۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۰۱:۰۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در نیمه اول بهمن‌، بازار مبادله ارز و طلا را افتتاح کرده و به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

گیل خبر/ به گزارش ایمنا، محمدرضا فرزین اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر اعلام کردیم، سیاست‌های ارزی در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی است و ان‌شاءالله ما امسال این موارد را در بودجه منظور می‌کنیم تا در سال آینده این سیاست‌ها دنبال شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در سامانه نیما، میانگین نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته‌ایم. همچنین در نیمه اول بهمن، بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیازهای خدماتی‌ارزی مردم تامین شود. ان‌شاءالله به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا این سیاست انقباضی و انبساطی خواهد بود؟» گفت: این پرسش را باید سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد، ولی درباره اینکه سیاست انبساطی و انقباضی است، باید بگویم ما معتقدیم سیاست‌ها باید در راستای سیاست‌های تثبیت اقتصادی باشد؛ لذا اگر این سیاست‌ها به‌شدت انبساطی باشد، قطعا به تثبیت منجر نخواهد شد و اگر به‌شدت انقباضی باشد هم، ما از بابت رشد دچار مشکل خواهیم شد؛ به همین دلیل این سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که در زمینه تثبیت اقتصادی در سال آینده به ما کمک کند.

فرزین درباره قول خود به نمایندگان پیرو تلاش در زمینه کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق عرض کردم که تورم سال آینده دو بال دارد، یک بال آن بودجه است که دست مجلس و دولت است و یک بال آن هم سیاست‌های بانک مرکزی است. ما در سیاست‌های خود قطعا با انضباط پولی در بانک‌ها تلاش می‌کنیم که تورم را کاهش دهیم، ولی در سیاست‌های مالی و سیاست‌هایی که در لایحه بودجه گنجانده می‌شود، اعم از سیاست‌هایی در زمینه درآمد و هزینه‌ها هم، باید به ما کمک کند تا بتوانیم تورم سال آینده را کاهش دهیم.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بانک مرکزی

نظر شما:

security code