به گزارش گیل خبر ، «دینانات باترا»، لاغر و نحیف است و به آرامی و سختی راه می رود ولی کارش در تمام طول روز کتاب خواندن و شب ها تماشای اپراهای میهن پرستانه است. روشنفکران هند او را تهدید دموکراسی خطاب می کنند. او در رسانه های محلی هند به «پلیس کتاب» یا «مرد توقیف» مشهور شده است و با استفاده از نفوذش در دولت هند که گرایش شدید به سوی هندوها دارد، به صورت خودجوش کتاب ها را خوانده و سانسور می کند. وقتی نامه ای به یک انتشارات در هندوستان ارسال می کند که نویسنده به احساسات هندو لطمه وارد کرده، بلافاصله از سوی ناشر ترتیب اثر داده می شود و فوراً نوشته موردنظر اصلاح می شود چرا که می دانند اگر دولت هم کاری نکند، فعالان متعصب هندو مشکلات زیادی برای آن ها ایجاد می کنند. در بعضی موارد کتاب ها حتی بازنویسی و دوباره چاپ می شوند. باترا پیش از این حتی دانشگاه دهلی را مجبور کرد درسی از فهرست دروس خود حذف کند، چرا که درباره تاریخ باستان هندوها مطالبی نوشته بود. اخیراً باترا مقابل انتشارات معروف پنگوئن برای انتشار یک کتاب درباره تاریخ هندوها ایستاد و از چاپ کتاب «وندی دونیگر» استاد دانشگاه شیکاگو جلوگیری کرد. به گفته خودش این کار مبارزه خیر و شر است. وی می گوید: «هرچند مردم من را مرد توقیف خطاب می کنند ولی من وظیفه دارم هندو را از دشمنانش محافظت کنم. او موسسه ای متشکل از فعالان و وکلای هندی تأسیس کرده است که به گفته خودشان حفاظت از آموزش فرقه هندو را انجام می دهند. وی می گوید: «ما به نویسندگان اجازه نمی دهیم به هندو توهین کنند و با تحقیقاتشان خدایمان را زیر سؤال ببرند.» باوجود این در بین روشنفکران و نویسندگان هندی، باترا یک تهدید برای دموکراسی و آزادی بیان محسوب می شود. باوجود اینکه در قانون اساسی هندوستان آزادی بیان به تصویب رسیده است ولی آن ها اعتقاد دارند وجود هندوهای متعصب مانع اصلی آزادی بیان محسوب می شود و در رأس آن ها باید دولت جدید هندوستان به نخست وزیری «نارندرا مؤدی» را مقصر دانست. یکی از توقیف های اخیر باترا کتابی از انتشارات اورینت مربوط به فرقه سیک ها بود. ادعا شده بود که مطالبی چاپ کرده که «راشتریا سایامسواک سانگ» (RSS) بزرگ ترین سازمان ملی گرای هندو را مورد انتقاد قرار داده است. در سال های اخیر بسیاری از ناشران هندوستان علیه باترا شکایت کرده اند ولی هیچ کدام به جایی نرسیده اند. در سال 2004 فعالان هندو در واکنش به این اعتراض ها کتابخانه ای در غرب هندوستان را به آتش کشیدند. این کتابخانه به یک نویسنده آمریکایی به نام جیمز لین کمک کرده بود کتابی جنجالی درباره یک پادشاه هندو در قرن هفدهم میلادی بنویسد. در سال 2008 دانشجویان دانشگاه دهلی در دپارتمان تاریخ این دانشگاه استاد دانشگاهی را به خاطر توهین به هندوها کتک زدند و شیشه های دانشگاه را شکستند. «آرپیتا داس» صاحب انتشارات یودابوکس هندوستان می گوید چیزی که درباره کارهای باترا نگران کننده است حمایت گروه های افراطی هندو از وی است. او را نباید تنها دانست چون بسیاری از فرقه های هندو هنوز هم در دولت نفوذ دارند و باید در مطالب چاپ شده دقت بیشتری کرد. به گفته ناشران تنها چیزی که در سال های اخیر دشمن شماره یک باترا و هندوها محسوب می شود رشد ابزارهای دیجیتالی است چون آن ها دیگر به این ابزارها دسترسی ندارند. نشر دیجیتالی از نظارت هندوها خارج شده و به خاطر همین بیشتر نویسنده ها و روشنفکران هندی به نشر دیجیتال روی آورده اند. داس می گوید هر زمان که کتاب یا انتشاراتی از سوی باترا خطاب قرار داده می شود، فوراً یک کتاب دیجیتال منتشر می شود. همه می آیند و کتاب الکترونیک را دانلود می کنند و باترا و هم گروهی هایش نیز نمی توانند از محتوای مطالب دانلود شده باخبر شوند.