در سایه عدم نظارت و برخورد دستگاه های اجرایی؛
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۱:۵۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/نیلوفر سلطانپور: طرح تشدید مبارزه با سرقت یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که فرمانده جدید فراجا با توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در سرلوحه کار این نیرو قرار داده است.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف شاهد افزایش سرقت‌های خرد نظیر سرقت سیم و کابل‌های برق، خطوط تلفن، ضبط و وسایل خودرو و... در سطح جامعه از جمله استان گیلان بود‌ه‌ایم که موجب نارضایتی مردم شده است.

نکته مهمی که در زمینه مبارزه با سرقت بویژه سرقت‌های خرد وجود دارد این است که در کنار اقدامات انتظامی و قضایی باید به فعالیت‌های پیشگیرانه و انجام وظایف دستگاه های اجرایی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها نیز توجه جدی وجود داشته باشد.

یکی از این موارد، ترک فعل و سهل انگاری دستگاه های مسئول نظیر دهیاری‌ها، محیط زیست، سازمان صمت و امور اراضی و مهم‌تر از همه شهرداری ها، در عدم برخورد جدی با رشد قارچ‌گونه صدها ضایعاتی و انبارهای غیرمجاز در سطح شهرها و روستاهای استان اشاره کرد که علاوه بر مشکلات قانونی، شکایت مردمی از محلات و همسایگان مجاور به علت سروصدای زیاد، بوی نامطبوع در محل، دود ناشی از آتش زدن ضایعات و مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته است.

به عنوان مثال اگر در امتداد کانال ژ5 رشت و در حاشیه مناطق دارسازی، حاجی بیشه، بیجاربنه، کیژده و کوی امام رضا رشت یک تردد کوتاه داشته باشید حداقل نزدیک به 20 انبار ضایعاتی را مشاهده خواهید کرد که برخی از این اماکن در زمین‌های با ارزش باغی و کشاورزی ساخته شده اند. در واقع در چنین زمین‌هایی حتی بناهای مجاز نیز امکان ساخت ندارند چه برسد به اینکه ضایعاتی های غیرمجاز در آن فعالیت می کنند.

متاسفانه رشد واحدهای صنفی غیر مجاز بازیافتی و ضایعاتی‌ها در حاشیه شهرها که با کمترین نظارت ممکن فعالیت می کنند و می توانند بستر بروز آسیب های اجتماعی متعدد نیز باشند به دغدغه ای برای شهروندان تبدیل شده است و نیازمند چاره اندیشی مسئولان امر است.