500 هزار تن کالای گیلانی صادر شد / کیفیت و قیمت مناسب؛ اثر بخش ترین تبلیغ حمایت از کالای ایرانی است
به گزارش گیل خبر، فرهاد دلق پوش افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش سه درصد رشد و از نظر وزن چهار درصد کاهش داشته است. وی ارزش محصولات صادر شده را 350 میلیون و 377 هزار و 385 دلار از گمرکات استان عنوان و تصریح کرد: کالاهای صادر شده شامل محصولات نباتی( سبزیجات، میوه ، خرما ، کشمش چای و...) ، محصولات معدنی ( سیمان، کلینگر ، سنگ ساختمانی ، آجر و سرامیک ...)، محصولات صنایع غذایی( بیسکویت و کلوچه، رب، نوشیدنی و...)، محصولات نساجی( پوشاک، پارچه، توری و ...) و محصولات پلاستیکی بوده است. وی با بیان اینکه ترکمنستان، افغانستان ، گرجستان ، اوکراین ،هند، سوریه ، امارات و ترکیه کشورهای طرف صادرات از استان هستند، افزود: محصولات صادر شده از گمرکات استان عمدتا به کشورهای آذربایجان ، روسیه، قزاقستان و عراق بوده است. کاهش 52 درصدی ارزش واردات دلق پوش به میزان واردات استان نیز اشاره و بیان کرد: سال گذشته دو میلیون و 39 هزار و 218 تن کالا با ارزش یک میلیارد و 12 میلیون و 744 هزارو 675 دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است. وی این واردات را شامل آهن آلات ، گندم و جو ، چوب و تخته و محصولات شیمیایی ، ماشین آلات صنعتی و لوازم برق و قطعات عنوان و تصریح کرد: این کالاها از کشورهای روسیه، قزاقستان ، آذربایجان، چین ، ژاپن و کره جنوبی و آلمان وارد و ترخیص شده است . وی خاطر نشان کرد: میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 52 درصد و از نظر وزن 25 درصد کاهش داشته است وی تمدید کارت مبادلات مرزی 261 خانوار،9 مورد پذیرش از کشورهای روسیه ، گرجستان ، استرالیا، انگلستان ، آذربایجان ، ژاپن توسط بخش خصوصی و دولتی استان و 13 مورد اعزام به کشورهای روسیه ، اذربایجان ، گرجستان ، ارمنستان ، اکراین ، کروواسی، توسط بخش خصوصی و دولتی را از اقدامات در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته عنوان کرد. وی تصریح کرد: همچنین هشت هزار و 225 فقره ثبت سفارش واردات کالا به ارزش 918 میلیون و 247 هزار و 838 دلار ، 49 مورد عضویت در بانک اطلاعات صادر کنندگان،394 مورد کارت بازرگانی صادر و تمدید شده و برگزاری 36 نمایشگاه تخصصی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است. گیلان دارای دو هزار و 600 واحد صنعتی است که 57 واحد استان صادر کننده هستند. فرهاد دلق پوش با بیان اینکه آحاد مردم در جهت حمایت از کالای ایرانی تکلیف ملی و شرعی دارند ، افزود: تکلیف ما بعنوان متولیان عرصه تولید و تجارت برای تحقق شعار سال، مضاعف است. وی گفت: برای جذب سهم بیشتر محصولات داخلی در بازار کشور بایستی قبل از هر چیزی برای کیفیت و ارتقاء روز افزون آن متناسب با ذائقه و نیاز مصرف کنندگان تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود . وی با بیان اینکه کیفیت می تواند در کنار کاهش قیمت تمام شده کالا عامل مهمی برای رقابت در کسب سهم بازار باشد، اضافه کرد: تولید کنندگان و صنعتگران باید توجه جدی برای تصرف بازار داشته باشند و با فرهنگ سازی بیشتر نیز کالای ایرانی هویت بیشتری خواهد یافت. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تغییرات اساسی در بسته بندی محصولات و اصول بازار یابی و خدمات پس از فروش ، اعتماد سازی بیش از پیش و تبلیغات فزاینده در فضای مجازی و رسانه های پر نفوذ و همزمان اعتلای کیفیت را از اهم اقداماتی دانست که می تواند در جذب سهم بیشتر تولیدات داخلی در بازار تاثیر گذار باشد. وی خاطرنشان کرد: باید با نگاه و رویکرد جهانی تولید کنیم تا بتوانیم در کسب بازار داخلی سهم ویژه ای داشته و با رصد بازار خارجی در حوزه صادرات هم توفیق داشته باشیم. وی فرهنگ سازی در جهت ایجاد فضای عمومی برای مصرف کالای داخلی را نیز از موارد اثر بخش در حمایت از تولید داخلی ذکر و بیان کرد: برای افزایش رقابت بین تولید کنندگان داخلی یکی از ضرورت های اصلی، ایجاد فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است که لازمه آن توجه مسئولان و تولیدکنندگان به این اصل است. دلق پوش همچنین برخورد قاطع با قاچاق کالا را برای ثبات بازار داخلی مهم ارزیابی و تصریح کرد: ترویج مصرف کالای داخلی مهمترین ساز و کار در مبارزه قاطع با قاچاق کالا است که تلاش همگانی مسئولان امر را می طلبد. رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان کنترل واردات و افزایش مشوق های صادراتی در راستای استفاده از کالای ایرانی و جهت حمایت از تولید کشور دانست و گفت: این موضوع نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی باید در حوزه تولید و تجارت لحاظ شود. وی تاکید کرد: اقتصاد کشور با توسعه استفاده از کالای داخلی، احیاء و پویا می شود و قطعا بدنبال مصرف کالای داخلی، اشتغال و سرمایه گذاری نیز افزایش پیدا می کند. دلق پوش تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال 97 و عنایت مقام معظم رهبری به بخش تولید داخلی شایسته است صنعتگران ، تولید کنندگان و معدنکاران از فرصت های ایجاد شده نهایت بهره را ببرند و استراتژی نفوذ در بازار داخلی را به نحو علمی و حرفه ای دنبال کنند. وی گفت: تداوم برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی ، تشکیل شورای عالی معادن برای نخستین بار در استان جهت تسریع در روند واگذاری و بهره برداری مواد معدنی در پروژه های عمرانی استان و ایجاد تیم ویژه برای توانمندسازی صادراتی در قالب ایجاد شرکت مدیریت صادرات با توجه به ظرفیت های مرزی استان از جمله برنامه های استان در حمایت از تولید در سالجاری است. دو هزار و 600 واحد تولیدی با 35 شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهر صنعتی در استان وجود دارد که براساس مجوزهای تاسیس و پروانه های بهره برداری برای 83 هزار نفر اشتغالزایی کرده است .