هم زمان با دهه فرهنگی «ترویج معارف نماز»؛
۱۴۰۱/۰۵/۲۷ ۲۳:۰۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
آیه های آفتاب در کانون رشت تلاوت شد

ویژه‌برنامه«آیه‌های‌آفتاب» با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه نماز استان گیلان در رشت برگزا‌ر شد.

گیل خبر/ به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه 26 مرداد 1401 و هم‌زمان با ماه محرم، دهه فرهنگی ترویج معارف نماز و سالروز بازگشت آزادگان به ایران اسلامی صورت‌گرفت.

نهادینه‌سازی فرهنگ نماز، تشریح تاثیر آموزه‌های دینی و اسلامی در شکل‌گیری حماسه عاشورایی و تبیین نقش این رویداد ماندگار در پرورش نسلی باورمند که در جبهه ایثار، شهادت و آزادگی نقش‌آفرین شدند، از اهداف برگزاری این آیین در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت به‌شمار‌می‌رفت.
قصه‌گویی و خوانش‌شعرر از سوی اعضای نوجوان و پرده‌خوانی حماسه عاشورا توسط مربی مسئول کانون گیلان، پخش نماهنگ 5 زبانه کانون زبان استان گیلان با محوریت نماز و نمایش کلیپ عکس‌های منتخب نمازی و عاشورایی، از جمله برنامه‌های این مراسم محسوب‌می‌شد.

حلاوت برپایی نماز به نسل کودک و نوجوانان چشانده‌شود

سرپرست کانون استان گیلان نیز در جمع مسئولان، کودکان، نوجوانان و خانواده‌های حاضر در این مراسم، به اهداف و اولویت‌های این مجموعه فرهنگی در جهت هم‌گرایی و تعامل با دیگر دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ اشاره و «آیه‌های آفتاب» را بستری برای نهادینه‌سازی فرهنگ نماز، افزایش آگاهی‌های مخاطبان از مناسبت‌های اسلامی و تجلیل از آزادگان سرافراز عنوان‌کرد.
سیدجلیل میرعظیمی در ادامه، برپایی نماز را پایه و اساس دین‌مداری دانست و صداقت، آراستگی، ارتباط مثبت و سازنده با دیگران و آرامش قلبی را از برکت‌های توجه به این فریضه خواند.
تاکید بر ضرورت تربیت نسلی معتقد، لزوم ایفای نقش تربیتی از سوی والدین و هدایت‌های هدف‌مند و دلسوزانه معلمان و مربیان برای ایجاد اُنس و الفت فرزندان با نماز، از دیگر موضوع‌هایی بود که این مسئول فرهنگی به آن اشاره داشت..
وی در این مسیر، چشاندن حلاوت و شیرینی نماز به فرزندان را ضروری و نیازمند بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه، آموزش‌های غیر‌مستقیم و محبت‌ورزی ارزیابی‌کرد و معرفی چهره‌های نماز‌خوان و موفق در عرصه‌های مختلف، ارایه الگو‌های مناسب به کودکان و عمل ناصح به نصایح را در نیل به موفقیت موثر دانست..
حماسه عاشورایی حسینی و الگو‌پذیری جوانان ایران اسلامی از آموزه‌های این قیام انسان‌ساز نیز از دیگر موضوع‌های مورد توجه این مسئول فرهنگی بود و وی با تبریک سالگرد بازگشت شکوه‌مندد آزادگان سرافراز به ایران اسلامی، از آنان به عنوان نسلی سرمشق گرفته از آموزه‌های ی سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) نام‌برد.

آموزش نماز به فرزندان، ادای دِین است

مشاور استاندار و مدیرستاد اقامه نماز استان گیلان هم صحبت‌های خود در ویژه¬برنامه«آیه‌های آفتاب» را با تاکید بر اهمیت تربیت نسل کودک و نوجوان آغاز‌کرد و توجه به این مهم را پایه و اساس فعالیت‌های تربیتی خواند.
حجّت‌الاسلام و المسلمین ابوطالب حجازی، در تبیین این سخنان به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) اشاره و آموزش دوران کودکی را به نقش بستن اثر بر لوح سفید تشبیه‌کرد.
مدیر بنیاد فرهگی حضرت مهدی(عج) هم‌چنین، از لزوم ساده‌سازی آموزه‌های دینی و اسلامی و عرضه این آموزش‌ها با شیوه و زبانی صمیمانه و محبت‌آمیز سخن‌‌به‌میان‌آورد و تصریح‌کرد: هنگامی تربیت‌های دینی اثر‌بخش و تاثیر‌گذار خواهد‌بود که در قالبی غیر‌مستقیم و در متن و بطن زندگی روزمره به نسل کودک و نوجوان ارایه‌شود.
این شخصیت دینی درهمین‌حال، نقش و رسالت اولیا را یادآور‌شد و اظهار‌کرد: حق فرزند بر والدین آن است که به وی نماز بیاموزند و ادای دینِ فرزند، از مهم‌ترین وظایفی است که باید مورد توجه پدر‌ها و مادر‌ها قرار گیرد.
وی در این زمینه تتوضیح‌داد: این مهم، همچون فراهم‌سازی امکان تحصیل، آموزش و ملزومات زندگی بهتر، ضرورت‌دارد و به دلیل ارتباط آن به سعادت فرزند و نقش‌آفرینی در آینده او، از اهمیت افزون‌تری برخوردار‌است.
حجّت الاسلام و المسلمین حجازی، از لزوم فراگیری دیگر واجبات نیز صحبت‌کرد و با بیان اینکه ترغیب فرزندان برای حضور در مجالس دینی و آموزش گام به گام و عیر‌مستقیم آموزش‌های اسلامی اهمیت ویژه -دارد، گفت: لازم‌است با پرهیز از سخت‌گیری و تکلف در این مسیر حرکت‌کنیم.
مدیر ستاد اقامه نماز استان گیلان سخنان خود را با قدردانی از کارکنان، اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و خانواده های آنان به‌پایان‌برد و ابراز‌امید‌واری کرد که پروردگار تمامی حاضران را از اقامه‌کنندگان و مروجان فرهنگ اقامه نماز قراردهد.
معرفی الگوهای مناسب به کودکان ضرورت‌دارد.
اسماعیل یکتایی لنگرودی، از رزمندگان، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع‌مقدس نیز میهمان این برنامه بود و به خاطره‌گویی از رویداد‌های دفاع جانانه ملت مسلمان ایران اسلامی پرداخت.
وی که از فعالان عرصه ادبیات و مولف کتاب‌های مختلفی در این حوزه ادبیات و دفاع‌مقدس است، از عملیات والفجر 10 برای حاضران صحبت‌کرد و ضمن مرور روز‌های جانبازی و آزادگی خود، از باور‌مندی خود به هدایت باور‌مندان از سوی شهدا سخن‌گفت.
خالق آثاری چون: «عطر گل محمدی»، «نسیم شرقی» و «صدای سخن عشق» در این میان از غلبه عشق و ایمان بر عقل ناقص بشری یاد‌کرد و گام‌برداشتن رزمندان در مسیر ایثار و شجاعت را ثمره این چیرگی دانست.
یکتایی لنگرودی با بیان اینکه دفاع مقدس بخش مهمی از تاریخ ایران اسلامی محسوب میشود، افزود: خاطر نشان کردن این موضوع به نسل کودک و نوجوان، از مهم‌ترین اولویت‌ها و ضروری است با معرفی شهیدان هشت¬سال مقاومت، مدافعان حرم و الگو‌سازی از شخصیت¬های برجسته‌‌ای چون شهید علی لندی و دیگران، در این جهت حرکت‌کنیم.

پریسا‌خیر‌خواه، مدیر‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان گیلان نیز از حاضران در این ویژه‌برنامه بود و در ارتباط با اهمیت فریضه نماز، ضرورت پاس‌داشت آموزه‌های عاشورایی، الگو‌پذیری از حضرت زینب(س) و تجلیل و تکریم همیشگی شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده های معظم آنان صحبت‌کرد..
پایان‌بخش این مراسم نیز تجلیل از فعالان عرصه نماز و برگزیدگان مسابقه عکاسی «ماه‌محرم» و «نماز ظهر عاشورا» بود و لوح سپاس و هدایای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه‌نماز استان گیلان از سوی مسئولان حاضر به آنان اهدا‌شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code