به گزارش گیل خبر ، علیرضا شعبان نژاد امشب در جلسه شورای عالی استاندارد گیلان اظهار کرد: ارقام بومی برنج استان نیازمند نشان سازی تجاری است. وی بر بسته بندی برنج تولیدی گیلان تاکید کرد و افزود: بسته بندی برنج موجب اشتغالزایی در استان می شود. شعبان نژاد با بیان اینکه کارخانه های شالیکوبی گیلان به صورت حق العمل کاری فعالیت می کنند، تصریح کرد: کارخانه های مذکور در مقابل هر کیلوگرم تولید برنج سفید 190 تومان دستمزد دریافت می کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به وجود یک هزار و 550 کارخانه شالیکوبی فعال در استان اشاره کرد و گفت: سالانه یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک در گیلان تولید می شود. وی از تولید 750 هزار تن برنج سفید طی سال جاری در گیلان خبر داد و بیان کرد: مقدار برنج تولیدی مذکور معادل نیاز 20 میلیون نفر جمعیت کشور است. *بازسازی 300 کارخانه شالیکوبی در گیلان شعبان نژاد با اشاره به اصلاح و بازسازی 300 کارخانه شالیکوبی در گیلان، خاطرنشان کرد: 23 درصد شلتوک برنج در فرآیند کارخانه های شالیکوبی با افت محصول مواجه می شود و در تلاش هستیم افت محصول را چهار تا هفت درصد کاهش دهیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به هجمه ای مبنی بر آلودگی برنج محلی در استان اشاره کرد و گفت: آزمایش های متعددی روی برنج های محلی انجام شده است. وی با بیان اینکه برنج های محلی بدون آلودگی هستند، تصریح کرد: نیاز است آزمایشگاه هایی در کنار کارخانه های شالیکوبی به منظور آزمایش مستمر دایر شود. *100 کارخانه شالیکوبی گیلان اصلاح ساختار داد رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز در جلسه مذکور از اصلاح ساختار 100 کارخانه شالیکوبی در این استان خبر داد و گفت: تعداد 21 واحد پروانه خوداظهاری دریافت کردند و پنج واحد استاندارد هستند. محمدعلی یوسفی به استانداردسازی کارخانه های شالیکوبی از ابتدای تابستان سال 92 در گیلان اشاره کرد و افزود: بسته بندی برنج اجباری اعلام شده است. وی خواستار استقرار یک آزمایشگاه به ازای هر 25 کارخانه شالیکوبی در گیلان شد و بیان کرد: هر پنج کارخانه شالیکوبی می توانند یک آزمایشگاه را به صورت مشترک تجهیز کنند و آزمایشگاه ها در 25 منطقه مستقر شوند. یوسفی با بیان اینکه شرایط بسته بندی برنج توسط کارخانه ها باید اعلام شود، تصریح کرد: ارقام مختلف برنج نیازمند ارزیابی است. رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان بر ارتقای استانداردسازی تولید کالا طبق بند 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و یادآور شد: استاندارد مبنا و فرهنگ اصلی در بازرگانی است. وی استانداردسازی تولید در بازار داخلی و خارجی را نقش آفرین خواند و اظهار کرد: رعایت نکردن استاندارد در تولید به معنای نبود اخلاق در تولید و توزیع کالا است. یوسفی ارتقای کیفیت برای تولیدکنندگان را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: استانداردسازی برای مصرف کننده و خریدار ایجاد اطمینان می کند و اطمینان موجب اعتماد شده و این اعتماد، اعتقاد به همراه دارد و اعتقاد سبب اعتبار است./فارس