عرصه انتخابات، میدان پی بردن به میزان توانایی افراد و احزاب برای رویارویی با رقبای انتخاباتی خود است که این توان اعم از توان تشکیلاتی، توان مالی، توان تبلیغاتی، توان انسجام بخشی به نیروهای خودی و توان ارائه یک برنامه مدون جهت مرتفع شدن مشکلات کشور در حیطه مربوط است. علاوه بر این مهم گرایش های سیاسی افراد نیز می تواند در پیشبرد اهداف آنها و میزان رای آوری کاندیداها تاثیر بسزایی داشته باشد.

گیل خبر/ به نقل از تدبیر شرق؛ در انتخابات شورای شهر بسیاری از افراد بصورت مستقل ثبت نام می کنند و جمعی دیگر نیز سعی می کنند با برچسب های مختلف سیاسی و حزبی راه خود را بر این نهاد مردمی هموار کنند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروههای سیاسی مختلف با آرمانها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم لیکن با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته اند کار ویژه واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی،  ارتباطات سیاسی و پرورش نخبگان سیاسی و… را داشته باشند اگر چه به کرات نام احزاب شنیده شده اما اکثریت قریب به اتفاق آنها فقط نام حزب را یدک کشیده اند. ولی همین احزاب و تشکل های سیاسی با وجود ساختاری فشل و ناکارآمد در بحبوحه انتخابات جلوه ای تازه می یابند تا در قالب پروپاگاندای سیاسی و موج سواری انتخاباتی تنور جریان های سیاسی را داغ کرده به اهداف خود نائل آیند.
اما آنچه که در انتخابات های اخیر شورای شهر دیده می شود تلاش برخی از ثبت نام کنندگان به بهره برداری بهینه از احزاب و تشکل ها و ائتلاف های سیاسی است. جالب است که اینگونه اشخاص در دوره های گذشته خود را بطور جدّ منتسب به جریان اصلاح طلبی دانسته و برای قرارگرفتن در لیست امید تمام توان و تلاش خود و اطرافیان را بسیج نموده تا به کام مطلوب برسند اما در این دوره برای فرار از رد صلاحیت ها و بهره بردن از سبد رای طیف جریان سیاسی راست به آغوش اصولگرایان خزیده تا بدینگونه مشروعیت و مقبولیتی را در جذب آراء برای خود جذب کنند.
انتخابات شورای شهر در استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شواهد و قرائن نشان می دهد که برخی کاندیداهایی که در دوره قبل ساعتها برای مصاحبه جهت جذب در لیست امید پشت درهای بسته لحظه شماری میکردند این دوره اسامی آنها در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به چشم می خورد .نکته مهم آنکه شاید بدلیل فقدان اصالت سیاسی اینگونه افراد به هیچ تشکل و جریان سیاسی اعتقاد قلبی نداشته و با چنین رفتارهایی بیشتر دنبال منفعت جویی و بهره برداری سیاسی و اقتصادی خود بر کرسی شوراها بوده و هویت خود را قربانی منافع شخصی و مطامع سیاسی می نمایند و با داشتن نقاب تزویر چهره ای نامطمئن برای آینده شهر و روستا خواهند بود.
بنابراین در انتخابات شوراها برنامه محوری و توانمندی افراد بیشتر باید در نظر گرفته شده و مردم با درایت و دقت نظر تحت تاثیر اینگونه جوسازی ها و سواستفاده های انتخاباتی قرار نگیرند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code