به گزارش گیل خبر، محمدجواد ظریف در کمیسیون بررسی برجام که روز یکشنبه برگزار شد، به درخواست نمایندگان به موضوع تحریم ها و قطع نامه های شورای امنیت پرداخت و اگرچه توضیحات مکرری می داد، اما بار دیگر همان موضوعات از سوی نمایندگان مورد پرسش قرار می گرفت. بخش هایی از آن جلسه بعدازظهر دیروز از شبکه خبر پخش شد. به گزارش انتخاب، ظریف در این جلسه تأکید کرد که «دوستانی که سروصدا می کنند، بدانند که اسناد آلماتی موجود است؛ می خواهید آن را پخش کنیم تا مطالعه کنید؟» بیشترین توضیحات این جلسه در مورد تفاوت های قطع نامه ٢٢٣١ (قطع نامه جدید شورای امنیت بعد از توافق) با قطع نامه ١٩٢٩ بود. ظریف چندین بار در مورد این قطع نامه ها و موضوع تحت فصل هفت قرارداشتن ایران در قطع نامه های پیشین توضیح داد. «اگر مقدمه قطع نامه هایی را که در گذشته در مورد ایران صادر شده، بخوانید، می گوید با توجه به ابعاد اشاعه ای برنامه هسته ای ایران و با عنایت به مسئولیت شورای امنیت در ارتباط با موضوع صلح و امنیت بین المللی و با توجه به ارتباط موضوع اشاعه به موضوع صلح و امنیت بین المللی موضوع ایران در شورای امنیت مورد بررسی قرار می گیرد» و این بند در تمامی قطع نامه ها مشترک است. همه قطع نامه ها تحت فصل هفت است و ارتباط با تهدید صلح و امنیت بین الملل دارد و این بند در تمامی قطع نامه ها باعث شده قطع نامه ها کمی پیچ وخم پیدا کنند. در قطع نامه ١٩٢٩ از این مرحله هم فراتر می رود و در مقدمه آن می گوید: «هیچ کس کشورها را مجبور نمی کند اقداماتی فراتر از ماده ٤١ ازجمله توسل به زور را انجام دهند»؛ به نوعی در بند ٩ این قطع نامه کشورها را موظف کرده است که هر اقدام لازمی را برای عدم اشاعه صورت دهند. درحالی که در قطع نامه ٢٢٣١ در مقدمه آن نه به ماده ٤٠ و ٤١ و نه به ماده فصل هفت اشاره نشده است و اشاره ای هم به این بند که ایران خطر اشاعه دارد و باعث می شود به همین دلیل شورای امنیت مسئولیت رسیدگی پیدا کند، نداشته است. بلکه در این قطع نامه، بندی آمده است که می گوید: «در روابط بین ایران و شورای امنیت یک تحول مبنایی ایجاد شده است». در قطع نامه ١٩٢٩ ماده ٢٥ منشور ملل متحد اشاره می کند که کشورها باید تصمیمات شورای امنیت را اجرا کنند و این بندی است که در تمامی قطع نامه ها وجود دارد؛ بنابراین قطع نامه ٢٢٣١ ماهیت فصل هفتمی اش از بین رفته است. ٧ تا ٨ سال است استثناییم به گزارش ایسنا، ظریف با بیان اینکه این روزها می شنوم برخی می گویند ایران در قطع نامه ٢٢٣١ استثنا شده است، تصریح کرد: «ایران هفت الی هشت سال پیش استثنا شد و هرروز هم در این استثنا بیشتر فرو می رفت تا جایی که می گفتند مجبور نیستید علیه ایران از زور استفاده کنید یعنی آنها را از استفاده از زور منع نکردند و مسئله این قدر شور شد. بنابراین ما باید در مذاکرات برای حل این مسائل طوری وارد می شدیم که ایران از چنین بندی خارج شود و برای خارج شدن چاره ای نیست جز اینکه به همان ماده ٤١ استناد شود». بازگشت پذیری محمدجواد ظریف در مورد بازگشت پذیری گفت: «بازگشت پذیری مصالحه ای بود برای رفع تحریم ها چراکه آمادگی برای رفع تحریم ها از سوی طرف مقابل وجود نداشت. در آخرین پیشنهادی که در استانبول در دوره مذاکراتی قبل طرف مقابل ارائه کرد ملاحظه کنید چطور قدم به قدم مطرح کردند که مهم ترین گامی که در رفع تحریم ها حاضرند بردارند، رفع تحریم های نفتی است و یک کلمه در مورد تحریم های شورای امنیت صحبت نیست. آنها این سیاست را ادامه دادند و در مذاکرات ما هم دنبال شد اما مرحله به مرحله این مسأله رفع شد. اول گفتند که آنها را تعلیق می کنیم و بعد رفع. سپس گفتند گروهی از تحریم ها را لغو می کنیم و گروهی را نگه می داریم و در نهایت سازوکاری ریختیم که اگر طرف مقابل در همین چارچوب به تعهداتش عمل نکرد به سرعت به برنامه هسته ای مان برگردیم». ظریف گفت: «قطع نامه صراحت دارد که اگر تحریم ها را برگردانند ایران هم به برنامه هسته ای اش برمی گردد». لغو همه تحریم ها توسط اتحادیه اروپا محمدجواد ظریف در ادامه دهمین نشست کمیسیون برجام با اشاره به لغو تحریم ها توسط اتحادیه اروپا در قالب برجام، گفت: «با اجراشدن برجام، اتحادیه اروپا تمامی تحریم ها را لغو می کند. برخی دوستان می گویند تعلیق می کند. این تعلیق درخصوص تصمیمات اقتصادی و سایر تصمیمات است. وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این جلسه، به توضیح لغو تحریم های آمریکا پرداخت. او با اشاره به فرایند لغو تحریم ها به وسیله آمریکا پس از اجرای برجام، گفت: لغو تحریم های آمریکا نیاز به رأی مثبت کنگره و در برخی موارد، نیاز به رأی اکثریت مطلق یا حتی رأی دوسوم نمایندگان کنگره دارد. لغو هم زمان تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی، همه با عنوان «لغو» آمده است. چتر تصمیم گیری های اروپا که شامل تحریم های اشاعه ای می شود تا لغو تحریم ها پس از پایان سال هشتم نیز ادامه می یابد. اینکه ما خودمان را منتظر وتو نتانیاهو کنیم در داخل به صورت مفصل بحث شد و با مقام معظم رهبری نیز مطرح کردیم. با دوستان حقوق دان مسئله را بالا و پایین کردیم و خود نیز به طور مفصل آن را بررسی کردیم. (یک کشور) در حقوق بین الملل به عنوان یک موجودیت شناخته می شود؛ به عبارت دیگر دولت آمریکا منشعب نیست؛ بلکه کل کنگره، قوه قضائیه و دولت آمریکا، مسئولیتش با رئیس جمهور این کشور است... ما این بهانه را گرفتیم و گفتیم و تصریح کردیم در برجام که رئیس جمهور آمریکا باید لغو همه تحریم ها را امضا کند. وزیر امور خارجه افزود: اگر تحریم جدیدی هم علیه برنامه هسته ای ایران تصویب شود برای ما وضعیت مشابهی ایجاد می کند که ما هم هسته ای مان را به شرایط قبل از برجام برگردانیم. حوزه های غیرهسته ای درقالب های دیگر، اگر تحریم اعمال شود ما به مثابه لغو برجام تلقی می کنیم. وارث ٦ قطع نامه بودیم ظریف به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد: «پیشنهاد می کنم دو اقدام انجام دهید؛ یکی از اجرای درست برجام اطمینان پیدا کنید و اگر درست اجرا نشد جمهوری اسلامی نیز به شرایط قبل برگردد و دوم استفاده درست از شرایط به وجودآمده در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام دهید». ظریف در پاسخ به سؤالی درباره قطع نامه های پیشین نیز گفت: «کل قطع نامه ١٩٢٩ تحت ماده ٤١ است و ما گناهی نکردیم که وارث شش قطع نامه قبلی بودیم. تماما این قطع نامه ها ذیل ماده ٤١ بود». وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال یکی دیگر از نمایندگان گفت: «آمریکا متعهد است لغو تحریم ها را پس از هشت سال به کنگره ببرد همان طور که ما پروتکل الحاقی را در پایان سال هشتم به مجلس می بریم». ظریف با اشاره به منظور جمهوری اسلامی ایران از برنامه هسته ای اش در برجام گفت: «برنامه مان را به آژانس می دهیم. در آن برنامه در ١٥ سال به غنی سازی صنعتی می رسیم. اطمینان داشته باشید برنامه خود را تا زمانی که بخواهیم به آژانس بدهیم، به ١٩٠ هزار سو می رسانیم و بعد به هر میزان که بخواهیم آن را افزایش می دهیم». قاعده فصل هفت با فصل هفت می رود ظریف متذکر شد: ما در هیچ جا تعهد بی ضابطه ای را نپذیرفته ایم... . تمام این موارد تک تک چک شده اند و هیچ مشکلی ندارد. قاعده فصل هفتی با فصل هفت می رود؛ چراکه یا می توانستیم به کل به آن اشاره کنیم یا به ماده ٤١ و راه دیگری وجود ندارد که تحریم ها برداشته شود. لااقل من راه دیگری سراغ ندارم. در حال حاضر اولین بار است در تاریخ ملل متحد چنین اتفاقی می افتد. برای دولت عراق نیز ١٠ سال بعد از سقوط صدام این اتفاق افتاد. به گزارش ایسنا، بهروز نعمتی از جلیلی در جلسه صبح آن روز سخن گفت و اینکه او گفته است هیچ تحریمی لغو نمی شود. ظریف در پاسخ به این اظهارات گفت: «کل تحریم های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا و کل تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده بر شخصیت های غیرآمریکایی از روز اجرا لغو می شوند و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند. علاوه بر این، آمریکا تحریم هواپیمایی را لغو می کند و مورد به مورد اجازه خرید هواپیما به ایران را می دهد؛ در حالی که ٣٥ سال این تحریم بر گرده مردم سوار بوده است. تحریم ناوگان هوایی لغو می شود، به غیر از شرکت هایی که به دلایل دیگر مشمول تحریم بوده اند». ظریف خاطرنشان کرد: «تحریم های شرکت های آمریکایی خارج از آمریکا برداشته می شود و اجازه تعامل دارند. نمی خواهم موردی که یک بار گفتم را ٢٠ بار تکرار کنم؛ گفتیم آمریکا به چه دلیل این کار را می کند، چون نخواستیم گروگان آقای نتانیاهو باشیم. دوستان می خواهند گروگان آقای نتانیاهو باشیم؟ اینکه می گویند این خلاف نظر رهبری است، تفسیر به رأی است». ظریف در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازگشت پذیری گفت: «تقاضا می کنم پیشنهاد غرب در آلماتی را مطالعه کنند. اگر می خواهید پخش کنید. مطالعه کنید و اگر غرب در یک جا گفته است تحریم های شورای امنیت را برمی دارم، بگویید، حتی یک جا هم نگفته است و دوستانی که آن قدر صدا می کنند، بدانند که بحث های گذشته موجود است و در قطع نامه شورای امنیت چنین چیزی سابقه نداشته است... . ممکن است دوستان برخی فرمایشات را بفرمایند و حق هم دارند. بحمدالله در شرایط کنونی آن قدر هم در کشور آزادی هست که همه هر حرفی را که بخواهند، می توانند بزنند». سیاست های سال گذشته بذرپاش در این جلسه از قیمت پایین نفت بعد از گذر دو سال از توافق ژنو سخن گفت و ظریف پاسخ داد: «می خواهید بگویید دو قطع نامه در زمان من تصویب شد؟ بنده هیچ نقشی در تصویب یا رد آن قطع نامه ها نداشتم و الحمدلله مسئولیتی در آن زمینه ندارم... . شاخص اقتصادی پایین آمده است، حالا ببینید اگر توافق ژنو نبود، امروز کجا بودیم؟ اگر توافق ژنو نبود، ببینید چقدر نفت می فروختیم. اگر توافق ژنو نبود، امروز فروش نفت تان به خاطر سیاست هایی که شما از آن حمایت می کنید به صفر رسیده بود. اگر نبود، ببینید، نه اینکه حالا حساب کنید قیمت نفت چقدر پایین آمده است. وضعیت بورس ما ناجور است، به خاطر شرایطی که هشت سال بر این کشور تحمیل شد. پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت. شرایط خراب شد و الان وضع بورس خراب است. آسمان ریسمان نبافیم. اینکه قیمت نفت پایین آمده است، ربطی به برجام و توافق ژنو ندارد. شما اگر می خواهید در کشور فضاسازی کنید با بسط موضوعات غیرمرتبط به هم این کار را نکنید. وضعیت بورس ما ناجور است، به خاطر شرایطی که هشت سال به این کشور تحمیل شد. پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت. شرایط خراب شد و الان وضع بورس خراب است. ما صریح گفتیم کلیه تحریم های مالی، پولی و اقتصادی حذف می شود. ما نگفتیم تحریم های اشاعه ای حذف می شود». /شرق
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code