یکصد و یازدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا؛
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۱۳:۱۳ چاپ

به گزارش گروه دریافت گیل خبر، در این گزارش که توسط سه کارشناس حوزه ماشین آلات و حمل و نقل تنظیم شده بود، کیفیت تولیدات شرکت های سازنده اتوبوس های شهری مورد بحث و دقت نظر قرار گرفته و اعضای کمیسیون در جریان این گزارش قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون با اشاره به اهمیت تحقیق و بررسی برای خرید اتوبوس در شهرداری رشت گفت: تجربه خرید اتوبوس در شهرداری رشت بسیار کم است و از این رو برای افزایش این تجربه و همینطور عملکرد بهتر شهرداری در خرید ماشین آلات و اتوبوس، تهیه تحقیقات های اینجنین ضروری است.

رسولی تصریح کرد: آنچه که در خرید اتوبوس هایی که به تازگی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر شده است رخ داد نشان می دهد که باید بیش از این در باره کیفیت اتوبوس ها، شرکت های سازنده و همینطور نحوه تنظیم قرارداد  دقت صورت گیرد.

عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز با اشاره به خرید ۲۰ اتوبوسی که هم اکنون در ناوگان اتوبوسرانی مشغول به تردد هستند گفت: متاسفانه در اواخر سال ۹۳، سرپرست وقت شهرداری بدون اطلاع شورا و حتی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قراردادی را برای خرید اتوبوس منعقد کرد که نه تنها مصلحت شهرداری در آن لحاظ نشده بود بلکه هزینه های گزافی را نیز بر شهرداری تحمیل کرد.

موسوی روزان با بیان اینکه باید نسبت به انعقاد چنین قراردادهایی دقت عمل لازم را به خرج داد افزود: شرکت هایی که در همکاری با شهرداری رشت از کارنامه خوبی برخوردار نیستند از فهرست خرید اتوبوس در شهرداری رشت خط خواهند خورد.

واثق کارگرنیا نیز در این باره گفت: شهر رشت و شهروندانش شایسته بهترین ها هستند.

این عضو کمیسیون تصریح کرد: هر شرکتی که طرف قرارداد شهرداری رشت قرار گیرد باید بتواند نظر شهروندان این شهر را از لحاظ کیفیت اتوبوس ها تامین کند.

در پایان این مباحث، اعضا با دریافت گزارش، تصمیم گیری درباره این گزارش را به جلسات آتی با حضور شهردار موکول کردند.

پل های عابرپیاده و دغدغه اعضا برای اجرای آن

در دومین بخش از جلسه کمیسیون حمل و ترافیک، اعضا خواستار روند اجرای پل های عابرپیاده در سطح شهر شد.

رئیس کمیسیون با اشاره به طولانی شدن این روند گفت: انتظار می رفت که شهرداری در اجرای پروژه های پل های عابرپیاده همت بیشتری از خود نشان دهد.

رسولی تاکید کرد: اهمیت احداث پل های عابرپیاده به دلیل ارتباط مستقیم این پل ها با جان و سلامت شهروندان در مناطق پرجمعیت است و شورا نسبت به این مهم بی توجه نیست.

عضو دیگر کمیسیون نیز با بیان اینکه مناطقی که احداث پل های عابرپیاده در آن ها باید سریعتر اتفاق بیفتد مدنظر شهرداری نیست گفت: اولویت های شهرداری در مناطقی که باید پل ها در آن ها نصب و احداث شود باید بر اساس جمعیت، میزان خطرات تصادف های رانندگی تعیین شود.

مظفر نیکومنش با انتقاد از عملکرد شهرداری در اجرای پروژه های پل های عابرپیاده به منطقه قاسمیه شهر اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون در این منطقه دو شهروند جان خود را حین عبور ار خیابان از دست داده اند.

وی تصریح کرد: با وجود چنین اتفاقاتی، شهرداری باید راه اندازی پل ها را در چنین مناطق پرخطری که جان مردم مورد تهدید است در اولویت قرار دهد.

این عضو شورا با تاکید بر اتمام پل های عابرپیاده در مناطق شلوغ که محل سکونت اقشار آسیب پذیر شهر رشت است گفت: شورا مدتهاست که نسبت به اجرای این پروژه تاکید کرده است و شهرداری باید تا نیمه ها یتابستان نسبت به نصب و راه اندازی پل های عابرپیاده اقدامات لازم را انجام دهد.

با این سخنان، معاون حمل و نقل شهرداری رشت با اشاره به آماده افتتاح بودن ۵ پل عابرپیاده تا پایان مرداد ماه امسال اظهار کرد: سازه ۵ پل عابرپیاده تا پایان هفته جاری در محل های موردنظر نصب می شود که پیش بینی می کنیم تا پایان ماه آینده این پل ها به بهره برداری برسند.

فرامرز جمشیدپور افزود: همچنین ۷ نقطه دیگر که برای نصب و جاگذاری پل های عابرپیاده در سطح شهر امکان سنجی شده است از لحاظ تاسیسات زیربنایی ساماندهی شده است و اقدامات لازم برای نصب پل ها نیز برای این پل ها در کوتاهترین زمان اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا پایان شهریور ماه، بخش اعظمی از پل های عابرپیاده در سطح شهر به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون با پیشنهاد مسعود کاظمی یکی از اعضای کمیسیون نسبت به تعیین فضایی برای حضور و تجمیع گالری های فروش خودرو با عنوان «شهرک اتومبیل» موافقت کردند. طبق این پیشنهاد، شهرک اتومبیل برای ساماندهی گالری های فروش خودرو که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و همینطور ساماندهی و تجمیع فعالان این صنف به عنوان پایلوت اجرایی کردن ساماندهی مشاغل شهر رشت اجرا خواهد شد.