انجام این تکالیف، نیاز به قواعدی دارم. در برنامه های آتی امکان دارد به او کمک کنیم. از الان بگوییم نه دولت نمی تواند به رشد 8 درصد برسد، درست نیست. دولت نیز الان می گوید که به رشد 8 درصد نمی توانم برسم. خود دولت صادقانه می گوید اگر دست من باشد بیتشر از 5 درصد نمی توانم. اما نظام می گوید که 5 درصد کم است و باید به 8 درصد برسد.

وی افزود: دولت ادعایی نکرده، ما برای دولت تکلیف مشخص کردیم و ما می خواهیم که برنامه را کنترل کنیم. به نظر من کمیسیون تلفیق به صورت سنتی عمل می کند زیرا تاکنون هیچ دولتی به این صورت برنامه ای را ارائه نکرده است و برای همین است که کمیسیون تلفیق تنها به دنبال تصویب کتابچه است. در صورتی که کمیسیون تلفیق باید در 8 بخش کارگروه هایی را تعریف کند. این کارگروه ها باید برنامه دولت را در این بخش ها کنترل کند و نتیجه آن را به کمیسیون بیاوردو سپس با کارشناسان دولت بحث کنند که آیا این برنامه قابل اجرا است یا خیر.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از اهدافمان نمی توانیم عقب نشینی کنیم، اظهار داشت: بیان کرد: یا برنامه به این اهداف می رسد یا نمی رسد که در صورت نرسیدن باید برنامه را تغییر دهیم. باید توجه داشته باشیم که مجلس و دولت هیچ کدام نمی توانند اهداف را تغییر دهند زیرا اهداف سیاست های کلی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بعد از آنکه که کمیسیون تلفیق برنامه ها را جمع بندی کرد باید بر روی احکام تمرکز کنیم. ما به دولت گفته ایم که کتاب امیال و آرزوها ننویسد و هدف را مجلس برای دولت تعیین می کند و دولت احکام مورد نیاز اجرای برنامه را تحویل می دهد. این ایراداتی که تاکنون گرفته شده از روی عدم مطالعه برنامه دولت است. این به معنای تأیید صرف برنامه دولت نیست بلکه من معتقدم کارشناسان باید این برنامه را کنترل کنند. هیچ کس از تصویب برنامه توسط مجلس جلوگیری نکرده است و برای کنترل نیز مجلس می تواند اقدام کند.

وی افزود: کمیسیون تلفیق به جای این روش های سنتی باید کمیته هایی را در 8 بخش تعیین کند، برنامه را کنترل وتصویب کند همچنین باید احکام را بررسی کند  تا اجرایی شود ضمن اینکه ما فرصت زیادی نداریم زیرا باید قانون بودجه 96 را بر اساس این برنامه تصویب کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایراداتی که چرا برنامه توسط نوبخت به مجلس ارائه شه است، گفت: لایحه قبلی و ویرایش جدید به تصویب هیأت وزیران رسیده بود . من از آقای نوبخت سوال کردم و آقای نوبخت تاکید کرد که هر دوی آن ها به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

وی در خصوص این سوال که چرا آقای نوبخت ویرایش جدید را ارسال کرده؟، تصریح کرد: به دلیل اینکه ویرایش جدید تغییراتی نداشته و 4 ماده حسب درخواست مجلس به آن اضافه شده که چکیده تمام آن کتاب ها در این 4 ماده است و تقریباً همان چیزی است که هیأت وزیران ارسال کرده، با امضای نوبخت آمده است. قبلی را ریاست جمهوری ارسال کرده بود و دیگر نمی شود رئیس جمهور دو بار آن را ارسال کند بنابراین، ویرایش جدید مصوبه هیأت وزیران است و چون تغییراتی نداشته، ارسال آن توسط ریاست جمهوری انجام نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: این مسئله خیلی موضوع سخت و پیچیده ای نیست و اشکال شکلی ندارد، به نظر من یک بحث حقوقی است که اگر تغییراتی توسط آقای نوبخت در آن انجام می شد و عدد و رقمی را اضافه می کرد حتی یک عدد را،باید به امضای ریاست جمهوری می رسید، اما تغییری انجام نداده و 4 ماده، 4 جدول چکیده کتاب ها است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیر علنی وزیر نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: آقای زنگنه به جلسه غیرعلنی مجلس آمدند و مباحثی را در مورد قراردادهای نفتی مطرح کردند.در این بخش قراردادها چند نکته حائز اهمیت وجود داشت؛ ما در چه شرایطی قرار داریم، ما شاخصی داریم به نام بازیافت یعنی بازیافت از منابعی که استخراج می کنیم ضریب ما 21.8 است. جالب این است که در 3 برنامه گذشته هیچ تغییری در این شاخص ما به وجود نیامده است، به ازای هر یک درصد تغییر 300 میلیارد دلار عاید کشور می شود.

عضو کمیسیون برنامه،  بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت بازیافت ایران 21.8 درصد است در حالی که عربستان 60 درصد است که تقریبا دو برابر بیشتر از ما است. ما داریم از دنیا عقب می مانیم. بازیافت برخی از مخازن ما در حدود 5 الی 7 درصد است به عبارتی ثروت ملی کشور به هدر می رود، همین الان اگر بخواهیم صنعت پتروشیمی را تغییر بدهیم چیزی حدود 450 هزار میلیارد تومان پول می خواهد، از طرفی مخازن ما را به غارت می برند. قطر کاملاً مخازن ما را به غارت می برد، همچنین در دریای خزر نیز آذربایجان مخازن نفتی ما را به غارت می برد.

وی افزود: صد درصد مخازن نفتی جمهوری آذربایجان از دریای خزر است در حالی که ما یک درصد هم استحصال نمی کنیم. منابع گازی ما توسط قطر استخراج می شود، ما فقط نظاره گر هستیم. مجبوریم از این قراردادهای IPC استفاده کنیم که بیع متقابل است با این تفاوت که بیع متقابل اتفاقاً مزیتی دارد که بیع های متقابل قبلی نداشته اند. در بیع های متقابل قبلی شرکت سرمایه گذار می آمد کار خود را انجام می داد دستمزدش را می گرفت و بعد می رفت اما در این بیع متقابل آنچه که ما برعهده آنها می گذاریم این است که اگر کاری را انجام می دهید متناسب با تعهدت باید عمل کنید. نظر به اینکه تلاش می کنیم تا مبادا متخصصین ما عقب بمانند.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: 75 درصد این کار توسط 3 شرکت بزرگ و توسط مهندسان ما انجام می شود، ما باید یک واقعیتی را بپذیریم و آن اینکه آرام آرام از صنعت تکنولوژی نفت جهان عقب می مانیم، یک روزی ما حرف برتر را می زدیم، ما روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر از عراق تولید می کردیم ولی عراق همین امروز 500 هزار بشکه بیشتر از ما نفت تولید می کند. ما دیگر توان تولید بیشتر از این را به دلایل مختلف نداریم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: 15 بار این قراردادهای نفتی اصلاح شده اند. ایراد می گیرند که این قراردادها  باید به تصویب مجلس برسد. مطابق ماده 10 و بند 7 مصوبه سال 1391 مجلس، وزارت نفت می تواند قراردادهای جدید نفتی طراحی کند و نیاز به تصویب این قراردادها در مجلس نیست. وزیر نفت نیز گفت اگر مجلس این موضوع را قبول ندارد آن را اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور گفت: کشورهای دیگر مخازن ما را می برند ولی ما روی خود را برگردانده ایم و می گوییم ان شاء الله که نمی برند. به جای آنکه آنها ببرند و سهم ما از ذخایر نفتی صفر باشد برای خودمان سهم قائل می شویم بدون اینکه یک ریال سرمایه گذاری کرده باشیم. این کار بسیار عاقلانه ای است. مجموعه های نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجموعه های امنیتی ما هر آنچه که باید در این قراردادهای نفتی لحاظ می شد، را لحاظ شده دیده اند.

وی با بیان اینکه یکی از منابع ما بیش از 80 سال عمر کرده است و الان نیاز به یک نوسازی در آن منابع داریم، گفت: هر یک دلاری که به ما در میادین سرمایه گذاری می کنیم؛حداقل 6 دلار برای ما افزایش سرمایه دارد. عمان تولید خود را دو برابر کرده اما یک میدان جدید هم نزده است و با اصلاح بازیافت توانسته این کار را انجام دهد، نروژ نیز تولید خود را دو برابر کرده است که با اصلاح بازیافت توانست این کار را انجام دهد. از سال  84، 5 قرارداد بیع متقابل نوشته شده که 3 قرارداد به تصویب مجلس نرسیده، ما 19 اردیبهشت 91 این قانون نفت را نوشتیم. بند 3 قسمت «ب» و ماده 7 این اختیار را به دولت داده است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،گفت: اگر بخواهیم افزایش بازیافت داشته باشیم از منابع دولتی باید 134 میلیارد دلار در برنامه ششم به تولیت شرکت های دولتی هزینه شود؛درصورتی که از طریق سرمایه گذاری 201 میلیارد دلار این کار را انجام دادیم ضمناً این قراردادها به تأیید شورای اقتصاد می رسد و ما تا الان نداشتیم و یک اشکال بزرگ در این کشور این است که برنامه های بزرگ کشور به تصویب شورای اقتصاد نمی رسد. شورای اقتصاد در این مواقع بسیار ضعیف عمل می کند./