به گزارش گیل خبر ، سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست عصر کمیسیون ویژه برجام، گفت: نشست امروز با حضور ظریف وزیر امور خارجه، عراقچی، روانچی و قشقاوی معاونین وی برگزار شد، در نشست امروز دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت، نخست فصل هفتمی بودن قطعنامه ها و تفاوت های قطع نامه 1929 و 2231 و همچنین مطالبه جدی مقام معظم رهبری در بحث تحریم ها و تأثیرات اقتصادی و سرنوشت نهایی برجام بررسی شد. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ظریف در نشست امروز گفت که در شش قطعنامه های قبلی آمده که با توجه به ابعاد اشاعه ای فعالیت هسته ای ایران و وظیفه شورا در مقابل صلح و امنیت بین المللی طبق ماده 41 تحت فصل هفتم شورا چنین تصمیماتی را می گیرد. با این تفسیر ما در قطعنامه های قبلی، تحت ذیل فصل هفتم قرار می گیریم. در قطعنامه 1929 که از این هم فراتر می رود و در بند 9 کشورها موظف می شوند هر اقدام لازمی را در جهت جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران انجام دهند ولی در قطعنامه 2231 لحن عوض می شود. لذا به ابعاد اشاعه ای فعالیت هسته ای ایران دارد و نه به صلح و امنیت جهانی دارد و بلکه نگاه مثبت هم می شود. وی ادامه داد: ظریف افزود که بنابراین اگر در قطعنامه 2231 اگر اقدام مثبتی شده، باید طبق ماده 41 باشد چون مثلا تحریم بر همین اساس وضع شده است. این موضع هم مهم است که این اولین بار است که در تهیه قطعنامه با کشور هدف هم مذاکره شده است. در این قطعنامه، اشاره به فصل هفت از کنار ماده 41 برداشته شد و موارد اشاره شده به ماده 41 جهت رفع تحریم هاست. بنابراین از نظر ما قطعنامه 2231 خارج از فصل هفتم است. اگر ده مورد در قطعنامه به ماده 41 اشاره شده، 9 مورد آن برای رفع تحریم هاست و فقط یک مورد آن بازگشت پذیری تحریم هاست. یکی از نکات برجسته قطعنامه 2231 این است که در اولین قطعنامه در تاریخ شورای امنیت است که در متن آن به نظر کشور مورد هدف توجه و آن نظر مکتوب در متن قطعنامه آمده است. نقوی حسینی گفت: ظریف ادامه داد که به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت پذیری رسیدیم، قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمی گردیم. برای اینکه تحریم ها یک شبه وضع نشده و نمی شود بلکه سالیان درازی طول کشیده است که وضع شده است. آمریکایی ها براساس «هزینه های حیثیتی» مقابله با ایران، راه افتادند در مناطق و کشورهای دیگر و از آن ها می پرسید که آیا شما حاضرید هزینه حیثیتی مقابله با ایران را بپردازید یا خیر؟ چنین اقدامی برای بار دوم امکان پذیر است؟ آیا موفقیتی در پی دارد؟ بنابراین ما زودتر به جای اول برمی گردیم. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، تصریح کرد: وزیر امور خارجه گفت که تحریم های شورای امنیت دو دسته هستند. تحریم های اشاعه ای و تحریم های مالی و اقتصادی و بانکی. هدف ما لغو تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی بودهاست. این هدف بدست آمده لغو تحریم های اتحاد به اروپا اقتصادی- مالی و بانکی به صراحت آمده است که مربوط به چتر تحریم ها است. تحریم های آمریکا هم مسئولیتش با رئیس جمهور این کشور است، رئیس جمهور موظف شده از اجرای تحریم های کشورش جلوگیری کند و اگر رئیس جمهور آمریکا نتواند جلو تحریمی در حوزه هسته ای را بگیرد، نقض برجام شده است و مقررات نقض اجرا می شود. نقوی حسینی افزود: ظریف گفت که ما در شرایطی هستیم که فضای ایران هراسی و انزوای ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای در حال فروپاشی است و جا برای ایفای نقش های مهمتر برای ایران باز شده و امکان آن فراهم شده است. بنابراین معتقدم دو اقدام باید انجام دهیم و مجلس باید در این زمینه نقش ایفا کند. اول جلوگیری از عدم اجرا یا اجرای نادرست برجام از سوی طرف مقابل و دوم استفاده از شرایط جدید جهت تقویت توانایی های کشورمان و به ویژه اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی با هدف و دستیابی به استقلال اقتصادی. وی ادامه داد: ظریف در ادامه تأکید کرد که آمریکا موظف است تحریم ها را اجرا نکند و بعد از هشت سال هم لغو آن ها را به کنگره ببرد، در مقابل ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را تا هشت سال اجرا می کنیم و بعد از هشت سال هم میاوریم مجلس. اگر آن ها تحریم ها را لغو کردند، ما هم در مورد پروتکل تصمیم می گیریم، اگر بازگشت پذیری را شرط می دانید که این شرط لغو را مشروط می کند، این تفسیر دیگری است. نقوی حسینی تصریح کرد: ظریف ادامه داد بهتر است ما همه توان خود را به کار گیریم و از ظرفیت های بوجود آمده نهایت استفاده را بکنیم. برجام به اعتقاد ما ظرفیت های خوبی در اختیار ما گذاشته است باید با همپوشانی یکدیگر از این ظرفیت ها استفاده کنیم. ما باید رو به جلو باشیم، به آینده فکر کنیم، در حال حاضر شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری در داخل کشور فراهم شده است و کشورهای زیادی در صف سرمایه گذاری در ایران هستند، نباید به نحوی برخورد کنیم که نتوانیم از چنین فرصتی استفاده کنیم. وی افزود: در ادامه و پس از ترک ظریف برای شرکت در جلسه عباس عراقچی گفت: بار دیگر اعلام می کنم که کلیه تحریم های مالی، پولی و بانکی از روز اجرا لغو می شود، فضای مطلوبی برای سرمایه گذاری در ایران فراهم شده و به نوعی رقابت بین کشورها تبدیل شده است. بند 19 برجام گفته که در ردیف 5 کاملا اشاره به حمایت و ارائه خدمات کشورهای خارجی از اقتصاد دارد و امکان سرمایه گذاری مشترک را فراهم می کند. نقوی حسینی گفت: روانچی در ادامه بحث گفت که برخی ایالات آمریکا اختیاراتی به رئیس جمهور داده اند که قوانین ایالتی را کنار بگذارد. بنابراین تحریم ها در اینگونه ایالات متوقف می شود. اما آنچه که هم متوقف نشود، باید بررسی کرد که چقدر تاثیر در تحریم دارد و تا چه اندازه مانع فعالیت های ماست. آنچه که در برجام مجاز دانسته شده، در ایالات ما را دچار مشکل نمی کند. در عین حال که در برجام، دولت آمریکا موظف شده با مسئولین ایالتی گفت وگو کند و آن ها را تشویق به همکاری کند. وی ادامه داد: همچنین عراقچی گفت که روسای جمهوری آینده آمریکا اگر تخطی کنند از اجرای برجام، نقض بر برجام محسوب می شود و شرایط نقض برجام در خود برجام پیش بینی شده است و ما از حق خود استفاده خواهیم کرد. اینکه در کنگره تلاش می شود برجام رد شود یعنی اینکه از نظر آمریکایی ها و یا حداقل بخشی از قوای آمریکا، این توافق، توافق بد است، تحریم های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه ای در مورد شخصیت های حقوقی و حقیقی باقی می ماند. تحریم های اولیه آمریکا مربوط به هسته ای نیست بلکه مربوط به روابط ایران و آمریکاست که ما اصلا نباید وارد آن ها شویم. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود:عراقچی مجددا تاکید کرد که کلیه خطوط قرمز رهبری در برجام رعایت شده است. /خانه ملت
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code