فرماندار شهرستان شفت:
۱۳۹۶/۱۰/۰۷ ۱۴:۱۴ چاپ
photo_۲۰۱۷-۱۲-۲۶_۱۴-۴۴-۱۲

به گزارش گیل خبر، محمدرضا محسنی فرماندار شفت در این نشست با اشاره به اعیاد ماه ربیع الاول و میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری(ع)  فرارسیدن میلاد حضرت مسیح(ع) را تبریک گفت و افزود : فراگیری علم در دین مبین اسلام همواره مورد تاکید قرار گرفته است .

وی با یادآوری مفهوم آیه شریفه(( اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ)) خطاب قرار گرفتن حضرت محمد(ص) را دلیلی بر اهمیت خواندن در اسلام  برشمرد و افزود : پیامبر گرامی اسلام در ابتدای ترویج این دین آسمانی شرط آزادی اسرای جنگی را آموزش خواندن و نوشتن به مسلمانان قرار داده بودند .

نماینده عالی دولت در شفت با اشاره به هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره)  در سال 1358 افزود : حرکت های این عالم ربانی در ابتدای انقلاب اسلامی امروز به یادگاری های بزرگ و ارزشمند تبدیل گشته است

وی در ادامه روند روبه رشد سوادآموزی در کشورمان را ناشی  اهتمام مقام معظم رهبری و برنامه های نظام جمهوری اسلامی برشمرد و افزود : باسوادی گام نخست آگاهی در جامعه است .

محسنی با اشاره به اینکه بی سواد نگه داشتن ملت ها یکی از سیاست های دولت های استعماری برای سلطه بر کشورها است که امروزه نیز به اشکال گوناگون دیده می شود افزود : پایین بودن سطح سواد و به طبع آن پایین بودن آگاهی در جامعه همواره مورد سواستفاده استعمارگران در طول تاریخ بوده است.

وی با بیان اینکه امروزه معیارهای جهانی برای میزان سواد آموزی صرفاً خواندن و نوشتن نیست و نباید خود را در این عرصه محدود کنیم افزود توجه به تکنولوژی های نوین و آموزش کار با رایانه باید مورد توجه مسوولین سوادآموزی قرار گیرد.

فرماندار شفت با اشاره به روند روبه رشد مقابله با بی سوادی در این شهرستان از زحمات تلاش گران این عرصه قدردانی کرد و افزود : دستگاه های اجرایی شهرستان شفت ملزم به همکاری با دست اندرکاران نهضت سوادآموزی برای ارتقای جامعه آماری سوادآموزان هستند .

معاون نهضت سواد آموزی گیلان نیز با اشاره به اینکه نرخ بیسوادی کشور در قبل از انقلاب اسلامی 50 درصد بود افزود : این میزان در سال 1395 به 86.8 درصد کاهش یافته است.

غلامرضا مدبری فر با بیان اینکه جایگاه ایران بین 15 کشور همسایه باید ارتقا یابد افزود : آذربایجان ، ارمنستان ، ترکمنستان و ترکیه با نرخ با سوادی 99.8 تا 95 جز 4 کشورهای پیشرو در این محدوده هستند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان های تهران ، البرز و سمنان به ترتیب با درصد باسوادی 92.9 ، 91.1 و 91.5 جزو استان های برتر کشور محسوب می شوند افزود :  سیستان و بلوچستان ، کردستان و آذربایجان غربی به ترتیب با داشتن  76 ، 81.5 و 82 درصد با سوادی در رده های پایانی قرار دارند و گیلان نیز رده های میانی را از آن خود کرده است.

مدبری فر میزان باسوادی در انزلی ، رشت و آستارا را به ترتیب 92.37 ، 91.31 و 89.93 درصد اعلام کرد و افزود : این شهرستان ها در گیلان در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

وی  با اشاره به اینکه شهرستان شفت در یک سال اخیر رشد خوبی را در جامعه هدف بی سوادی داشته است افزود : این شهرستان در سال 95 رتبه 16 را در بین استان های گیلان داشت که با تلاش های انجام گرفته در یک سال اخیر خود را به رتبه 6 رسانده است که علاوه بر میزان در نظر گرفته شده توانسته ظرفیت های جدیدی را برای آموزش دریافت کند.

این مقام مسوول با بیان 75.6 درصد جمعیت بالای 6 سال در شهرستان شفت با سواد هستند افزود : در جامعه هدف 10 تا 49 سال نیز از مجموع 32 هزار و 989 نفر در این شهرستان 30 هزار و 803 نفر باسواد و 2هزار و 186 نفر بی سواد محسوب می شوند و نرخ بی سوادی در این بازه سنی حدود 6 درصد است که امیدواریم با روند روبه رشد در یک سال اخیر میزان بیسوادی  در شهرستان شفت کاهش یابد.

وی در پایان با مقایسه آمار شفت و شهرستان های دیگر افزود : نرخ باسوادی افراد بالای 6 سال در شهرستان های ماسال و فومن نیز به ترتیب 80.84 و 80 .86 درصد است.