۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۰۸:۴۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

هوش مصنوعی ChatGPT موضوع داغ این روزهای تکنولوژی‌ست که عده‌ای از افراد آن را تهدیدی برای آینده اینترنت و به‌طور کلی جهان می‌دانند. حتی مدیرعامل ChatGPT گفته است که جهان با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد!

گیل خبر/ به گزارش تجارت‌نیوز، هوش مصنوعی ChatGPT موضوع داغ این روزهای تکنولوژی‌ست که عده‌ای از افراد آن را تهدیدی برای آینده اینترنت و به‌طور کلی جهان می‌دانند. حتی مدیرعامل ChatGPT گفته است که جهان با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد!

همچنین، پیشرفت کارکرد هوش مصنوعی ChatGPT در تمامی حوزه‌ها، به نوعی منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص حذف بسیاری از مشاغل از جمله برنامه‌نویسان و نویسندگان در آینده شده است.

چت‌بات بینگ که هنوز به‌طور عمومی در دسترس کاربران قرار نگرفته، گفت‌وگوهایی با کاربران داشته است که سروصدای زیادی به‌پا کرده. حالا «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI که سازنده ChatGPT است، در اظهارنظر جدیدی هشدار داده که جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد. او به همین خاطر قانون‌گذاری در این حوزه را ضروری می‌داند.

هم‌بنیان‌گذار شرکت OpenAI که با مایکروسافت در طراحی بینگ چت همکاری داشته است، در رشته توییتی گفت حرکت به‌سمت آینده‌ای بر پایه هوش مصنوعی عمدتاً اتفاق خوبی است و می‌تواند سریع رخ دهد. او این فرایند را به گذار از دنیای پیش از تلفن‌های هوشمند به دنیای پس از تلفن‌های هوشمند تشبیه کرد.

بااین‌حال، آلتمن هشدار داد که جامعه باید زمان کافی برای تطابق با اتفاق بزرگی مثل ورود هوش مصنوعی به زندگی خود را داشته باشد: «ما به زمانی کافی نیاز داریم تا سازمان‌ها برای آینده تصمیم بگیرند. قانون‌گذاری حیاتی است و تعیین این قوانین زمان لازم دارد؛ هرچند ابزارهای هوش مصنوعی نسل فعلی چندان ترسناک نیستند، ولی فکر می‌کنم به‌صورت بالقوه فاصله زیادی با ابزارهای ترسناک نداشته باشیم.»

ابزارهای هوش مصنوعی هنوز آمادگی کامل را ندارند
مدیرعامل OpenAI گفت مسیر آینده چت‌بات‌های هوش مصنوعی با چالش‌هایی مثل سوگیری روبه‌رو است و افراد پس از حرف‌زدن با چت‌بات‌ها ممکن است احساس رضایت نداشته باشند. به باور آلتمن، ابزارهای هوش مصنوعی نباید به‌صورت پیش‌فرض جهت‌گیری سیاسی داشته باشند. بااین‌حال به گفته او، عرضه زودهنگام این ابزارها ضروری است؛ چرا که به دریافت ورودی و اصلاح هرچه بیشتر مدل‌ها کمک می‌کند.

آلتمن پیش‌تر در سال 2015 هم گفته بود که ابزارهای هوش مصنوعی باید قانون‌مند شوند. به‌علاوه، «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI هم چندی قبل از لزوم قانون‌گذاری در این حوزه خبر داده بود.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا دیگر چهره‌ای است که اخیراً درباره پتانسیل‌های بزرگ هوش مصنوعی حرف زده است. او می‌گوید این فناوری می‌تواند اثرات مثبت و منفی هم‌زمانی داشته باشد و نیازمند قانون‌گذاری است.(دیجیاتو)

هوش مصنوعی باعث از بین رفتن مشاغل می‌شوند؟
از سوی دیگر یکی دیگر از موضوعاتی که باعث نگرانی افراد زیادی شده است، جایگزین شدن هوش مصنوعی در برخی از مشاغل است که باعث بیکاری بسیاری از افراد در سراسر جهان خواهد شد.

چت‌بات‌ها و ابزارهای هو‌ش مصنوعی مانند ChatGPT که می‌توانند محتوای نوشتاری پیچیده‌تری تولید کنند، در حال حاضر برای انجام کارهای مختلف، از نوشتن تکالیف دبیرستانی گرفته تا تولید اسناد قانونی و حتی تدوین قوانین، استفاده می‌شوند. بنابراین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مشاغل وابسته به تولید محتوا توسط این ابزار از بین برود، وجود دارد.

حالا به نظر می‌رسد که با ظهور ChatGPT، نیروی انسانی برخی از مشاغل کار خود را از دست خواهند داد و هو‌ش مصنوعی نقش آنها را بر عهده می‌گیرد. در‌ حقیقت شاید ChatGPT بتواند نمایشنامه‌نویسان، اساتید دانشگاه‌ها، برنامه‌نویسان و خبرنگاران را بیکار کند.

از روزی که این ابزار منتشر شده است، برخی دانش‌آموزان و اساتید از آن برای امتحانات استفاده کرده‌اند و این چت‌بات نمره کامل را گرفته است. حتی ChatGPT توانسته در چند ثانیه مشکلات مربوط به برنامه‌نویسی را برطرف کند. علاوه‌بر‌این، این ابزار می‌تواند متون مشابه با انسان‌ها تولید کند که این موضوع می‌تواند باعث بیکاری خبرنگاران و نویسندگان در آینده شود.

آن‌طور که گزارش‌های می‌گویند، در‌ حال‌ حاضر خبری از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نیست، اما با توجه به سرعت بالایی که رشد می‌کند، آینده‌ای که بسیاری از مشاغل به دست هوش مصنوعی منسوخ شوند، چندان دور نیست.

با این حال، بسیاری کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی در قدرتمندترین شکل خود هنوز محدودیت‌های زیادی دارد و جایگزین شدن آن‌ها به جای انسان در شرایط فعلی تا حدی بی‌اساس است.