به گزارش گیل خبر ، خبرنگاران، مسئولین و کارشناسان روابط عمومی ها و مدیران معمولاً در راستای پوشش اخبار و وقایع پیرامون خود و پاسخگویی به مردم و درک مشکلات آنها همواره نیازمند یکدیگرند اما یک روابط عمومی ضعیف می تواند تمام این پلهای ارتباطی مثبت را خراب کند. عدم موضع گیری صحیح مدیران دربرابر خبرنگاران معمولاً باعث افزایش روند انتقاد از یک مجموعه کاری می شود اما نکته بدتر اینست که مدیر مربوطه بدون اینکه کوچکترین اطلاعی از چند چون ماجرا داشته باشد بخاطر یک موضع گیری ناشیانه بخش روابط عمومی خود، مورد آماج انتقادات قرار گیرد. متاسفانه عملکرد تعدادی محدود از واحدهای روابط عمومی شهرستان آنچنان که دورنمای آن از دور و از سابق پیداست در صومعه سرا یک عملکرد قابل قبول و مناسب نبوده و قطعاً تعداد زیادی از مدیران، بخصوص مدیران ارشد به خاطر این موضع گیری های ناشیانه متحمل ضرر و زیان شده اند! به هرحال روابط عمومی ویترین عملکرد و خدمات یک مجموعه است و ضعف در آن و متعاقباً پوشش نقص ها و ضعف های عملکرد یک مجموعه حق مشخص یک خبرنگار است و مدیر بالادست نیز مسئول همه رفتار و حرکات زیرمجموعه خود تا پایینترین سطح بوده و در این ارتباط جای گله هم نخواهد ماند. اما با اینحال متاسفانه برخی از روابط عمومی ها هنوز جایگاه خود را به درستی درک نکرده اند و نمیدانند با مواضع نابجای خود چه ضرری را متحمل ادارات و مجموعه ها میسازند و مدیر یک مجموعه چقدر باید تلاش کند تا این موضوعات و مسائل مختلف را رفع و رجوع کند! قطعاً روابط عمومی هیچ نهادی در شهرستان متولی ساماندهی خبرنگاران یا حوزه های خبری نیست و بدین جهت اظهار نظرهای عجولانه مثلاً درباره اینکه کدام خبرنگار با کدام مجموعه کار کند و یا چگونه کار کند به هیچ عنوان در محدوده اختیارات و وظایف یک واحد روابط عمومی نبوده و فقط باعث ایجاد تنش میان مجموعه های مربوطه و خبرنگاران خواهد شد و بدین جهت گاه مستحق شدت برخورد از سوی مدیران ارشد هم میباشد. مسئول روابط عمومی یک مجموعه نمیتواند به صورت گزینشی از برخی خبرنگاران برای پوشش یک جلسه دعوت کند و یا بدون اطلاع مدیر بالادست دعوت از یک مجموعه یا شخص خبرنگار را یکطرفه و به دلایل شخصی لغو نماید! روابط عمومی یک مجموعه مسئول گرفتن پرینت اخبار سایتها و ارسال آن برای سایر مجموعه ها و اظهار نظرها و برداشتهای شخصی در برابر آنها نیست! کارشناس روابط عمومی یک دستگاه مسئول ارائه نگرش خود از اخبار و وقایع پیرامون و صحبت کردن از سوی همه آن دستگاه بخصوص بدون اطلاع از مدیر مربوطه نیست! مدیران هم دقت داشته باشند که با رصد دقیق اخبار و اطلاعات شهرستان، خود را ناخواسته در جریان برخی شخصی نگریها و موضع گیریها قرار ندهند و برای مجموعه خود حاشیه نسازند! لذا در گزینش افراد برای این واحد دقت و ظرافت عمل بیشتری بخرج دهند. هرچند وقتی خبرنگاری برای استفاده های شخصی از یک موضوع مصاحبه ای را ترتیب داده و مسئول مربوطه را ناخواسته در جریان یک موضوع که حتی از چندوچونش بی اطلاع است قرار میدهد، و از آن به نفع خود یا یک جریان بهره برداری میکند اما درنهایت موضع گیریهای جریانهای دیگر را که ممکن است احساس کنند موضوع بی ارتباط با دیگر اخبار پیرامون آن مجموعه موجود نباشد برمی انگیزد و مانند بسیاری موارد که از قبل هم مشاهده کرده ایم نمیتوان گفت که مدیر مربوطه یا روابط عمومی وی در این موارد به دلیل بی خبری بی تقصیر هستند! خبرنگاران هم کم کم دریابند که استفاده های شخصی از مطالب و سخنان مختلف به جهت منافع فردی و شخصی کار شایسته ای نیست و ممکن است بدین جهت مغضوب مدیران مسئول پایگاههای خبری و مدیران اجرایی در شهرستان قرار گیرند. خبرنگاران، بخصوص خبرنگاران رسانه های سراسری توجه کنند که دریافت هزینه یا رپورتاژ خبری از سوی برخی مدیران صرفاً جهت انعکاس اخبار آنها در سایتهای ملی نیست و مدیران تمایل دارند اخبار خود را بیشتر روی صفحه اصلی رسانه های محلی مشاهده کنند و اصولاً اخبار یک شهرستان کوچک در یک سایت ملی که چندین هزار خبر در روز منتشر میکند اصلاً و به هیچ طریق قابل مشاهده نیست و مردم نیز معمولاً به خود زحمت نمیدهند بعد از ۲ساعت کنکاش در صفحات غیر اصلی یک سایت ملی فقط به یک خبر حجمی و ساده از عملکرد کیلویی یک مجموعه دولتی در یک شهرستان دست یابند!! هرچند به جهت رعایت بسیاری موارد، این مطلب در لفافه به طرح بعضی موضوعات و حواشی پرداخت اما امیدواریم کارشناسان روابط عمومی ها و خبرنگاران شهرستان نسبت به این موضوعات و موضوعات مشابه حساسیت بیشتری از خود نشان دهند که قطعاً به واسطه روحیه کنجکاوی زیرکانه و مسئولیت پذیری این عزیزان اینچنین خواهد شد. در پایان نیز امیدواریم مدیران، بخصوص مدیران ارشد بیش از پیش به اهمیت این موضوعات پی برده و در جهت شناساندن عملکردهای مثبت مجموعه خود و یا پاسخگویی در برابر برخی کاستیها و نواقص با نگاه دقیقتری عمل کرده و رویکرد ویژه ای نسبت به خبرنگاران و مجموعه روابط عمومی خود در این ارتباط داشته باشند.