به گزارش گیل خبر، جبار کوچکی نژاد درباره مصوبه اخیر مجلس درخصوص دائمی شدن قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی و شائبه هایی که درمورد واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی ایجاد شده، گفت: اساسنامه سازمان مدارس غیر دولتی در مجلس قبلی به صورت آزمایشی تصویب شده بود و مجلس فعلی فقط آن را به صورت قانون دائمی تصویب و البته برخی مشکلات آن را رفع کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مورد این رفع ایرادات، افزود: بر اساس قانون قبلی، آموزشگاه های علمی مالیات می دادند که در قانون جدید معاف شدند زیرا سازمان های آموزشی از مالیات معاف هستند؛ ضمن آنکه مقرر شد دیگر سازمان تعزیرات حکومتی به مباحث مربوط به مدارس غیردولتی ورود نکند و این موضوعات در دادگاه اداری آموزش و پرورش حل و فصل شود.

کوچکی نژاد تصریح کرد: قانون جدید همچنین مباحث مربوط به نظارت را ارتقا داد و مقرر کرد یک اداره مستقل در استانها تشکیل شود تا مردم برای سرمایه گذاری در بخش آموزش سرگردان نشوند؛ ضمن آنکه صندوق حمایت از مدارس غیردولتی هم فعالتر شد.

وی با اشاره به اینکه دولت برای هر دانش آموز حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان سرانه می دهد، اضافه کرد: در قانون جدید دولت موظف شد برای دانش آموزان محصل در مدارس غیردولتی نیز یارانه بدهد؛ زیرا معتقد بودیم وقتی بخش خصوصی پای کار می آید، دولت هم درصدی از این شهریه را پرداخت کند تا به مردم فشاری تحمیل نشود و به همین منظور باید 50 درصد آن از سوی دولت پرداخت شود و در لایحه بودجه سالانه هم ردیف متعلق به آن تعریف شود.

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه قانون دائمی شدن تاسیس و اداره مدارس غیردولتی بیشتر در راستای قانونمند شدن این مدارس بود و نه چیز دیگر؛ ادامه داد: این قانون از قدیم الایام وجود داشت؛ قبل از انقلاب تحت عنوان مدارس ملی فعالیت داشت، بعد از انقلاب در قالب مدارس غیرانتفاعی و اکنون نیز با عنوان مدارس غیردولتی.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: ما مخالف واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی هستیم ولی اگر بخش خصوصی خودش پای کار بیاید و از صفر تا صد مدرسه را بسازد و اداره کند، به نفع دولت است؛ دولت هم می تواند توان خود را بر نظارت قوی تر، بیمه معلمان، برگزاری امتحانات و سوالات هماهنگ بگذارد لذا سرمایه گذاری بخش خصوصی منافاتی با اصل موضوع دولتی بودن آموزش و پرورش ندارد.

خانه ملت