پس از «زمستان سخت»؛
۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۱۸:۵۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- در پی بروز مشکلاتی که ناشی از کمبود گاز در سراسر کشور از جمله استان گیلان گریبان‌گیر مردم شده است؛ خبر مهم نصف شدن ذخیره آب سد سفیدرود از سوی مدیرعامل آب منطقه ای گیلان اعلام شد که به دلیل بحران کنونی چندان به آن توجه نشد، خبری که زنگ هشداری جدی برای آینده نزدیک است و اگر مسئولان استان از هم اکنون به فکر آن نباشند قطعا احتمال بروز خشکسالی شدید در سال آینده برای کشاورزان گیلانی دور از انتظار نیست و باید پشت بند زمستان سخت کنونی، شاهد بهار و تابستان سخت نیز باشیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان که به تازگی حکم مدیریت وی به مدت دوسال تمدید شده است در یک مصاحبه خبری با اشاره به اینکه ذخیره ۱۴۹ میلیون مترمکعبی آب در پشت سد سفیدرود تا به امروز، اظهار کرد: این میزان ذخیره ۵۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی حجم نرمال ذخیره سازی آب در پشت سد سفیدرود در این ایام سال را ۵۰۰ میلیون مترمکعب دانست و افزود: طبق بارش های صورت گرفته در دی ماه امسال، وضعیت آب بندان ها و رودخانه ها و سایر منابع آبی داخل استان نرمال است، اما در آبخور سد دچار چالش خواهیم بود.

کاهش ۵۰ درصدی آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حالی اعلام می شود که‌ ذخیره آب سد در دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به سال ۱۳۹۹، شصت درصد کمتر بوده است
آب مورد نیاز ۱۷۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان از سد سفید رود و ۶۷۰۰۰ هکتار نیز خارج از شبکه سد و بصورت سنتی از تالاب ها و آب بندانها، سرچشمه کوه ها و رودخانه های داخل جلگه، چاه های کشاورزی و .... تغذیه می شود.

استان گیلان با تلاش‌های ۳۰۰هزار خانوار بهره بردار در ۲۳۸۰۰۰هکتار شالیزار ، نزدیک به ۴۰درصد برنج کشور را تامین می کند.

احتمال کمبود آب کشاورزی، قیمت بالای کود و سموم کشاورزی، هزینه های بالای تولید نظیر دستمزد کارگران و حتی کمبود نیروی کار در روستاها از مشکلات برنجکارانی است که اقتصاد و هویت فرهنگی و اجتماعی استان تحت تاثیر فعالیت ها وتلاشهایشان است.

به نظر می رسد مسئولان استان باید از هم اکنون به فکر حل چالشهای احتمالی زراعت برنج در سال آینده باشند و تصمیات مقتضی را بگیرند و الا فردا خیلی دیر است.