گیل خبر/ کروب رضایی* این روزها با توجه به رشد چشمگیر صنعت هتل داری در ایران و نیم نگاهی به صنعت هتل داری کشورهای همسایه و صد البته فاصله بی نهایت دور ما ازین کشورها ناگزیر برای همین رشد نسبی نیاز به یک سری از اعداد و ارقام و به قولی چرتکه انداختن های معمول و مرسوم است دوست فرهیخته ای در یکی ازین فضاهای مجازی سوالی نظیر عنوان این یادداشت مطرح نمود و مرا بر آن داشت تا داشته های سالهای دور و نزدیک را از خامه ضعیف و نارسای خود به روی کاغذ بیاورم و باز صفحه ای از درختهای ارزشمند را خط خطی نمایم شاید از آن آسیب گرانبها سودی ناچیز عاید جویندگان این صنعت مدرن(هتل داری) گردد باشد که چنان باشد و چنین: یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده ، تولید انبوه می باشد در این صنعت یکی از روش های تولید انبوه افزایش تعداد اتاق ها است. یعنی برای کاستن از هزینه های سرانه می توان از ظرفیت همه اتاق های یک هتل استفاده نمود بطور مثال چنانچه گذری داشته باشیم به زنجیره های عریض و طویل نظیر هیلتون، رامادا این، شرایتون، آکور، ماریوت، Anantara و استاروود و غیره... در واقع پشت همه این زنجیرهای بزرگ سیاست و استراتژی کلانی نهفته است که برای کاهش هزینه های سرانه نسبت به افزایش تعداد اتاق ها از پیش برنامه ریزی می گردد تا اولا در فصول پیک و غیر پیک توانایی رقابت با سایر زنجیره ها را داشته باشند ثانیا به ازای فروش هر اتاق و سرانه درآمدی از هر واحد اقامتی هزینه هایی نظیر آب برق گاز اینترنت و سایر خدمات شهری و همچنین نیروی انسانی پوشش پیدا نماید. اما یکی دیگر از روش های کاهش قیمت ها با توجه به گرانی حقوق و دستمزد و نیروی انسانی ، بهره گیری از ماشین آلات صنعتی می باشد و درخرید و تجهیز صنایع ماشینی هتل می توان از این روش بهره مند شد ازینرو در نتیجه با افزایش ماشین آلات شاهد کاهش قیمت های تمام شده در بخش نیروی انسانی خواهیم بود . در کشور ما هرگز سرمایه ارزان نبوده و قیمتی بسیار گران دارد چراکه با تجربه سالهای اخیر هریک از سرمایه گذاران در مشارکت با بانکها به عینه شاهد آن بوده ایم که از یک سو مراحل اداری اخذ وام و وثائقی که بانکها طلب می نمایند بسیار سخت و پر هزینه است و از سوی دیگر بهره ای که بانک ها برای تسهیلات ارایه شده مطالبه می نمایند بسیار بالاست. عوامل موثر در قیمت تمام شده به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم می باشد. سود سپرده ها از جمله عوامل مستقیم و هزینه های اداری و حقوق کارکنان، استهلاک املاک از عوامل غیر مستقیم و تأثیر گذار می باشند. انعطاف در استخدام و اخراج، توسعه مشاغل پاره وقت و نیروهای پاره وقت و فصلی، استقرار نظام دستمزد مبتنی بر بهره وری در بنگاه ها و بازنگری در نحوه تعیین حداقل دستمزد به نظر بالا بودن تعرفه های آب، برق، گاز، تلفن و نیروهای انسانی با تجربه و کارآمد از قبیل مدیر هتل، مدیران فرانت آفیس و مدیر مالی و حسابداری و همچنین تعرفه های اقلام وارداتی از یک سو و نرخ تورم و جایگاه نامناسب ایران حداقل در سالهای گذشته نسبت به ورودی مهمانان در مقابل همسایه های همجوار از دیگر عوامل بالا بودن هزینه بالای قیمت تمام شده خدمات هتل داری در ایران است. نا گفته پیداست کاهش قیمت تمام شده از طریق افزایش حجم فروش به رشد سود آوری بنگاه ها کمک می کند. یکی از راهکار های مهم در این مسیر کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات استفاده از برخی از ابزار ها تکنیک ها و روش های افزایش بهره وری و کاهش هزینه می باشد که در بسیاری از کشور ها و سازمان های موفق در این حوزه بکار گرفته شده است. اما یک سری موانع و تحدیدهای هم بر سر این راه موجود است که از عمده ترین آنها می تواند ورود غیر قانونی دولت به عرصه قیمت گذاری هتل ها را عنوان نمود و همچنین حباب قیمت تمام شده که گاه نمی توان برای آن درصدی قایل بود که از معضلات عمیق و اساسی این صنعت به شمار می آید ،دریافت 100درصدی عوارض و مالیات از هتل داران در مسیرهای گمرکی و ترانزیت کالا شامل این تحدیدها می باشد. این در حالی است که در کشورهای همسایه نظیر ترکیه دولت با ارایه تسهیلات با نرخ 4درصدی و معاف نمودن کامل هتل داران از عوارض گمرکی در ابتدای کار نسبت به کاهش قیمت تمام شده دست هتل داران را باز گذاشته و به این صنعت از بدو تولد خدمات ویژه ای ارایه می دهد تا نسبت به کاهش هزینه و قیمت تمام شده با شروع و استارت این صنعت کمک نماید. * کارشناس گردشگری