مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان:
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۶:۲۰ چاپ
به گزارش گیل خبر، 6 مرداد ماه در تقویم کشور ما به عنوان روز کارآفرینی نامگذاری شده است و به همین بهانه گفتگویی با دکتر فرید نجفی مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه انجام داده ایم که توجه خوانندگان را به آن جلب می نمائیم. - لطفاً توضیحاتی در خصوص کارآفرینی و مفهوم آن ارائه بفرمایید. کلمه " کارآفرینی " از کلمه فرانسوی entreprendre به معنی " متعهد شدن و آغاز نمودن " گرفته شده است. به نظر بنده این مفهوم در ذات بشر بوده و از ابتدا ، انسانها کارآفرین بوده اند ، زیراکه خود کشاورزی ، صنعت و خدمات را آغاز نمودند و متعهدانه آنها را به انجام می رساندند . امروزه با توجه به توسعه جوامع و تغییراتی که در طی سالیان اتفاق افتاده ، یکی از مهمترین موتورهای محرکه پیشرفت بشریت همین کارآفرینی است. ویژگی های مهم کارآفرینی وجود خلاقیت ، نوآوری ، پویایی ، برنامه ریزی و نظم و انضباط می باشد. کارآفرینی خلق ارزش با استفاده از بهره گیری از این موارد و استفاده درست از فرصتها و منابع است. مفاهیم خلاقیت ، نوآوری و همچنین خطرپذیری در کارآفرینی از ضروریات است . همچنین در اینجا لازم است به تفاوت اساسی " کارآفرینی " و " اشتغالزایی " توجه شود ، کارآفرینی یک روحیه ، فرهنگ و خصلت افراد است که منشا ایجاد تحولات بزرگ در جوامع می گردد ، ولی اشتغالزایی یک فرآیند ایجاد شغل برای افراد است و یکی از نتایج کارآفرینی می باشد. - کارآفرینی دانشگاهی به چه معناست؟ اگر به حوزه دانشگاهی و نقش دانشگاه ها در اینخصوص توجه نماییم ، می توان روند تکامل و توسعه دانشگاه ها را به سه دوره و یا سه نسل تقسیم نمود. دانشگاه های اولیه که از بدو پیدایش تا اواخر قرن نوزدهم میلادی فعالیت می کردند، به دانشگاه های نسل اول معروف بوده و ماموریت و وظیفه آنها صرفا " آموزش " بود. در اواخر قرن نوزدهم انقلاب اول در دانشگاه ها به وقوع پیوست و دانشگاه ها وارد نسل دوم شدند ، به دانشگاه های نسل دوم علاوه بر ماموریت و وظیفه آموزش ، ماموریت دومی اضافه شد، که ماموریت " پژوهش " بود . این نسل تا زمان جنگ جهانی دوم ادامه داشته و بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به شرایط جدید دنیا ، در دانشگاه ها انقلاب دوم رخ داده و دانشگاه ها وارد نسل سوم شدند . به دانشگاه های نسل سوم علاوه بر دو ماموریت قبلی ، ماموریت و وظیفه سومی اضافه گردید ، که آن ماموریت " توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه " بود . به دانشگاه های نسل سوم امروزی ، " دانشگاه های کارآفرین " نیز گفته می شود. ویژگی های کارآفرینی ذکر شده باید در دانشگاه کارافرین وجود داشته باشد ، به عبارتی دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در آن خلاقیت ، نوآوری ، پویایی ، برنامه ریزی درست و نظم و انضباط در تمام حوزه های دانشگاه ، اساس آنرا تشکیل می دهد و با توجه به این ابزارها به نقش افرینی در جامعه می پردازند . دانشگاه کارآفرین نقش اساسی و جدی در حل مشکلات و معضلات جامعه ایفا نموده و به صورت جزیره مجزا رفتار نمی کند. در جامعه امروز ما با توجه به مشکلات موجود ، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ، یکی از راهه حلهای برون رفت از آنها توسعه کارآفرینی ، اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی می باشد ، که در این خصوص وجود دانشگاه های کارآفرین از اهمیت کلیدی و بسیار مهم برخوردار هستند. - چگونه می توان به دانشگاه کارآفرین تبدیل شد؟ اگر به روند توسعه نسلهای دانشگاهی توجه شود ، مشاهده می شود دانشگاه های خوب نسل اول به دانشگاه های خوب نسل دوم تبدیل شده و دانشگاه های خوب نسل دوم به دانشگاه های نسل سوم ، که همان دانشگاه های کارآفرین ، هستند ، مبدل شده اند ، لذا داشتن پایه های آموزشی و پژوهشی مناسب در دانشگاه شرط لازم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است و ایجاد مجموعه ای تحت عنوان " مرکز کارآفرینی " در دانشگاه ها به معنی تبدیل شدن انها به دانشگاه نسل سوم نبوده و لازم است اولا پایه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه مستحکم بوده (زیرا که ماموریت سوم روی پایه های آموزش و پژوهش مستحکم قابل بنا شدن است) و تغییرات متناسب با آنچه که بیان شد در دانشگاه به وقوع بپیوندد. مجددا تاکید می کنم ، وجود خلاقیت ، نوآوری ، پویایی و . . . در تمام حوزه های دانشگاه کارآفرین باید به روشنی مشاهده گردد. از ویژگی های دانشگاه کارآفرین توانایی تبدیل علم به ثروت و ایجاد رفاه عمومی در جامعه و عدم وابستگی جدی به منابع مالی دولتی می باشد . - با توجه به موارد مطروحه فوق ، نقش مدیریت ارتباط دانشگاه با جامعه چگونه خواهد بود ؟ همانطورکه عرض کردم ، در حال حاضر حل مشکلات جامعه و نقش دانشگاه در این خصوص از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ما در تلاش هستیم ، پژوهشهای دانشگاهی را به سمت برطرف نمودن نیازهای جامعه و خصوصا نیازهای استان گیلان سوق داده و نقش دانشگاه را برجسته نماییم . در این راستا تفاهم نامه ها و قراردادهای مختلفی با مجموعه ها و سازمانهای استان ، وزارت خانه ها (نظیر سازمان محیط زیست ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل اقتصاد و دارایی و . . . ) منعقد شده اند ، که در حال بسط و توسعه آنها می باشیم. همچنین سعی می شود پایان نامه های دانشجویان دانشگاه نیز در راستای حل نیازهای استان و کشور تعریف و اجرا شوند.