۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۰۹:۵۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
ت

برای اینکه بتوان خلافی خودرو را مشخص کرد، نیاز است که قبل از آن با روش‌های استعلام خلافی و پرداخت جریمه‌های رانندگی آشنا بود. همه ما می‌دانیم که قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و حفظ جان افراد جامعه است و از این رو اگر راننده‌ای دچار تخلف شود با جریمه روبه رو خواهد بود. از این رو پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم با هدف کاهش تصادف‌های جاده‌ای، در تلاش است که با وضع قوانین، راننده‌های پرخطر را به رعایت قانون ترغیب کنند. بهتر است بدانید که جریمه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط نقض قوانین برای راننده خاطی صادر می‌شود. در ادامه متن درباره اهمیت استعلام خلافی خودرو و انواع جریمه‌های توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طریق خلافی خودرو

همه ما می‌دانیم که بستن کمربند ایمنی هنگامی ‌که به یک قانون تبدیل شد، چقدر مخالف و موافق داشت، اما شرایط به گونه‌ای بود که افراد متوجه شدند، این قانون برای حفظ جان و سلامت سرنشینان داخل خودرو است. اما اگر همین سختگیری‌ها و جریمه‌های رانندگی برای نبستن کمربند ایمنی نبود آیا باز هم می‌توانستیم این قانون را به عنوان یک فرهنگ تبدیل کنیم؟

پس نتیجه می‌گیریم که وضع قوانین برای جلوگیری از آسیب‌های وارد شده به جان و امنیت افراد است و بهتر است که آن‌ها را رعایت کنیم. البته که در صورت عدم رعایت قوانین هم برای راننده خاطی جریمه در نظر گرفته می‌شود که با افزایش جریمه‌ها و عدم پرداخت آن در حقیقت خلافی خودرو را افزایش خواهید داد.

به طور کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که برای برخی از تخلفات رانندگی که حادثه ساز هم هستند، اگر جریمه و اهرم فشار وجود نداشته باشد، علاوه بر خسارت‌های مالی با خسارت‌های جانی هم روبه رو خواهیم بود. تخلفاتی مانند: سرعت غیر مجاز، صحبت کردن با تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز و نبستن کمربند ایمنی را می‌توان جزو خطراتی دانست که باعث صدور جریمه و افزایش خلافی خودرو خواهد بود.

اما نکته عدم پرداخت خلافی ماشین چیست؟ همه افرادی که یکبار معامله خودرو داشته باشند، می‌دانند که هنگام خرید و فروش ماشین باید خلافی ماشین صفر باشد تا معامله صورت گیرد. در ادامه درباره استعلام و روش‌های پرداخت خلافی توضیح خواهیم داد.

منظور از خلافی خودرو چیست؟

تخلف‌های رانندگی که منجر به جریمه شود را خلافی خودرو می‌نامند. در حقیقت اگر راننده‌ای تخلفاتی در قانون راهنمایی و رانندگی انجام دهد که منجر به جریمه شود و در مهلت پرداخت، آن را تسویه نکند، خلافی خودرو خود را افزایش داده است. تخلفات در پرونده راننده و خودرو ثبت خواهد شد و ممکن است که با نمره منفی برای گواهینامه راننده همراه باشد. همچنین در مواقعی هم عدم پرداخت خلافی خودرو و ماشین باعث می‌شود که ضرر‌های مالی به همراه داشته باشد. بدین گونه که اگر جریمه‌ها را تا مهلت پرداخت آن‌ها تسویه نکرد، به طور حتم با جریمه دوبرابری روبه رو خواهید بود.

به ازای هر تخلف، خلافی در سامانه شما ثبت خواهد شد

انواع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

هر تخلفی از سوی راننده خاطی با جریمه همراه است. بدین صورت که پلیس راهنمایی و رانندگی با پیشرفت تکنولوژی از دوربین‌های سطح شهر‌ها و خیابان‌ها هم استفاده می‌کند تا افراد در هر جایی هم که پلیس نیست، قوانین را رعایت کنند. از این رو جریمه‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند:

·         جریمه تسلیمی: در این نوع جریمه پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه را به راننده متخلف خواهد داد و راننده خاطی باید در مدت مشخص به پرداخت آن اقدام کرد.

·         در جریمه دوبرگی: در این روش جریمه، پلیس به دلیل عدم توجه به دستور توقف از سوی راننده می‌تواند علاوه ‌بر جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی که شامل برگ اول خواهد بود، برای عدم توجه به دستور توقف پلیس نیز جریمه صادر کند که شامل برگ دوم خواهد بود.

·         جریمه الصاقی: بدین گونه است که پلیس راهنمایی و رانندگی تخلف را تشخیص داده اما راننده پشت فرمان خودرو نیست مثل: پارک کردن خودرو در جای پارک ممنون که در این صورت برگه جریمه به شیشه خودرو الصاق می‌شود.

·         جریمه دوربینی: در حال حاضر متداول‌ترین و جدیدترین نوع جریمه است، بدین گونه که دوربین‌های نصب شده در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرها، جاده‌ها و اتوبان‌ها، تخلف رخ داده را ثبت می‌کنند و در نهایت جریمه برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

با توجه به توضیحاتی که داده شد، تمام راننده‌ها اطلاع دارند که در صورت عدم پرداخت مهلت 60 روزه جریمه با افزایش مبلغ جریمه مواجه خواهند شد. اما ممکن است که برخی از راننده‌ها تاریخ سررسید جریمه خود را فراموش کنند. از طرف دیگر هم با توجه به قانون راهنمایی و رانندگی، اگر پلیس خودرویی را با خلافی بیش از یک میلیون تومان استعلام کند، دستور توقیف داده و ماشین را به پارکینگ منتقل خواهد کرد. از این رو استعلام و پرداخت خلافی خودرو اهمیت بسیاری بالایی دارد و جزو دغدغه‌های راننده‌های بسیاری است.

استعلام خلافی خودرو از طریق سایت وجود دارد

انواع روش‌هایی که رانندگان و مالکان خودرو می‌توانند برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو انتخاب کنند، عبارتند از:

·         مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+

·         از طریق تماس تلفنی

·         از طریق پیامک

·         با کد USSD و بدون نیاز به اینترنت

·         از طریق سایت پلیس راهور

·         استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی

دقت داشته باشید که تمام روش‌های گفته شده برای استعلام و پرداخت لحظه‌ای خلافی خودرو قابل استفاده بوده و کافی است که اطلاعات مورد نیاز خودرو را داشته باشید.

آیا عدم تمدید بیمه شخص ثالث، خلافی خودرو را افزایش می‌دهد؟

تمام افرادی که از وسایل نقلیه زمینی استفاده می‌کنند، می‌دانند که خرید بیمه شخص ثالث اجباری است و در صورت عدم تمدید آن با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهند بود. از این رو اگر خودرویی به دلیل عدم تهیه بیمه ثالث به پارکینگ منتقل شود، باید جریمه‌ها یا همان خلافی خودرو را پرداخت کند تا مراحل آزاد سازی ماشین انجام شود. به طور کلی بهتر است که برای جلوگیری از افزایش خلافی خودرو ابتدا به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذاشت و بعد از آن در صورت جریمه شدن پرداخت در زمان مقرر انجام شود تا خلافی خودرو افزایش نداشته باشد.