مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ ۰۷:۲۷ چاپ

به گزارش گیل خبر، رضا مسرور عصر دیروز در جریان بازدید از بندر در حال احداث کاسپین با اشاره به سرمایه گذاری 528 میلیارد تومانی در اسکله، موج شکن و تقاطع، آزادسازی، راه آهن و چهار خط در حال احداث در این بندر اظهار کرد: مبلغ 275 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای احداث بندر مذکور قرارداد بسته شده است.

وی به انعقاد قرارداد 159 میلیارد تومانی با بخش خصوصی خارجی برای اجرای پروژه ها در مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و افزود: در مجموع 962 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اجرای پروژه ها در مجتمع بندری کاسپین در حال انجام است.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی آغاز شده است، تصریح کرد: در دور دوم سفرهای استانی دولت دهم، ساخت مجتمع مذکور در محدوده سازمان منطقه آزاد انزلی به تصویب رسیده است.

مسرور از اجرای طرح احداث موج شکن های مجتمع بندری کاسپین از سال 88 خبر داد و بیان کرد: در مدت پنج سال تا سال 92 پروژه مذکور تنها 38 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال 91 به صورت بلاتکلیف رها شده بود.

وی به مطالعات مهندسی ارزش و کاهش یک هزار میلیارد ریالی قیمت تمام شده برای فعال کردن پروژه مذکور اشاره کرد و گفت: از آبان ماه سال 92 تاکنون موج شکن شرقی 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت موج شکن غربی 60 درصد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به احداث یک پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال عملیات اجرایی احداث پست اسکله مذکور به اتمام می رسد.

مسرور به مطالعات و عملیات اجرایی چهار پست اسکله جدید توسط بخش خصوصی در مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و یادآور شد: عملیات اجرایی چهار پست اسکله مذکور با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 350 میلیارد تومان برای احداث پنج پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین سرمایه گذاری شده است، اظهار کرد: بندر کاسپین پس از پروژه پل خلیج فارس بزرگ ترین پروژه عمرانی زیرساختی در مناطق آزاد کشور محسوب می شود.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، طراحی بندر کاسپین را با رویکرد صادراتی عنوان کرد و افزود: مجتمع بندری کاسپین تبدیل به هاب دادوستد راهبردی ترانزیت کالا در دریای خزر می شود.

مسرور با تأکید بر فعال سازی کریدور نوستراک به منظور ترانزیت کالا، بیان کرد: مجتمع بندری کاسپین در 22 پست اسکله شامل ترمینال های تجاری، نفتی و صنایع دریایی احداث می شود و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 15 میلیون تن کالا را دارد.

وی به توانایی پهلوگیری کشتی های با ظرفیت 12 هزار تن در بندر کاسپین اشاره کرد و گفت: ساختمان اداری، انبارها، محوطه نگه داری کالا، منطقه نگه داری کالای فله ای مایه، منطقه نگه داری کالای فله خشک، منطقه کانتینری، منطقه نفتی و صنعتی، بخش پارکینگ، ترمینال مسافری و محوطه حمل و نقل ریلی در مجتمع بندری کاسپین احداث می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین از نوع بندر نسل سوم با تکنولوژی و امکانات دریایی جدید است، تصریح کرد: مجتمع بندری کاسپین از پسکرانه 500 هکتاری برخوردار است.

مسرور متذکر شد: مجتمع بندری کاسپین می تواند خدمات پشتیبانی انبارداری، فرآوری و توزیع کالا را ارائه کند ضمن اینکه ایجاد صنایع دریایی کشتی سازی و فعالیت های دارای ارزش افزوده کالا از دیگر قابلیت های این مجتمع بندری است.

فارس