مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود به اعضای شورای حکام تائید کرد که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا، «رافائل گروسی» در این گزارش که فرازهایی از آن به رسانه‌های خارجی درز کرده اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرم به حدود ۴ تن ( ۳ هزار و ۹۴۰ کیلوگرم) رسیده است.

ایران بر اساس این گزارش  ۳۶۲۱.۳ کیلوگرم اورانیوم در قالب UF6 تولید کرده که شامل ۲۵۱۹.۹ کیلوگرم با غنای ۲ درصد، ۷۱۳.۹ کیلوگرم با غنای ۵ درصد، ۳۳۱.۹ کیلوگرم با غنای ۲۰ درصد و ۵۵.۶ کیوگرم با غنای ۶۰ درصد است.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن را در اجرای برجام برقرار کند.

۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، ایران با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

اسفند ۱۳۹۹ ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.

اما پس از تصویب قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه گذشته، ایران دوربین‌های فراپادمانی آژانس را که بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت از مدار خارج کرد. گروسی هم در گزارش به اعضای شورای حکام ادعاها علیه پیامدهای تصمیم ایران را تکرار کرده و گفته است:‌ «تصمیم ایران برای حذف تجهیزات آژانس که قبلاً برای فعالیت‌های نظارتی در رابطه با برجام نصب شده بود، پیامدهای زیان‌باری در توانایی این سازمان برای ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران داشته است.»

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی پیشتر در این باره تصریح کرد: دوربین‌ها به شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه دوربین‌هایی که از مدار خارج شده، فرا پادمانی است افزود: این دوربین‌ها همراه با توافقنامه برجام به این منظور نصب شد تا محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه گیری کنند.

اسلامی یادآور شد هنگامی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کنند «دلیلی وجود ندارد که ما همچنان یک طرفه با یک قرارداد شبه منسوخ آن را ادامه دهیم.»

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code