علیرضا فرخ بخت فومنی
۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ۲۱:۱۷ چاپ
گیل خبر/علیرضا فرخ بخت فومنی - سالهای 91 و 92 از نظر رکود و تورم بی نظیرترین سالها در تاریخ اقتصاد کشور به حساب می ایند.رشد اقتصادی نزدیک منفی 8 درصد و کاهش 20 درصدی سطح درامد، اقتصاد کشور را تحت شعاع خود قرار داد.براساس دیدگاه کارشناسان اقتصادی عمق این فاجعه چنان است که تا سالها اثارش بر اقتصاد کشور باقی خواهد ماند.اما پس از روی کارامدن دولت تدبیر و امید برنامه هایی برای مهار و کاهش تورم تدوین که نتایج ان موید موفقیت دولت در این زمینه بود.تورم مهار و حتی سیر نزولی به خود گرفت به طوری که از مقدار 32.6 در خرداد 92 به 26.2 در خرداد 93 کاهش یافت.اما انچه که هنوز در اقتصاد ایران پابرجا مانده و ذهن دولتمردان و مدیران بنگاه های اقتصادی را به خود مشغول نموده موضوع رکود است.به طوریکه در طی هفته های گذشته خبرهایی مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی دولت در ارتباط با خروج از رکود اعلام و مدیران دولتی در جاهای مختلف پیرامون ان به بحث و بررسی پرداختند. به اعتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی یکی از موثرترین کارها،به خصوص در کوتاه مدت افزایش صادرات غیر نفتی است.با ورود جدی تر به بازارهای بین المللی و تکیه بر بازارهای در دسترس و مناسب، می توان به رشد صادرات و در نتیجه ورود ارز،افزایش تولید داخلی و در نهایت رشد کسب و کار و رونق اقتصادی خوش بین بود. اما در این بین دولت و سیاستهای ان نقش بسزایی در افزایش صادرات خواهد داشت.تسهیل و تشویق صادرات از عمده ترین فعالیت های است که دولت می بایست در این مقطع زمانی انجام دهد.هر چقدر فرایند صادرات برای صادرکنندگان ساده تر و سهل تر گردد و از فعالیت های دست و پا گیر و غیر ضروری کاسته شود موفقیت شرکتها در بازارهای بین المللی بهتر خواهد بود.کاهش زمان فعالیت صادراتی می تواند حضور به موقع صادرکنندگان را در بازار امکان پذیر نماید. سیاستهای جوایز صادراتی در اغلب کشورها برای تشویق بنگاه ها برای فعالیت صادراتی اجرا می شود. از اجرای این روش کشور های بسیاری با رشد صادرات محصولات خود روبرو شده و از ان سود برده اند.امادر طی سالهای گذشته جوایز صادراتی بعنوان یک مشوق برای صادرکنندگان از دستور کار خارج و بازرگانان از دریافت ان محروم گشتند. دولت در حال حاضر برای افزایش صادرات و ترغیب بنگاه های اقتصادی ائم از تولیدی و تجاری می بایست این مشوق ها را بکار گیرد تا صادرکنندگان با دریافت این مشوق ها بتوانند مزیت رقابتی برای محصولات ایرانی در بازار های بین المللی ایجاد نمایند.این مشوق ها می تواند در کاهش هزینه های صادراتی نقش بسیار مهمی را ایفا و قدرت صادرکنندگان را در دستیابی بیشتر به سهم بازار افزایش دهد.پرداخت هزینه های حمل و نقل،پرداخت تسهیلات ارزان قیمت،پرداخت هزینه های بازاریابی شرکتها و بنگاه های اقتصادی و ... می تواند نمونه هایی از این مشوق ها باشند. در این رابطه مدیران بنگاه های اقتصادی نیز باید برای کمبود فروش داخلی به موضوع صادرات برای خروج از این رکود اقتصادی تلاش مضاعفی از خود به خرج دهند.خروج از تفکر سنتی و روی اوری به نگاه علمی در موضوع تجارت خارجی،انجام تحقیقات بازاریابی مناسب و شناسایی بازارهای جدید،بازاریابی علمی و درست برای کالاها و خدمات خود در بازارهای هدف و استفاده از نیروهای متخصص و کارازموده در این زمینه از مهمترین کارهایست که باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد. به هر حال همه باید برای خروج از این وضعیت تلاش کنیم.هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی با همگرایی و هماهنگی و استفاده از ظرفیتهای همدیگر می توانند اهداف کلان کشور را سریعتر محقق نمایند. علیرضا فرخ بخت فومنی دبیر اتحادیه صادرکنندگان و بازرگانان استان گیلان
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code