رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۱۲:۴۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

آیا احتمال ممنوع شدن ارز‌های دیجیتال در ایران وجود دارد؟ تریدر های ایرانی بعد از ممنوعیت کامل رمز ارز ها چه خواهند کرد؟

امروزه افراد زیادی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند. درصد قابل توجهی از ایرانیان نیز وارد این بازار شده‌اند. با توجه به تحریم‌هایی که در مورد ایران اجرا می‌شود کاربران ایرانی همواره نگران ممنوع شدن ارزهای دیجیتال هستند. با ما همراه باشید تا آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها در ایران را برای شما روشن کنیم. بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید با دید بازتری در مورد معامله در بازار رمز ارزها تصمیم بگیرید.

آیا احتمال ممنوع شدن ارز‌های دیجیتال در ایران وجود دارد؟

آیا احتمال ممنوع شدن ارز‌های دیجیتال در ایران وجود دارد؟

قطعا معامله ارزهای دیجیتال در هر دولتی مزایای زیادی برای آن به همراه خواهد داشت. پس اگر یک دولت بخواهد به این مزایا دست یابد بایستی اجازه معامله رمز ارزها برای شهروندان خود را فراهم کند. از جمله این مزایا دریافت سود از طریق کارمزد معاملات و مالیات‌هایی است که بابت دارایی‌ها از افراد صاحب آنها اخذ می‌شود. حتی انجام تراکنش هم می‌تواند درآمدی برای دولت داشته باشد. این خود یکی از دلایلی است که می‌تواند نشان دهد احتمال ممنوع شدن ارزهای دیجیتال در ایران کم است.

فرض کنید دولت این مزایا را نادیده گرفته و انجام معاملات در بازار رمز ارزها را برای شهروندان ممنوع کند. حتی در این صورت نیز نباید نگران بود. چون راه‌های دیگری برای فعالیت در بازار رمز ارزها وجود دارد. از جمله اینکه شما می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز، صرافی‌های خارجی، کیف پول‌های غیرمتمرکز و بازار OTC استفاده کنید.

حال فرض کنید آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها ممنوعیت این دسته از دارایی‌های مجازی را شامل شود و شما در زمان اعلام ممنوعیت مقداری ارز دیجیتال داشته باشید. حتی در این صورت نیز هیچ جای نگرانی نیست. چون شما می‌توانید از طریق صرافی‌های otc که امکان انجام معاملات به صورت نفر به نفر را فراهم می‌کند ارزهای دیجیتال خود را فروخته و در مقابل آن ریال دریافت نمایید.

آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها با وجود صرافی‌‌های غیرمتمرکز

همان طور که اشاره شد در صورت ممنوع شدن ارزهای دیجیتال در ایران، صرافی‌های غیرمتمرکز یا dex یکی از راه‌های مناسب برای ادامه فعالیت در بازار کریپتوکارنسی است. صرافی‌های غیرمتمرکز، مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند. به این معنی که امکان انجام معامله بدون واسطه برای کاربران را فراهم می‌کنند. این دسته از صرافی‌ها بر خلاف صرافی‌های متمرکز توسط هیچ سازمان یا ارگانی کنترل و مدیریت نمی‌شوند.

کاربران با استفاده از صرافی‌‌های غیرمتمرکز می‌توانند از طریق اجرای قراردادهای هوشمند، به طور مستقیم و تنها از طریق یک کیف پول با هم تعامل داشته و معاملات خود را انجام دهند. از آنجا که هیچ سازمان مانند سیستم بانکی بر عملکرد این صرافی‌ها نظارت ندارد محافظت از وجوه کاربران بر عهده خود آنهاست. در نتیجه اگر کلید خصوصی خود را گم کنند یا ارسال وجه اشتباهی انجام دهند هیچ کس مسئول اتفاق روی داده نیست و تمام مسئولیت‌ها بر عهده خود کاربر است.

پس مهم نیست آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها چه می‌شود. مهم این است که فعالیت کاربران ایرانی متوقف نخواهد شد. زیرا آنها می‌توانند از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز به فعالیت خود ادامه دهند. لازم است بدانید وجوه کاربران در یک صرافی غیرمتمرکز از طریق IOU صادر می‌شود. IOUیک توکن مبتنی بر بلاک چین است. ارزش هر توکن IOUبرابر با ارزش یک دارایی اساسی است.

این صرافی‌ها مبتنی بر پروتکل‌های لایه یک هستند. یعنی هر یک بر روی یک بلاک چین ساخته شده‌اند. یک صرافی‌ غیرمتمرکز بر روی یک بلاک چین‌ که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند ساخته می‌شود. اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب مبتنی بر بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند. از جمله آنها می‌توان به صرافی‌های dydx، PancakeSwap، Swapzone، SushiSwap، UniSwap، Raydium و MDEX اشاره کرد.

آیا احتمال ممنوع شدن ارز‌های دیجیتال در ایران وجود دارد؟

آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها با وجود صرافی‌های خارجی

راه دیگری که می‌توان به آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها امیدوار بود استفاده از صرافی‌های خارجی است. قطعا کاربران ایرانی زیادی هستند که صرافی‌های داخلی را بر استفاده از صرافی‌های خارجی ترجیح می‌دهند و در این صرافی‌ها معامله می‌کنند. اما اگر روزی ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع شوند دیگر صرافی‌های داخلی اجازه فعالیت ندارند. در این صورت کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌های خارجی استفاده کنند.

لیست بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال از نگاه میهن سیگنال که با کاربران ایرانی مشکلی ندارند

البته استفاده از صرافی‌های خارجی مزایایی نیز دارد. از جمله اینکه با فعالیت در آنها می‌توان به تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال موجود در دنیا دسترسی داشت و به معامله آنها پرداخت. معمولا هر ارز دیجیتال که به وجود می‌آید ابتدا وارد یک صرافی خارجی می‌شود و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا یک صرافی ایرانی امکان معامله آن را فراهم کند.

البته لازم است بدانید انجام فعالیت در صرافی‌های خارجی نیز برای کاربران ایرانی محدودیت‌هایی دارد. معمولا این صرافی‌ها اجازه رسمی به ایرانی‌ها برای انجام فعالیت را نمی‌دهند. در واقع صرافی‌های خارجی امکان انجام احراز هویت برای کاربران ایرانی ندارند. اما جای نگرانی نیست. زیرا کاربران ایرانی می‌توانند با تغییر آی پی سیستم یا گوشی خود همواره خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های خارجی انجام دهند. هر چند آنها مجبورند در سطوح پایین‌تری فعالیت داشته باشند. بهترین صرافی‌های خارجی که برای کاربران ایرانی توصیه می‌شود کوکوین، بای ‌بیت و هیت بی تی سی است.

آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها با وجود کیف پول‌های غیرمتمرکز

یک کیف پول غیرمتمرکز نیز تقریبا مانند یک صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کند به این معنا که تحت نظارت و کنترل هیچ سازمان و ارگانی نیست. یک نمونه از بهترین کیف پول‌های غیرمتمرکز تراست والت است. پس حتی اگر آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها جالب نباشد با وجود کیف پولی مانند تراست والت دیگر جای نگرانی نیست.

تراست والت از تعداد زیادی ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کند. با این کیف پول حتی می‌توانید سهامداری نیز کنید. چون تراست والت امکان استیکینگ را نیز فراهم می‌کند. شما در این کیف پول می‌توانید هر ارز دیجیتالی که دارید از جمله سکه‌های بیت کوین خود را نگهداری کنید.

برای استفاده از تراست والت تنها کافی است برنامه Trust Wallet را از یک مارکت اندرویدی مانند Google Play Store دانلود کرده و آن را بر گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. دانلود این برنامه رایگان است و با سیستم عامل‌های اندروید و IOS سازگاری دارد.

از آنجا که تراست والت یک کیف پول غیرمتمرکز است کلیدهای خصوصی کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. در نتیجه این اطلاعات مهم توسط کاربر محافظت می‌شود. پس حتی اگر تراست والت هک شود و اطلاعات آن به سرقت برود کلیدهای خصوصی کاربران که مهم‌ترین اطلاعات موجود است از دست نمی‌رود. در عوض کاربران باید از اطلاعات خود نگهداری کرده و آنها را در یک جای امن ذخیره کنند.

آیا احتمال ممنوع شدن ارز‌های دیجیتال در ایران وجود دارد؟

آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها با وجود صرافی‌های OTC

OTC نیز یک بازار غیرمتمرکز است. این بازار در هیچ مکان فیزیکی واقع نشده است. بلکه طرفین معامله که شامل افراد حقیقی یا حقوقی مختلف هستند آن را تشکیل می‌دهند. این افراد به طور مستقیم و از طریق یک شبکه ارتباطی مانند خطوط تلفن، ایمیل و غیره با هم در ارتباط هستند. در این بازار هیچ واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. معامله‌گران می‌توانند با هم تماس گرفته و جهت انجام معامله هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه در بالا ذکر شد لازم نیست کاربران ایرانی نگران آینده ارز دیجیتال بعد از تحریم ها باشند. چون حتی اگر ارزهای دیجیتال در ایران به طور کامل ممنوع باشند راه‌های مختلفی برای انجام معامله آنها وجود دارد. نظر شما چیست؟

منبع : Mihansignal

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code