رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ ۰۹:۳۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

بیش از دو سال از شروع کرونا می گذرد. در این دو سال خیلی از کسب و کارها تعطیل شدند و بسیاری از کسب و کارها نیز رونق خوبی گرفتند. شیوه های زندگی و سبک خرید مردم دستخوش تغییرات زیادی شده است. بسیاری از افرادی که تاکنون خرید آنلاین نداشته اند، برای بار اول روی به خرید آنلاین آوردند.

طبق آمارها در ایران سهم خرده فروشی آنلاین به نسبت کل بازار خرده فروشی حدود 4 درصد هست. این اعداد در کشورهای پیشرفته تر به حدود 10 درصد و در کشور چین به 30 درصد می رسد. یعنی 30 درصد خرده فروشی در کشور چین به صورت آنلاین صورت می گیرد.

این آمارها نشان می دهد ظرفیت آنلاین کشور برای فعالیت بسیار فراهم می باشد. اما نیازمند توجه بیشتر مسئولان و همچنین توجه بیشتر کارآفرینان برای شروع فعالیت در این فضای بکر می باشد.

با توجه به این مقدمه و ضرورت شروع به کسب و کار در فضای آنلاین این سوال برای مردم ایجاد می شود که برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی، سایت لازمه کار است. چگونه سایت خود را بسازیم؟ چگونه بتوانیم سایت داشته باشیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم.

چگونه یک سایت بسازیم؟

برای داشتن سایت روش های مختلفی وجود دارد. با یک جستجو ساده در گوگل می توانید اطلاعات خوبی کسب کنید.

اینکه چگونه یک سایت طراحی کنید یا سفارش ساخت سایت بدهید به عوامل زیادی بستگی دارد. باید بررسی کنید نیازهای کسب و کار شما چیست؟ اینکه چه مقدار بودجه دارید؟ اینکه هدف شما از داشتن سایت چیست و متغیرهای زیاد دیگری که در انتخاب روش طراحی سایت تاثیر گذارند.

به طور کلی سه روش برای ساخت و طراحی سایت وجود دارد.

  1. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا
  2. استفاده از سرویس های سایت ساز
  3. طراحی اختصاصی


سه روش کلی که بتوانید برای خودتان یا شرکتتان سایت طراحی کنید به سه روش بالا خلاصه می شود. هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا می باشد.

اگر به ترتیب آسان بودن ساخت سایت بخواهیم مرتب کنیم، استفاده از سایت ساز را می توان آسان ترین و سریع ترین روش طراحی سایت نام برد. در مرحله بعد استفاده از سیستم های مدیریت محتوا قرار دارد که نیازمند کمی دانش فنی در زمینه طراحی سایت می باشد. مرحله آخر نیز سیستم کدنویسی از بیس می باشد که گران ترین و سخت ترین روش طراحی سایت می باشد.

استفاده از سایت ساز:

بسیاری از کسب و کارها در مراحل اولیه کار هستند و یا اینکه نیازی به یک سایت با امکانات عجیب و غریب ندارند و فقط یک سایتی می خواهند که نمونه کارهایشان در آن بارگزاری کنند و یا بتوانند یک فروش اینترنتی خوبی را به کمک سایت خود داشته باشند. برای این دسته از افراد بهترین گزینه استفاده از سایت ساز می باشد.

سایت ساز ها، سرویس دهندگانی اینترنتی هستند که بستری را فراهم کرده اند تا تمامی افراد که نیازمند یک سایت هستند، در سریع ترین زمان و بدون دانش فنی کارهای ساخت سایت و طراحی سایت را خودشان انجام دهند. از همه مهم تر اینکه هزینه این سرویس ها نسبت به سایر روش های طراحی سایت بسیار مقرون به صرفه می باشد.

در ایران سرویس دهندگان سایت ساز زیاد هستند. اگر یک جستجو در گوگل انجام دهید به لیستی از معتبرترین آن ها برخورد خواهید کرد. اگر بخواهیم لیستی از بهترین آن ها ارائه کنیم به شرح زیر است:

  1. وبزی
  2. سی فایو
  3. پرتال
  4. ایران سرور
  5. سایتی شو

کار با این سرویس ها بسیار آسان هست. کافی است در سایت آن ها ثبت نام و طبق پلن خریداری شده اقدام به ساخت سایت بکنید. اکثر این ها امکان استفاده رایگان به مدت چند روز را به کاربران می دهد.

مثلا در سایت ساز سایتی شو می توانید 3 روز از دموی رایگان بهره ببرید و پس از تست کامل پلن مورد نظر خود را خریداری نمایید.

سایتی شو نسبت به سایر سایت سازها دو مزیت مهم دیگر نیز دارا می باشد. یکی اینکه در زمان ساخت سایت به شما یک اپلیکیشن اندروید نیز تقدیم می کند و همچنین با کمک ربات هوشمند اینستاگرام این سایت ساز، می توانید پیج اینستاگرامی خود را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. در واقع تمامی پست های شما به همراه کپشن و توضیحات تبدیل به محصول می شوند.

زمانی که سایت را ایجاد کردیم چه کارهایی باید بکنیم؟

وقتی شما یک سایت ایجاد کردید، نیازمند این هستید تا مشتریان و بازدیدکنندگان را به سمت سایت خود بکشانید. در این زمان بحث دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال پیش می آید.

انواع روش های مختلفی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد. باید طبق یک پلن مشخص و با توجه به مخاطبان کسب و کارتان، یک برنامه جامع بازاریابی دیجیتال طراحی کنید. قطعا این کار شما نیست و باید به متخصصان این امر مراجعه کنید.

سئو، تبلیغات آنلاین، سوشال مارکتینگ و... انواع کانال های بازاریابی دیجیتال هستند که شما می توانید با کمک آن ها کسب و کار اینترنتی خود را رشد دهید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code