نگ نرم، یا جنگ روابط عمومی ها امروز در سراسر جهان به وضوح دیده می شود. از روابط عمومی رژیم غاصب صهیونیستی گرفته تا گروهک های تکفیری، که با هدف تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام فعالیت های وسیع و برنامه ریزی شده ای را پی می گیرند. رسانه های کشور و به ویژه رسانه های خارجی زبان در شرایط فعلی باید مسیری متفاوت را طی کنند. مسیری که شرایط را برای توازن اطلاع رسانی ایجاد نماید و بر سلطه خبری و یکطرفه غول های خبری جهان پایان دهد و از طرف دیگر با پوشش خبری محتوای محبوب و عامه پسند، ضمن اطلاع رسانی مواضع جمهوری اسلامی ایران، شرایطی را برای پیروزی در عرصه دیپلماسی دیجیتالی فراهم کند. بدین منظور در این یادداشت به چند پیشنهاد اشاره می شود: 1. بهره گیری از حداقل 10 رسانه داخلی به زبان های دیگر برای حضور قدرتمند در فضای رسانه دیجیتال. امروز در بسیاری از زبان ها، ما حتی یک رسانه هم نداریم. در واقع زمانی که مردم در سراسر جهان که به شدت تحت تاثیر غول های رسانه ای غربی قرار می گیرند، وقتی می خواهند اخبار آنها را با اخبار داخلی ایران بررسی کنند، هیچ رسانه ای را پیدا نمی کنند. بنابراین لازم است که وزارت ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه اقداماتی را برای استفاده از این فرصت بوجود آورند. چراکه عرصه رسانه های دیجیتال، رقابت با شرایط نسبتا برابر از نظر فنی و تکنولوژیکی است. از همین رو می توان با اندکی فعالیت بیشتر به دستاوردهای قابل توجهی رسید. 2. استفاده از روابط عمومی برای تنویر افکار عمومی. ماهیت رسانه ها، خبری و اطلاع رسانی صرف است اما ماهیت روابط عمومی در نظر گرفتن منافع سازمان و مردم می باشد. بنابراین در شرایط فعلی در حوزه رسانه های دیجیتالی بین المللی، ما بیشتر از اینکه به رسانه خبری نیاز داشته باشیم به رسانه روابط عمومی نیاز داریم. رسانه ای که بتواند با قدرت از مواضع و سیاست های جمهوری اسلامی ایران دفاع کند. 3. بهره گیری از تخصص سئو پی آر در بهینه سازی رسانه های کشور. تخصص سئو پی آر به کارگزاران رسانه ها اجازه می دهد که محتوایی تولید کنند که در سراسر اینترنت دیده شود و از این نظر هرچه در این حوزه قوی تر ظاهر شویم می توانیم دستاوردهای بیشتری را کسب کنیم. به عنوان مثال اگر در گوگل واژه IRAN را جستجو کنید مشاهده می کنید که تنها یک روزنامه بی کیفیت آنلاین به نام ایران دیلی در نتایج صفحه اول مشاهده می شود و این نشان از مرگ دیجیتال ایران در فضای اینترنت است. بنابراین برای پیروزی در این عرصه به بسترهای فنی از نظر سئو نیاز داریم. همچنین افراد در تحریریه ها باید برای تولید محتوای بهینه سازی شده آموزش های لازم را ببینند. 4. تولید محتوای محبوب. رسانه های بین المللی باید در کلاس های متفاوت تعریف شوند و برخی از آنها باید شامل رسانه های عامه پسندی باشند که مردم را به سمت خود جلب می کنند. سبک های زندگی مدرن غربی برای خود غربی ها مطلوب است و در این نشریات نباید صرفا مواضع اسلامی گرفت و تنها در مسائل سیاسی، می تواند نگاه جمهوری اسلامی ایران را به مسائل بشر دوستانه نظیر بحران غزه و نسل کشی رژیم اشغالگر قدس جلب کرد. تولید محتوایی که یکسره در بر دارنده ارزش های یک کشور دیگر است که با نظام ارزشی حاکم بر دنیا متفاوت می باشد، مخاطبان را از سایت خبری و رسانه های دیجیتال ایرانی پس می زند. 5. شبکه های اجتماعی محور رسانه های دیجیتال جدید. چنانچه امروز به رسانه های کشور بنگریم بدون شک ضعف بی بدیل آنها را در عدم حضورشان در شبکه های اجتماعی مشاهده خواهیم کرد. این عدم حضور به معنای یک شکست تمام عیار است. چراکه رسانه اجتماعی جایی است که صداهای کوچک بزرگ می شود. شبکه اجتماعی محل جولان سی ان ان، بی بی سی، فاکس نیوز و سایر رسانه های استکبارگر و استعمارگر نیست. اینجا جایی است که تولید محتوا می تواند به شدت افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار دهد. شبکه اجتماعی صدای مردم جهان است و مردم امروز بیشتر از هر رسانه ای به شبکه اجتماعی اعتماد دارند و این جایی است که رسانه های بین المللی ما بایستی حضور پیدا کنند و حضور روابط عمومی ما نیز در این شبکه ها ضروری است. به نظر می رسد با تکیه بر موارد فوق، بضعف حاکم بر رسانه های ما تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته و فضای خوبی برای فعالیت های اثربخش رسانه های بین المللی باز شود. این فضا حداقل به ما کمک می کند، که اخبار خودمان را خودمان به مردم جهان منتقل کنیم و فکر می کنم این حداقل حق یک ملت آزاده است. نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس سئو پی آر) منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code