گفت وگوی زنده تلویزیونی رئیس مجلس با مردم؛
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۳:۱۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

رییس مجلس گفت: مجلس سعی کرد در کل بودجه نه تنها سقف بودجه افزایش پیدا نکند بلکه ۲.۶ درصد نیز سقف کاهش پیدا داشته است.

گیل خبر/ به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه ( 22 اسفند) در گفتگوی تلویزیونی، ضمن پیشاپیش سال جدید، اظهار داشت: امسال می بایست هم لوایح برنامه هفتم و بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گرفت که به دلیل ارائه نشده برنامه از سمت دولت و تمدید برنامه ششم و با تاخیر آمدن لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی کمتر از زمان تعیین شده وارد بررسی لایحه بودجه شد. 

مجلس در این ایام به صورت سه شیفت و فشرده بودجه را در زمان مقرر تصویب کرد و اکنون بودجه مراحل شورای نگهبان را طی می‌کند و ان‌شاءالله تا اواخر این هفته نهایی خواهد شد‌.

وی افزود: دو نوع بودجه وجود دارد که یک بودجه شرکت های دولتی و دومین بودجه عمومی دولت، مجلس سعی کرد در کل بودجه نه تنها سقف بودجه افزایش پیدا نکند بلکه 2.6 درصد سقف کاهش پیدا کند  در بودجه عمومی حدود 4 درصد بودجه عمومی کمتر از 100 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و افزایش در مقابل 2 هزار و 100 میلیارد تومان بسیار افزایش ناچیز است و سعی شد سقف بودجه افزایش پیدا نکند اگر هم در درآمدی افزایش وجود داشت  نیست آن را در منابع ناپایدار درآمدی اعمال میکردیم تا بودجه ناترازی عملیاتی و کسری بودجه پیدا نکند. 


رییس مجلس با اشاره به معیشت مردم در سال آینده، گفت: اولین مبحث در معیشت حقوق است که در اواسط سال 10 درصد افزایش داشته داشتیم و برای سال آینده 20 درصد افزایش داشته ایم و افرادی که پایین تر از 10 میلیون تومان حقوقشان است از پرداخت مالیات معاف شوند. 


قالیباف تصریح کرد: امسال پیش بینی شده برای 5 دهک پایین و به ویژه 3 دهک پایین دولت برای سال آینده از کالا برگ برای این دهک ها استفاده کند و این مورد قبول است که به اندازه تورم نتوانستیم معیشت مردم را جبران کنیم اما با روش هایی توانسته ایم همچون کالا برگ تا حدودی جبران کنیم.

امروز با پیگیری‌ها‌ی مجلس و همکاری با ستاد کل نیروهای‌مسلح و اخذ نظر رهبری به این‌ جمع‌بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری و طرح جـدید و بهینه کردن بحث سربازی دارد.