برای یک بار هم که شده «شفاف» باشید؛
۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۳:۵۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس سیاسی- در روزهای اخیر بحث واگذاری غیرقانونی خودروهای شاسی بلند به برخی نمایندگان مجلس، از داغ‌ترین مباحث روز بوده است.

در ابتدا احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس مدعی دریافت حواله خودروهای شاسی بلند توسط برخی نمایندگان مجلس برای عدم رای به استیضاح وزیر صمت شد که با واکنش ها و تکذیب‌های پی در پی وزارتخانه و مجلس روبرو شد اما چند روز بعد، حجت‌الاسلام درویشیان، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، اگرچه دریافت این خودروها «برای صرف نظر کردن نمایندگان از استیضاح فاطمی امین» را تلویحاً رد کرد اما مسئله واگذاری حواله خودروهای شاسی بلند به تعدادی از نمایندگان مجلس از سوی وی تایید شد.

بازرس ویژه رئیس‌جمهور گفته است: «بررسی‌های قبلی انجام شده و مدارک به‌دست آمده حاکیست تفاهم‌نامه‌ای از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بین یک شرکت شبه کاغذی غیرمرتبط (رادین مبین غرب) با آن خودروساز منعقد و طبق مستندات بدست آمده، با کارسازی یکی از مسؤلان وقت در مجلس نسبت به واگذاری بیش از یکصد خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی به تعدادی از ایشان و براساس معرفی و واسطه‌گری شرکت صوری مذکور انجام شده و این رویه تا اواسط ۱۴۰۱ ادامه یافته که طبق بررسی انجام شده، وزیر وقت صمت اطلاعی از وقوع و یا کم و کیف آن نداشته و ظاهراً تعدادی از نمایندگان هم از آن بی اطلاع بوده‌اند.»

بر این اساس به نظر می‌رسد که قریب به یک سوم نمایندگان مجلس، خارج از ضوابط و مقررات خودروی شاسی بلند میلیاردی دریافت کرده‌اند که شنیده های گیل خبر حاکی از آن است که برخی از نمایندگان گیلان نیز در فهرست دریافت‌کنندگان خارج از ضابطه خودرو هستند.

در حالی که شعار شفافیت، از دهان تک تک نمایندگان مجلس بارها و بارها شنیده شده است، بنابراین انتظار می‌رود برای یک بار هم که شده شاهد «شفافیت» باشیم و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی برای تنویر افکار عمومی، صراحتا اعلام نمایند که خودروی شاسی بلند بدون قرعه کشی و با قیمت کارخانه دریافت کرده اند یا خیر؟

از سویی دیگر انتظار می‌رود نمایندگان استان حتی اگر اقدام به دریافت خودرو ننموده‌اند نیز موضع خود را به صورت شفاف به موکلان خود اعلام نمایند.
شاید هم برخی نمایندگان گیلان معتقد باشند که این خودروها حق نمایندگان است و چرا اصلا به آن «گیر» داده می‌شود؛ همچون فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس که می‌گوید: «چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟»

در روزهایی که خودروهای بی‌کیفیت داخلی، سالانه جان هزاران تن از هموطنان را در سوانح رانندگی می‌گیرد، شاید برخی نمایندگان مجلس، خود را مستحق دریافت بدون نوبت خودروهای شاسی بلند میلیاردی می‌دانند.

بدون شک این حق مردم است که از تفکر و عملکرد نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مطلع باشند و از تک تک نمایندگان گیلان انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر در این خصوص اظهارنظر نمایند.