جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت
به گزارش گیل خبر، فهیمه پناه آذر: آیین گشایش سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال در فضایی کوچک اما خاطره انگیز برگزار شد؛
تماشاخانه سنگلج شامگاه اول بهمن میزبان هنرمندانی بود که به بهانه 50 سالگی آن دور هم جمع شدند و با مرور خاطرات در این تماشاخانه قدیمی، شمع کیک آغاز 34سالگی تئاتر فجر و 50سالگی تولد سنگلج را روشن و خاموش کردند.
  • خاطره گویی مدیران
غیر از هنرمندان تئاتر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و مدیران پیشین تئاتر و تماشاخانه سنگلج هم در این مراسم حضور داشتند، هر چند جای خالی علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد محسوس بود اما پخش سخنرانی او در یک نماهنگ، غیبتش را تا حدودی جبران کرد. در ابتدای مراسم منصور ضابطیان همراه رؤیا افشار وارد صحنه شد و این بازیگر پیشکسوت تئاتر، شمعی را به یاد تولد ۵۰ سالگی سنگلج روشن و پوستر جشن را امضا کرد. در این مراسم جز سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر که پیام خود را به صورت موجز خواند، سخنرانی دیگری اتفاق نیفتاد و مدیران و مسئولان تئاتر صحبت های خود را در قالب یک نماهنگ به گوش حاضران رساندند. همچنین در نماهنگی دیگر، عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز از تاریخچه سنگلج گفتند. از دیگر بخش های افتتاحیه خاطره گویی اتابک نادری و علی عابدی مدیران پیشین و فعلی سنگلج بود که به دعوت مجری روی سن حاضر شدند.
  • اهدای جوایز 4بخش
بخش بعدی مراسم به اهدای جوایز بخش های پوستر، عکس و نمایشنامه نویسی تعلق داشت. حمید جبلی، قباد شیوا، امیر اسمی و محمدامیر یاراحمدی به نمایندگی از هیأت داوران عکس، پوستر، پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر و نمایشنامه نویسی روی صندلی هایی که در صحنه چیده شده بود نشستند و هر کدام برگزیدگان بخش های مربوط به خود را معرفی کردند. در بخش نمایشنامه نویسی، مهرداد کورش نیا، کامران شهلایی و پویا پیرحسین لو به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند. در بخش برگزیدگان پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر سعید رضوانی، فرشته عابدی و سینا افشار جوایز اول تا سوم را دریافت کردند و در بخش پوستر هیأت داوران از سینا افشار و شکوه احمدی تقدیر شد و میثم نامدار، جواد آتشباری و میثم خاوری جوایز اول تا سوم را بردند. در بخش برگزیدگان عکس عماد دولتی، حسین اسماعیلی و ساینا قادری تقدیر شدند و جوایز اول تا سوم به مهرداد تجلی، کیارش مصیبی و پرنا بهارعلی اهدا شد.
  • 22اجرا در سومین روز
در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر علاوه بر اجرای 16نمایش، 6نمایش محیطی هم در فضاهای تعیین شده اجرا می شود. در این روز یک گروه تئاتر ژاپنی نمایش «بازی سایه» را ساعت 17:30و 20:30در تالار وحدت اجرا می کند و نمایش «ادامه مطلب» از رشت به کارگردانی مهدی شایان در 2نوبت 17و 20اجرا خواهد شد. سومین روز جشنواره بیشتر میزبان گروه های تهرانی است و در این میان یک کار مشترک ایران و فرانسه در سالن باران روی صحنه می رود؛ «طوفان» به کارگردانی کریستف مرشیان و اصغر نوری در 2نوبت 18و 20.«روزهای بی پایان»، «دونه کفترهام نذریه»، «هتلی ها»، «اپرای مولوی»، «جنایات و مکافات»، «نوبت یعنی بعدی»، «جوادیه»، «من شاه ریچارد بودم»، «همتون منو می شناسید»، «ارتباطات غیرارگانیک»، «شبی بیرون از خانه»، «ازدواج های مرده» و «آوریل1912» از دیگر نمایش های روز سوم هستند.
  • افتتاح تالار قشقایی
با گذشت 2روز از جشنواره تئاتر فجر، تالار قشقایی تئاتر شهر هم گشایش یافت. این تالار که مدت ها به دلیل بازسازی مجموعه تئاتر شهر تعطیل بود، از چهارمین روز جشنواره میزبان 5نمایش در بخش های مرور تئاتر ایران، مهمان و مسابقه بین الملل خواهد شد. در نخستین روز فعالیت این تالار قرار است نمایش «مجلس قربانی سنمار» به کارگردانی شیما جوادپور از بوشهر روز یکشنبه در 2نوبت 17:30و 19:30روی صحنه برود.